• bruden i stan

billig mat för 80 pers?

tips på ekonomisk men självklart god och speciell mat för 80 pers, varav 10-15 är udner 5 år... mat man lagar själv som är lätt att laga, kanske hellre kall, men kall mat räknas inte som tillräckligt fint eller? jag tycker det kan vara ok iaf....

• Svar på tråden billig mat för 80 pers?
  • Andreas_flicka

Hej, jag tror att det är bäst att satsa på få rätter (om du ska ha buffe)men bra sådana än ett överflöd om man har en liten budget. Surfa runt lite på internet och titta efter recept det finns ganska många spännande rätter.

Om du ska laga maten själv blir det ju också mycket billigare eftersom det oftast är persolalkostnader som får priset att dra iväg.

Jag tror också att det är enklare för dig med kall mat eftersom varm mat kräver mer förberedelser, vem har sagt att kall mar inte är lika fint, tänk på räkor, lax osv sådan mat är ju kall, men hör väl till den "finare" maten.

Lycka till

kram

• ninna87

Vi ska ha potatissallad och kallskuret och det är ju gott sen blir det billigt också... men vi ska beställa från ica här och det går på ungefär 40-50 kr per person men man kan ju göra potatissalladen själv och köpa kallskuter ocj skiva det själv också

• Chilianna

Vi ska ha kallskuret på vårt bröllop här i mars. Kolla in www.ica-sellnas.com och deras plankor för inspiration. Vi ska ha vanlig sellnäsplanka utan ostbrickan. Det kostar 105kr/kuvert.

• Andreas_flicka

Kom på en sak, italiensk-svensk buffe skulle kanske vara nåt. Jag menar olika laxrätter exempelvis, man kan ju helsteka lax i ugn med en massa dill, peppar, citron och smör, det blir jätte gott, den äts ju dessutom kall. Man kan ha kokt potatis till, vet dock inte om det är så flashigt med kokt potatis, men laxen kan väl vara något iaf. Det beror ju också på när du gifter dig, om det är på sommaren så finns det ju nypotatis, det är en delikatess.

Vidare kan man ha italienska rätter i stil med det som nämns i tråden om inteliensk buffe här på forumet...

• Andreas_flicka

ojoj blev visst lite ivrig italiensk ska det vara haha!

Man kan även ha en silltårta som förrätt om det är på sommaren (egentligen när som eftersom den är så god) jag kan ta reda på receptet om du vill...

• bruden i stan

tack för alla tips! ja vi gifter oss i slutet av juli! ska kolla ica med och alla recept välkomnas såklart, så har vi lite att välja mellan!!!

• Chilianna

Matjessills tårta kan ju passa på kallbuffé eller som förrätt. Enkelt, billigt, gott och väldigt somrigt.

• AnnLee

bruden i stan -
    Vi hade en buffe för 80 personer och den gick på ungefär 4000kr exkl. dryck. Vi gjorde allt själva. All mat var kall.

Detta ingick:
    Kalkonbröst
    Pastrami (av nöt)
    Gravad lax
    Skagenfyllda tunnbrödsrullar
    Pastasallad med kyckling
    Vegetarisk pastasallad
    Potatissallad
    Grönsallad
    Vinegrettedressing
    Örtdressing
    Marinerade champinjoner
    Piroger
    Bröd
    Ost

Ostbricka:
    6 sorters kex
    5 sorters ost
    vindruvor
    jordgubbar
    passionsfrukt
    carambola
    päron
    melon

• AnnLee

Glömde att säga att till barnen hade vi om de ville:
    Hamburgare med bröd. Uppskattat av vissa, andra föredrog buffén.

Svar på tråden billig mat för 80 pers?