• Mikla

Blödning trots gravid?

Hej alla

Jag har lite småpanik och skulle verkligen behöva höra lite från er som har mer erfarenhet än mig. Jag vet att det har skrivits en del om blödningar trots graviditet och jag undrar om någon känner igen sig i vad jag går igenom nu? Jag började blöda den 7/1, först var det väldigt mörkt och så fortsatte det tills för ett par dagar sedan, nu är det snarare blodrött! Jag tog ett graviditetstest igår (mest för att utesluta möjligheten) och till min STORA förvåning visade det positivt. Samma sak när jag gjorde om testet imorse! Kan jag vara gravid trots att jag blöder (det är inte så mycket som vid vanlig mens, men inte lite heller). Ska till gynekologen på torsdag, skulle bara behöva höra lite vad ni har att säga innan dess.. jättenervös! Vågar ju inte hoppas för mycket, rädd att det är missfall på gång!

• Svar på tråden Blödning trots gravid?
  • krull75

Jag hade precis som du. Hade en blödning i några veckor och sedan konstaterade de att det "inte var något" efter ett ultraljud. Hade också ett positivt gravtest men de sa att HCG-nivån släper efter och att det var därför.Jag fick dessutom göra en skrapning för att allt säkert skulle försvinna och kroppen skulle ha det lättare att bli gravid igen. Och där hade jag tur... Blev med barn nästan med en gång igen och nu har vi en liten kille på 10 månader...
    Antar att det finns nån mening med saker som händer i livet!!!
    Tänker på dig och Lycka Till!!!!

• Mikla

Krull75:

Åh va kul att det gick så bra för dig, att du har en lite bebbe nu :)

Jag kommer ju få svar på hcg-testet nästa vecka ngn gång skulle jag tro, men jag räknar med att det inte är ngt.. hoppas att det gå lika bra för mig som för dig! Sa de till dig att du skulle vänta tills efter nästa mens innan du försökte igen, el hur gjorde du? Jag antar att det är lika bra att vänta så att det inte blir några komplikationer i onödan!

Jag är ledsen över att det inte blev ngt, men jag är lite glad över att veta att vi kan bli med barn iaf.. förhoppningsvis blir det inte såhär nästa gång!

• krull75

Ja, de sa att man skulle vänta så att mensen kom tillbaka först. Jag hade mens en gång och sedan blev vi med barn... Pinsamt snabbt nästan!!!
    Som sagt Lycka Till!!!

• Mikla

Åh jag blir nästan lite avis på dig! :) Men jag är glad att det går så bra för vissa, synd att det finns en del som har mycket problem bara! Men jag har rätt stora förhoppningar för att det ska gå bra nu när jag vet att vi kan! Det var ju faktiskt bara 4 månader sedan jag tog ut p-staven!

• BlueTopaz

Jag blödde oxå när jag var i v.6, ngn dag efter blödningen slutat (höll på i 3 dagar, både brunt o ljusrött o inte så mkt) såg man ett litet hjärta, nu har jag en 4månaders grabb hemma =)

Normalt sett blöder man faktiskt mer än en mens när man får missfall, så jag håller tummarna!!

• Mikla

Bluetopaz: Jag har blött sen den 7/1, så det är väldigt länge.. Jag har på något sätt förlikat mig med tanken på att det var ett missfall och att det sista bara behöver komma ut.. undrar varför jag blöder så länge dock, det borde ju ta slut ngn gång! Men enligt gynekologen är det så olika.. och det är ju inte konstigt!

Men ni är alla så snälla som håller tummarna :) Hoppas att det går bättre nästa gång helt enkelt! (Men jag måste erkänna att jag blev mer ledsen över missfallet än jag trodde att jag skulle bli.. jag menar, det var ju en bebbe där, även om den försvann snabbt igen.. :()

• Amazonas

Huvudsaken är i alla fall att du inte har ont i magen samtidogt. Graviditet, starka magsmärtor och blödningar är inge bra alls! Det kan tyda på EUG, dvs extrauterin greviditet eller äggledargraviditet. Och det kan man om det vill sig illa komma till himmelen av...

• BlueTopaz

Ojdå, ja då håller jag tummarna för att det går nästa gång!!
    (men jag tycker iaf att du ska göra ett grav. test om 5-7 dagar igen, visar det positivt gör då ett nytt UL!)

När gjorde du det senaste grav. testet om du har blött så länge?

• BlueTopaz

Klart det gör jätteont att få missfall!! man kan omöjligt förstå exakt hur ont det gör innan man själv väntar barn även om det så handlar om ett fåtal veckor, det är en tomhet som är hemsk... Och skuldkänslor får man trots att man absolut inte ska ha det!
    Jag tror hormonerna dessvärre påverkar det hela en hel del oxå.

• Mikla

BlueTopaz:

Ja de tog ju ett blodprov igår (torsdag), tror du inte det räcker.. om det visar att det är låga hcg-värden? Men du har ju rätt, jag kan ju lika gärna ta ett nytt test nästa vecka, bara för att vara på den säkra sidan.

Det verkar som blödningarna börjar avta, så gör jag ett neg pregtest sen så är det bara att vänta på nästa mens och börja försöka igen :)

• BlueTopaz

oki, jag missade nog att det var låga värden sist. men det är nog bra att vara säker iaf!

Du får hålla os uppaterade om hur det går!! =)

Har du registrerat dig på familjeliv än?

• Mikla

Oh, fast jag har inte fått svar på blodprovet än, hon skulle skicka hem svar med brev.. så vi får se. Men eftersom hon inte såg ngt på ul så antar jag att det kommer vara låga värden..

Ja jag har registrerat mig :)

• Ravial

Mikla:

Jag förstår att du blev ledsen över missfallet, men tänk på att var fjärde graviditet slutar i spontant missfall, oftast utan att man ens hunnit märka att man varit gravid. Det är kroppens sätt att stöta bort det som inte skulle klarat sig i alla fall. Även om man fått missfall har man lika stor chans som andra att bli gravid och få ett friskt barn.

Nu hade du oturen att du hann få ett positivt besked innan och hann börja längta efter en bebis, men försök att inte vara ledsen över förlusten om du nu fått missfall, utan var glad åt att din kropp fungerar som den ska!

• Mikla

Ja det har du rätt i, jag vet att det är så.. fast det var skönt att höra att det inte blev svårare nästa gång, det var jag faktiskt lite osäker på, om missfallet kunde påverka. Det får ta lite tid helt enkelt! Och jag vet att det är vanligt, jag hade aldrig gissat att det var en bebis om jag inte hade gjort ett test bara för att utesluta möjligheten.. jag blev verkligen förvånad när det var positivt. Men det känns bättre idag än igår, men jag sitter ju på jobbet nu och har annat att tänka på iofs.

Ni är alla så gulliga som har svarat såhär mycket! Det är jätteskönt att kunna prata med folk som har lite erfarenhet när det gäller sånt här! :)

• SaT

Får börja med att beklaga det inträffade.
    Jag tycker det är lite synd att detta är en sak som det knappt pratas om, vilket gör att de som råkar ut för det tror allt för ofta att de gjort något fel. Samma sak med att ha svårt för att bli gravid, det är inte många som pratar högt om det. Tycker det är lite synd.
    Hoppas det går bra för er nästa gång! Lycka till!

• Mikla

Ja verkligen, det är jättesynd att detta inte är ngt som pratas om! Jag trodde inte alls att man kunde blöda i flera veckor pga ett missfall.. men så kan det visst vara.. Men nu vet jag ju att vi kan bli gravida iaf.. det känns väldigt skönt. Vi har bara försökt i 4 månader, så det känns helt okej att vänta lite till.. vi får se, när rätt bebis kommer så märker jag det :) Då växer magen *ler*

• SaT

och den växer.. å den växer, och när du inte tror att den kan bli större blir den gigantisk . (har en dotter på 8 månader, så för ett år sedan började magen synas)

• Mikla

Det låter härligt och lite läskigt! Jag hoppas att jag får uppleva inte allt för lång tid in i framtiden!

• BlueTopaz

Jag tror att jag hittade dig på familjeliv (FL), du får kolla i din gästbok! =)
    Där finns oxå min berättelse om hur sonen kom till (jag har stora problem med att gravid eg.) och hur graviditeten var vecka för vecka bla

Svar på tråden Blödning trots gravid?