• Carro_83

Svenska kyrkan +katolsk präst?

Hej!
    Jag och min blivande vill gifta oss i en liten kyrka som inte ligger mitt i stan. De kyrkorna vi tittat på tillhör svenska kyrkan och vad jag förstått inte är katolska. Jag är katolsk och ska ha en katolsk präst och undrar om prästen kan vidga i en kyrka som inte är katolsk och om kyrkan tillåter att ha en katoslk präst??

• Svar på tråden Svenska kyrkan +katolsk präst?
  • danei

Vad jag försökte säga var att anledningen till att prästen pratade polska var att brudparet ville ha det så. Det är inte standard. Ironi funkar visst inte.

• aud02

Hej!

Vi gifte oss i en svensk kyrka med en katolsk präst. Det var inga problem alls. Ta kontakt med katolska kyrkan i malmö, de är jätte hjälpsamma. Min man är svensk och jag är katolik från Syrien. vigseln hölls på svenska.

Lycka till!

• Carro_83

hehe.. sorry att jag inte fattade ironin ;)

• Carro_83

aud02
    Men ni gifte er i en katolk kyrka då? tror du man kan gifta sig i en icke katolks kyrka men ändå ha en katolsk präst?

• Carro_83

oj märke nu att du skrev att ni gifte er i en svensk kyrka *virrig*

• Carro_83

aud02

När på året gifte ni er? Vilken föramling och stan var prästen från? Har hört att det är svårare att få tag på en katolsk präst på sommaren...

• Bossepräst

Många svar har det blivit...
    Men bäst är - fortfarande - att ni kontaktar kyrkan där vigseln ska äga rum och talar med kyrkoherden där och hör hur
    han/hon ser på saken, eftersom det kanske inte skett på just den platsen tidigare.
    Ta sen kontakt med katolska kyrkan i Malmö och fråga om de har någon "villig"präst. Nästan alla katolska präster i vårt land talar faktiskt svenska - och en del är själva svenskar...
    Generellt kan man nog säga, att det i de allra flesta fall brukar vara ganska oproblematiskt att ha med en katolsk
    präst vid vigsel i Svenska kyrkan.
    Att omvänt ha med en svenska präst i katolska kyrka kan säkert vara lite "krångligare", men fungerar säkert också i vår tid (om det inte är en kvinnlig präst).
    Lycka till!

• Jeez

Bossepräst, vad är krångligare om prästen är kvinna? Svenskkyrkligt prästvigda män är ju lika lite eller mycket präster som svenskkyrkligt prästvigda kvinnor enligt katolska kyrkan...

• |ie

okej, jag trodde att det framgick, men paret ifråga som hade en katolsk präst i en vanlig svensk kyrka valde att ha delar av vigseln på polska eftersom de hade många gäster från polen. Det spelar nog ingen som helst roll för den som ger tillstånd till att ha en katolsk vigsel vilket språk man väljer att ha vigseln på.

• Carro_83

Tack för alla svar!

Jag undrar om det är någon som vet var man kan kolla vilken församling man tillhör?? Jag har ingen aning.. kanske dum fråga men kan man tillhöra två församlingar??

Om man har en katolsk präst från sin församling i en svensk kyrka, betalar man något isf? (om den ena tillhör svenska kyrkan)..

• SomEttJehuuuuuuu!

Svenska kyrkan präster är inte präster i den katolska kyrkans mening i och med att den apostoliska succesionen anses bruten. Svenska kyrkans präster får utföra vissa moment i den katolska kyrkans mässa, men inte alla.

Ska man vara riktigt petig så är alla protestanter kättare enligt katolska kyrkans mening.

Församlingtillhörighet hittar man på sin deklaration/skattsedels/skattebeslut. Brukar står där ialla fall.

• JanneHV71

söker du efter den församling du borde tillhöra i svenska kyrkan kan du surfa till www.svenskakyrkan.se och söka där, man får knappa in sin bostadsadress så får man fram församlingen.

• Carro_83

har försökt att kolla på deras sida men det kommer inte fram något på varken mig eller de jag vet tillhör svenska kyrkan... skumt..

• Carro_83

Kan man tillhöra två församlingar?? Jag har nu sett (genom svenska kyrkans sida) att jag tillhör en församlig genom min adress... men jag har för mig att jag tillhör katolska kyrkan?? *förvirrad*

• Jeez

Carro_83, på sidan kan du kolla vilken svenskkyrklig församling du tillhör rent geografiskt. Huruvida du är medlem eller inte ser man inte där.

Man kan vara medlem både i Svenska kyrkan och något annat samfund om det är så du menar med "medlem i två församlingar"

Om du undrar om du är medlem i Svenska kyrkan över huvud taget så är det enklaste att du ringer Svenska kyrkan där du bor (använd sök-funktionen som någon länkade till ovan).

Om en katolsk präst har vigseln i Svenska kyrkan så kan ni, oavsett om någon är medlem i Svenska kyrkan, få betala lokalhyra till Svenska kyrkan. Detta därför att det man har rätt till grastis som medlem är en vigsel i svenskakyrkans ordning. Det kan dock vara så att de väljer att inte ta ut någon avgift, återigen måste du fråga församlingen vad som gäller just där.

Hoppas det blev lite tydligare.

• Carro_83

Ok nu hänger jag med ;) Jag blir bara förrvirad av de "religiösa" sakerna ;)

• Bossepräst

Jenny P

Jag är en sann vän av kvinnliga präster. Men Du vet själv att katolska kyrkan - ännu så länge - har en annan syn.
    Ingenting som vi kan påverka.

• Jeez

Bosse, tror att du missförstod min kommentar. Det var en reflektion över att präster i Svenska kyrkan, i Katolska kyrkans ögon, egentligen inte alls är präster. Fast eftersom att man ändå respekterar andra kyrkor och deras ordningar så får man ju säga att Katolska kyrkan respekterar alla präster i Svenska kyrkan, oavsett kön. Alltså: för Anders Arborelius är du och jag precis lika mycket (eller lika lite, om man vill så) präst.

Svar på tråden Svenska kyrkan +katolsk präst?