• zuperzelda

trasig digitalkamera

Alltså, jag har typ haft min digitalkamera i någon månad, och nyligen så blev displayen helt vit och konstig, och det syntes en svart fläck.
    Jag har varit väldigt försiktig och tagit hand om kameran väl. Tydligen så var det typ en "kläm-skada", men borde inte det gå ut på försäkringen?
    Nej, den har iallafall skickat på lagning och kostnaden kommer att gå på över 1000 spänn.

Jag känner mig j*vligt lurad. Om kameran är så överkänslig och i världens sämsta kvalitet att jag inte ens kan röra vid den utan att den gör sönder, så borde väll inte jag behöva betala lagning? Särskilt inte när jag har en försäkring?

• Svar på tråden trasig digitalkamera
  • loppalina

Kolla med din hemförsäkring, du kan få ersättning där. Då betalar du bara självrisken. Hoppas att det löser sig.

//loppalina

• msbine

Har man en allrisk försäkring så borde den täcka skadan. Är det dock bara en garantiförsäkring så täcker den det inte eftersom en klämskada uppkommer pga yttre åverkan.
    Alla LCD skärmar är VÄLDIGT känsliga, speciellt för tryck av olika slag och går sönder väldigt lätt, oavsett kvalitet på kameran.
    Men, som sagt kolla upp ordentligt vad det är för en försäkring du har.

• Jupiter2

Reklamera den till affären! Vilken vara som helst som går sönder efter en månad kan man reklamera. Om en ny jacka gått sönder hade du inte betalat lagning, eller hur? Det ska affären stå för. Samma sak med en kamera.

• msbine

Jupiter2: Man kan inte reklamera en vara som är sönder pga yttre åverkan (dvs det anses att man själv har varit orsak till att den har gått sönder). Man kan enbart reklamera om det är ett fabriksfel, dvs ett fel som har funnits sedan fabrik. Detta gäller oavsett vad man har köpt. Om du köper en jacka och fastnar i taggtråd med den och den slits sönder, får man förmodligen inte reklamera den heller om det inte har stått tydligt på jackan att den ska tåla att fastna i taggtråd...
    Tyvärr...

• Liten med Mindre

Vad är det för märke? CANON har ibland ersatt displayer som gått sönder för lätt (stora displayer som knäckts till exempel när kameran låg i fickan).

• Ammo

Har jjobbat i sådana affärer i 6 år och idag jobbar jag mot dessa stormarkander som leverantör, har bla digitalkameror i sortimentet.

Så precis som msbine säger så ska en försäkring täcka just yttreåverkan. Så har du teckat en extra försäkring via butiken så borde den gälla nu.
    Har du inte tecknat någon så kolla med din hemförsäkring.
    Dessvärre så måste man alltid betala självrisken och nackdelen med hemförsäkringen är ju att då blir det minst 1000kr.

Ett råd är att teckna butikens egna, det lönar sig!

• Jupiter2

Jag uppfattade nog fel, visste inte att det var ett fel pga av skötsel. Nej, då kan man naturligtvis inte reklamera!

• abnocto

Visst är det surt om det är en dyr kamera. Den måste ju ha kostat minst det man får betala i lagning, annars är det nog bättre att köpa en ny.

• bbengtsson

om kameror och annat med mycket teknik brukar man säga: det är inte OM kameran går sönder man tar en extra försäkring utan NÄR. (jag jobbar med att sälja kameror)

Svar på tråden trasig digitalkamera