• Katta06

Hur göra med baren..

Hur ska ni göra med baren på bröllopsfesten, ska ni ha någon som står och serverar öl och vin samt blandar drinkar eller kommer ni att ställa grejorna på ett bord och låta gästerna servera sig själva.
    Vi funderar på att ställa det på ett bord och låta gästerna ta själva, i så fall hade jag tänkt att skriva ut 4-5 drinkrecept och sätta upp på groggbordet.

• Svar på tråden Hur göra med baren..
  • okt2006

Vi tänker ha "självserveringsbar", såsom du beskriver det.

• Mitt hjärta är hemma

Vi kommer troligen ha bar med försäljning, antingen blir det en bekant, släkting eller någon cateringpersonal som får sälja den alkohol som inte hör till middagen.

• Amazonas

På en 30års fest jag var på fanns en liten låda vid baren. Gästerna kunde blanda drinkar som de ville och sen frivilligt lägga en liten slant i lådan utefter vad de tyckte drinken var värd, hur många de ville ha och så vidare. De fick in rätt mycket pengar så och gästerna tyckte det var bra för då behövde de inte ha dåligt samvete för att de drack lyxigare drinkar eller mer än de andra. Det var bara att kompensera i slutet av kvällen.

• Mitt hjärta är hemma

Amazonas: Åh vilket superförslag! Tack fö det, skall framföra det till fästisen när han kommer hem från jobbet.

• augustibrud 06

Katta 06
    Var på ett bröllop i somras där de hade satt upp bilder och ingredienser på diverse drinkar, det blev en väldigt lyxig känsla.
    Vi kommer nu också att ha det på vårt bröllop, det kostar inte så många slantar extra att ha lite exotiska drinkarän vanligt "groggbord"
    Lycka till!

• Tittij

Jag var på ett bröllop för ett tag sen där nån lite yngre kusin (Typ 20 år) fick som uppdrag att vara bartender efter maten. Jag har själv gjort samma sak som yngre. Jag vet att man i den åldern tycker att det är jättekul, då man kanske inte är lika road av dans och mingel just då.

Oavsett så hade de lärt kusinen några enkla drinkar som rom & cola, Gin & tonic, Ragnar osv. De hade en liten tavla ovanför baren vilka drinkar man kunde välja på.
    Ville man så fick man ju självklart blanda sin egen drink oxå.

Tyckte förslaget med en liten pengalåda lät bra :)

• Sibylla

Vi ska också ha en pengalåda som vi skriver "Bröllopsresa" på. Vi köper en "hjärtlåda" och klär med samma papper som vi kommer att ha på inbjudningskort, bröllopsprogram m.m. bara för att hålla ihop temat lite.

• Katta06

Augustibrud 06.
    Tack för tipset att ha med bilder på drinkarna. Det blir betydligt lyxigare om man kan blanda sig någon god drink än att bara blanda sig en "vanilg´" grogg.

• frugancarlsson

vi kommer ha ett man får lägga så mycke man känner för i baren vi kommer servera drinkar öl cider

• Lady Marmelade

Jag har haft fest både med bar där man tar själv och bar där någon har haft huvudansvaret och blandat drinkar åt gästerna. Jag rekomenderar att man har någon som står i baren. Det blir mycket mindre spill då. Man kan även göra så att allt kostar en liten symbolisk summa tex 10 kr så håller folk rätt på sina glas i mycket större utsträckning. Man sparar en hel del sprit och vin på detta sätt. Har man någon i baren som serverar kan denna också hålla lite kolla på om någon håller på att bli för berusad.

Svar på tråden Hur göra med baren..