• Swedie

Presenter när man ska lämna landet?? Tips tack!

Hej brudar :D

Mitt bröllop är den 17e juni i Sverige och gud vad jag längtar! Kort efter bröllopet flyttar jag och min man till USA (han är amerikan).. Så hur ska vi göra med presenterna från de svenska gästerna?? Om vi vill frakta en låda med typ höganäs och allt vad det nu kan vara, så kommer det att kosta ca 12 000 spänn!! Så det är inget alternativ. I Usa har vi startat gift registries på Bed, Bath and Beyond och Williams and Sonoma, vilka man kan handla grejer från på nätet om man söker på våra namn.. Så det skulle ju kunna vara ett alternativ, MEN det är ju rätt så omständigt och jag har svårt att tro att alla gäster kan klura ut hur man gör. Jag ringde till IKEA för att jag tänkte att om man köper presentkort i Sverige kan man kanske använda dem i USA, men detta är inte möjligt då varje land står för sig själv.
    Det känns så fel att bara önska sig pengar, det känns lite tacky på något vis.. Men det kanske är det enda alternativet :-/

Så vad gör vi?? Tjejer, jag behöver tips och idéer!!

TACK! ;)

• Svar på tråden Presenter när man ska lämna landet?? Tips tack!
  • Lady Marmelade

Det är lite klurigt problem du har. Kanske kan ni önska er bidrag till bröllopsresan. Presentkort på något spa eller någon annan upplevelse som ni kan hinna med innan ni flyttar. Annars får man klura på mindre saker som inte är så tunga så att ni kan packa med er detta i en vanlig resväska.

• Swedie

Lady Marmelade, tack för att du tog dig tid att svara :)
    Vi har redan en bröllopsresa bokad och betald till Karibien.. Och vi flyttar en och en halv vecka efter bröllopet så spa helg är inte aktuellt :-/

Några andra tips?? Detta är svåååårt..

• syrsa

Hej,

Tyvarr har jag inget riktigt bra tips, funderar sjalv pa samma sak eftersom vi bor utomlands (dock i Europa sa det ar ju lite billigare att skicka saker). Men jag tycker absolut inte att du behover ha daligt samvete om ni onskar er pengar. Folk forstar sakert sjalva att det ar mest praktiskt sa.

Nu var ju er brollopsresa redan bokad men det kanske finns andra saker som gasterna kan ge som present/bidra till. Jag vet t ex att den fotograf vi vill boka har presentkort, sa det tankte jag onska fran min familj och slakt. Det samma kanske gar att gora med florist, guldsmed etc? Nar min sambos bror gifte sig gjorde vi sa att vi gav honom kontanter motsvarande var vigselringarna kostade. Pa det sattet var vigselringarna var present. Om ni har nagon kontaktperson (foralder, syskon, van) som kan ta emot gasternas forfragningar ang. presenter sa blir det kanske ar lattare att arrangera. Jag forstar att det kanns dumt att sjalva diskutera presenter med gasterna.

Oj, detta blev lite langt och invecklat. Hoppas iallafall du forstar hur jag menar. Lycka till!

• Fiona II

Swedie -

Det dar har jag knappt tankt pa, men jag har samma "problem". Bor i USA men vi gifter oss i Sverige. Vi ska gora registry pa Crate & Barrel men som du sa sa kommer ju inte alla kopa darifran. Vi kommer inte onska oss pengar utan de presenterna vi far far vi forsoka ta med oss sa mycket som mojligt nar vi aker tillbaka till USA och sen resten far familj och vanner ta med nar de kommer pa besok och nar vi sjava aker till Sverige.

Ett tips ar att inte onska nagra elsaker eftersom det anda inte kommer funka speciellt bra i USA.

• tattar-Emma

Önska att gästerna postar lakrits eller knäckebröd eller nån annan svenskhet som du bara inte kan leva utan, någon tid efter bröllopet. Då får du lite användbara paket som trillar in lite nu och då, när ni redan är på plats för att ta emot.

• Miss Em

Samma problem har. Tankte oppna en wedding list pa Debenhams och hoppas att mamma kan hjalpa aldre slaktingar som inte forstar sig pa internet.

Kanner inte att alla maste ge present (aven om de flesta vill det)....Funderar jag ocksa pa att foresla nagon valgjorenhets organisation eller dylikt de kan skanka pengar till istallet for presenter med for de som vill. Tycker mycket om djur sa kanske nagon organisation som hjalper djur som varit illa behandlade eller nagot liknande.

Vi kommer anda aldrig att fa over massa presenter fran Sverige pa flyget.....

• Miss Sophie

tattar-Emma: Helt underbart perfekt förslag!! Små saker som betyder mycket och som man får njuta lite av då och då..

Ett förslag till dig Swedie om du skulle gå efter tattar-Emmas idé är att informera om idén på lämpligt sätt (infoblad med inbjudan, när man osa:r, eller vid kontakt med värdpar eller toastmaster) och sedan be eventuellt värdpar / toastmaster styra upp så att gästerna får dra lott om när de skall skicka över presenterna....på så sätt kan man sprida ut det roliga och lite då och då bli påmind om den härliga stora dagen

• tattar-Emma

Miss Sophie

Kul att du gillade den =). För att vidareutveckla lite så kunde ju fina album med bilder från bröllopet funka också (speciellt för äldre som inte tar digitala kort, såna är ju bara att maila), eller svenska pocketböcker som kommer ut...

• Swedie

tattar-Emma, vilken rolig idé!! :D Läkerol och marabou saknar jag ju alltid :D Det blir en del tripper till Ikea för att handla svenska nödvändigheter annars :p

Fiona, vi funderar också på att starta ett på Crate and Barrel, fantastiska saker där. Bed Bath and Beyond har ett bra system där man kan lämna tillbaka pengarna och få cash om man skulle få dubbletter (trotd det finurliga systemet), vilket var en av anledningarna till att vi ville registrera oss där. Kommer du ihåg om Crate and Barrel gör det också?
    Presenthysterin i USA är för övrigt rätt så otrolig, presenter för flera hundra dollar av bara en person :-O

Miss Sophie, vilken bra utveckling av Emmas idé :D Jag ska diskutera saken med vårt värdpar ;)

• Yllo

Min barndomsväninna var också i samma situation. Hon och hennes man bodde i Tyskland, gifte sig på Sicilien (eftersom han kommer därifrån) och flyttade till Åland ca 3 veckor efter bröllopet

Dom önskade sig pengar till nya möberl och annat bohag som dom inte kunde ta med sig från Tyskland. Eller rättare sagt... dom önskade sig bidrag till en dubbelsäng, bokhylla, köksbord och stolar och så en parabol så att dom kunde få in tyska och italienska kanaler på Åland.

Jag, och många fler, var bara glada över att kunna ge ett kuvert med "startbidrag" istället för att släpa med en kristallvas eller brödrost till Sicilien som dom senare skulle släpa vidare över halva Europa

• Swedie

Yllo, jag tycker bara det känns så fel att be om pengar och är rädd att gästerna tar illa upp :-/ Men det är klart, om man formulerar allt på ett bra sätt kanske det skulle funka :) Tack för din åsikt och ditt tips :)

• Yllo

Swedie

Jag känner samma sak egentligen. Det känns lite pinsamt att önska sig pengar rakt av, men när våra vänner och släktingar frågar oss vad vi vill ha/önskar oss i bröllopspresent så svarar vi att vi önskar oss ett bidrag till renoveringen av vårt hus. En bal gullfiber eller två, ett fönster eller en trave virke, låda med spik o.s.v.

Det är ju ett lite finare sätt att be om en penninggåva

Sedan tror jag inte att gästerna tar illa upp om man ber om något man verkligen behöver istället för att dom ska köpa dyra saker som ändå hamnar i en kartong på vinden...

Om man däremot önskar sig en sak... ja, då skulle jag önska mig något litet som är lätt att ta med. Något i stil med en finare linneduk kanske med tillhörande servetter (behöver inte ta så mycket plats i bagaget) eller ett litet personligt album med foton från saker som ni gjort tillsammans med gästen tidigare. Tipset att be dom skicka godsaker till er med jämna mellanrum är också bra. Eller varför inte ett "presentkort" som berättigar er att göra något speciellt med någon eller några av gästerna när ni kommer på besök nästa gång, typ camping

Svar på tråden Presenter när man ska lämna landet?? Tips tack!