• bruden i stan

billig mat för 80 pers?

tips på ekonomisk men självklart god och speciell mat för 80 pers, varav 10-15 är udner 5 år... mat man lagar själv som är lätt att laga, kanske hellre kall, men kall mat räknas inte som tillräckligt fint eller? jag tycker det kan vara ok iaf....

• Svar på tråden billig mat för 80 pers?
  • bruden i stan

tack för tipsen! AnnLee vad schysst tips! Vi ska ju var c.a 80 gäster med samt barn! Har du lite fler exakta siffror på ungefär hur mycket av varje ni kpte in, var det från typ ICA? Något recept? Blev riktigt intresserad att pressa ner priserna så här mycket! Det lät jättegott och varierande!!!! Gjorde ni tårta själva eller hade förrätt med? ///

• AnnLee

bruden i stan -

Vi hade skagenfyllda tunnbrödsrullar till förrätt/tilltugg. Gjordes dagen innan.

Till det gick det åt:
    ca 40 tunnbröd (kommer inte ihåg hur mkt det är i en påse)
    2 kg skalade räkor
    7 pkt crabfish
    dill, hackad rödlök
    majonnäs, creime fraiche

Tårtan beställde vi från konditori. Till det hade vi dessutom röda geléhjärtan 1,5 kg som gästerna kunde ge sina älsklingar. Till de som inte hade hittat sina drömprinsar fanns det såklart gelégrodor 1,5 kg att kyssa

Vi handlade det mesta av maten på ICA Maxi. Kex handlade vi på Willys.

Det är ju svårt att beräkna åtgång av mat. Tänk på era gäster. Äter de mkt eller är de små i maten? Vi fick en del mat över...

Här kommer lite ungefärliga mängder:

Kalkonbröst 5 kg
    Pastrami 4 kg
    Gravad lax 3 kg

Vi köpte allt färdigskivat, bara att lägga upp på uppläggningsfat (kan även göras dagen innan).

Pastasallad (ungefärliga mängder)
    2 kg pennepasta
    3 kg kycklingfiléer
    1,5 kg zuccini
    6 paprikor
    rödlök
    dragon och sweetchilimarinad (hemlagad)
    Den gjordes dagen innan. Vegetarisk: uteslut kyckling.

Potatissallad
    12 kg köpt potatissallad
    4 kg kokt potatis
    grädde, kryddor, majonnäs att hotta upp den köpta salladen med. Gjordes dagen innan.

Grönsallad
    isberg, tomat, gurka, rädisor
    Gjordes samma dag

Örtdressing
    1,5 liter gräddfil
    0,5 liter creme fraiche
    färska örter
    Gjordes dagen innan

Vinagrette
    kommer inte ihåg

Marinerade champinjoner
    2 kg färska champinjoner
    2 pkt soltorkade tomater
    olja
    Gjordes dagen innan

Piroger och bröd
    Mammorna bakade

Ost till brödet
    2 kg

Kex
    Kommer inte ihåg riktigt när det gäller kexen
    Men tänk 1 av varje kexsort per person + lite extra. Vi fick dock massor över.

Ostar till kexen
    2 askar/bitar per sort.

Jordgubbar 5 kg
    Vindruvor 5 kg
    carambola 5 st
    passionsfrukter 20 st
    Honungsmeloner 5 st
    Päron 2 kg

Nu blev detta rekordlångt... Hoppas att det kommer till hjälp...

• nellie06

Vi ska ha Varmrökt lax, potatis och en jättegod filsås.
    Jag har ännu inte räknat på det men tror att det är hyfsat billigt.

• Fru Cinderella

AnnLee

Du anar inte hur mycket du hjälpt oss

Stort tack!

• AnnLee

Vad kul _Cinderella_!
    Kom ihåg att lägga till / dra ifrån lite grann beroende på era gäster och hur ni vill ha det. Pastasallad vill kanske andra ha masssssooor av kyckling i. Och ingen rödlök.... osv...

Det mesta kan man ju också göra lite för mkt av så får man ta hem senare och ge bort även till familjen. Eller varför inte picnicka dagen efter med de närmaste....

• vixen not a tramp

Johanna=en lat kock har gjort värsta listan på hur mycket som går åt av vad och så, leta efter den, den är kanon!!!! Trodde jag hade den i mina favoriter, men icke.

• Fru Cinderella

Mia.Maria
    Hur lyder rubriken, vad ska man söka på?

• vixen not a tramp

Jag har kollat på mat och dryck ett bra tag tillbaka, men jag minns inte rubriken. Tyvärr!
    Sök på "en lat kock", då kommer väl all trådar hon medverkat i upp, men det borde inte vara sååå gammal.
    Har för mig att det var hur mycket bra som helst i den, hade den i favoriter men nu är den borta.

Hoppas du hittar den!

• vixen not a tramp

Jag sökte på hennes nick (Johanna = en lat kock) , men fick inte alls fram många trådar. Du kanske ska starta en ny tråd där du efterlyser henne? Hon är alltid trevlig och hjälpsam!

• Ab fab

AnnLee- vilken suverän idé att ha gele´grodor.

Svar på tråden billig mat för 80 pers?