Inlägg från: blivande fru J |Visa alla inlägg
  • blivande fru J

nä! Nu slutar jag!

Jag slutade med p-piller i april. Det tog ungefär ett halvår innan min mens kom tillbaka, och först nu har dne börjat stabilisera sig. Min hy blev jättedålig i början, men de senaste månaderna har acnen helt försvunnen. Var jättejobbigt ett tag att se ut som en finnig tonåring, men som tur var försvann det. Det är tydligen vanligt att det blir så efter p-piller slut då man har hormonförändringar i kroppen. Många kvinnor får acne, skäggväxt och håriga ben, men det brukar ge med sig efetr någon månad.

Jag mår underbart bra psykiskt sen jag slutade. Äntligen får jag vara mig själv och må bra som en människa , och inte känna mig som en hormonstyrd robot. Dessutom har min sexlust blivit ökad.

Nackdelen är det sexuella skyddet. Vi är latexöverkänsliga båda två och jag vill inte ha hormoner alls, inte ens lokalt som hormonspiralen.

Vi använder nu plastkondomer, men de är ohållbart dyra (25 kr/st) Det finns alltså bara tre alternativ kvar: sterilisering, kopparspiral och p-dator.

• blivande fru J

Schnagelina och andra intresserade:
    Jag slutade med mina p-piller i april, unde rmina sex år med p-piller var min hy helt problemfri, ganska snart efter att jag slutade började det ploppa upp rejäl acne i ansiktet, framförallt på kinderna, jag visste inte vad jag skulle ta mig till när jag var som värst. Jag kan glädja er med att problemet normalt går över, men det tar lite tid. Jag behövde 6-7 månader på mig innan min hy blev fin igen efter p-pillerslutet. Efter diskussion med andra har det visat sig att det är mycket vanligt med hudproblem i samband med hormonförändringar, inget som man får någon information om när man som 17-åring börjar knapra piller.

En läkarkompis sade att man efter p-pilelrslutet har mer påverkan av manliga hormoner än normalt. Detta kan under en övergångsperiod visa sig genom ökad acne och ökad behåring.

Svar på tråden nä! Nu slutar jag!