• strikeapose

Urinvägshelvete - hjälp?

Nu är jag fruktansvärt less, och i viss mån även orolig. Har haft urinvägsinfektioner då o då de senaste tio åren, inte anmärkningsvärt ofta utan kanske bara vartannat år. Men i vinter har det helt spårat ur....

Fick min första kur antibiotika i början av december. Åt den men kände att problemen kvarstod. Tillbaka till VC m nytt prov som gick till odling. Det resulterade i ännu en antibiotikakur eftersom bakterierna var kvar. Nog illa att de hade gett mig fel typ av penicillin första gången, men jag tog kur nummer två också förstås.

Nu har det gått två månader sedan jag började känna symptomen o efter TVÅ kurer känner jag att det fortfarande är ngt galet med urinvägarna.

Innan kur nummer två kände jag att det "drog" i ryggslutet o jag misstänker därför att infektionen var (är?) på väg upp mot njurarna. Hur kollar man det? Får man bråka för att få till stånd sådana undersökningar hos läkare, precis som de gör allt för att undvika att skicka urinprov på odling?

Jag håller på att bli galen av att besvären inte försvinner. Dock har jag inte de klassiska symptomen med sveda o värk när jag kissar. Men urinen luktar illa o ser konstig ut, o jag känner att det inte är som det ska kring blåsa/urinrör.

Till saken hör att jag jag ny pojkvän o första urinhelvetet kom ganska kort efter att jag träffat honom. Vi har dessutom ett ganska högfrekvent o "hetsigt" sexliv. Hur kan det hänga i hop? Kan jag vara "allergisk" mot några av hans bakterier? Och bör man avstå från sex när man äter antibioktika mot urinvägsinfektion?

Jag är INTE sugen på att åka på en kur till nu. Förutom att penicillin slår ut allt annat som ska funka i kroppen så åker jag dessutom på ordentliga svampinfektioner VARJE gång.

Snälla tjejer, jag vet att vi är många som har de här problemen. Vad kan jag göra nu för att försöka mota Olle i grind? Försöker köra med citroseed o dricka surt så gott jag hinner o förmår. Har även druckit med persiljevatten. Har ni fler tips? Jag är jätteglad för alla råd jag kan få. Känns ofta som att man får ut mer av goda råd från andra tjejer/kvinnor än av läkare. Tyvärr. Hoppas någon kan hjälpa mig m sina tips o erfarenheter.

• Svar på tråden Urinvägshelvete - hjälp?
  • johanna_dalarna

Hej!!

jag har haft samma problem som du men har hittat små knep att klara mig. Har klarat mig i 1 och 1/2 år nu.

NR 1... köp tranbärskapslar på hälsobutiken, dom hjälper. Men ät det varje dag, året om... det är värt dom pengarna!! dom innehåller bla c-vitamin och det gillar inte bakterierna..

När du börjar äta tranbärskapslar så ät så många dom rekommenderar men efter ett par veckor räcker det med en kapsel om dan (har gjort åt mig iaf)

NR 2....kissa varje gång efter att du haft sex (spolar ur bakterierna) och tvätta dig med tvättcreme som finns på apoteket.

lycka till!!

• reflex

Hejsan
    Välkommen i gänget...Grattis du tillhör en av de 100 000 kvinnor i vårt avlånga land som drabbas av just UVI. Jag har haft återkommande UVI:er de senaste 10 åren. Samma pojkvän och allt. Anledningen till att du fått UVI just nu har förmodligen med att göra att du har ny pojkvän, UVI, brukar även kallas för smekmånadssjukdomen. Det är jätte viktigt att du kissar efter samlag, att ni inte har blandat anal och vaginalt sex---Mycket bakterier.... Det är viktigt att man torkar sig fram ifrån och bak när man varit på toa. MAn ska vara måttligt renlig, inte alltför renlig, tvätta inte med alltför mycket tvål, utan försök att behölla den naturliga floran av bakterier som finns. Skaffa dig en husläkare så att du går till samma läkare varje gång. Du får en bättre läkarvård då. Begär att urinprovet skickas på odling, det är deras förbannade skylighet att skicka iväg ett prov. Har du gjort tester för andra sjukdomar så som klamydia, eller har någon testat så att ditt urinrör är ok..Om detta inte har gjorts är detta något som du kan begära. Några råd och tips: Gå till affären och köp tranbärs tabletter och tranbärs juice. Drick mycket vatten. Kissa när du är kissnödig, dvs håll dig inte. Sitt inte kallt. Klä dig varmt, gärna långkalsonger. Duscha istället för att bada. Köp hem c-vitamin brus, drick så många du kan och får...
    Oj vad mycket på en gång. Om det är osammanhängande så skriv igen så ska jag förklara. Jag brukar ha mellan 3-6 UVIer per år. Känner mig rätt hemma inom just detta område. Lycka till!!!//Rebecca

• Cuore

jag brukar också ofta få urinvägsinfektion, men nu när jag känner att det är på väg så tar jag citronkoncentrat och blandar i det starkt med vatten, så dricker jag massor av det. har man tur så slipper man det sen:)

Svar på tråden Urinvägshelvete - hjälp?