• TigerE­mma
    Äldre 30 Jan 10:25
    41464 visningar
    31 svar
    31
    41464

    Kan man ha vitt som gäst på ett bröllop?

    Hej!
    Jag ska på bröllop till helgen och klädseln på detta bröllop är "festfin". Nu undrar jag om man kan ha vitt på sig som gäst på bröllopet. Jag vet att man inte ska klä sig i helvitt, men är vit kjol med en färgglad överdel ok?
    Samma sak med svart... ser det tråkigt och begravningsliknande ut med svart ganska lång kjol, men med en färgglad överdel till? Vad är "reglerna"?
    Tacksam för snabbt svar då jag ska ut o shoppa imorron! :)

  • Svar på tråden Kan man ha vitt som gäst på ett bröllop?
  • Blivan­de Fru!
    Äldre 30 Jan 10:26
    #0

    Jag tycker det är helt okej så länge man bryter med något som du säger.

  • TigerE­mma
    Äldre 30 Jan 10:28
    #0

    Man vill ju inte klä sig fel... men det kanske ser för somrigt ut hur som helst med vitt?
    Tack för snabbt svar!

  • Jasso
    Äldre 30 Jan 10:34
    #0

    Inga problem att klä sig i vitt. Som så många så bra påpekar här på BT så gör man ju som man själv vill. Det finns inga "måsten" eller bestämmelser vad man får göra eller inte göra. Så länge man gör som bruparet vill och klär sig festfin så är allt okej. Lycka till i shoppingen!

  • Äldre 30 Jan 10:36
    #0

    Det du beskriver borde bägge funka - det är helvitt respektive helsvart som bör undvikas. Om du vet med dig att brudparet kanske är "kinkiga" och extra noga med etikket så kanske du ska undvika även det, men i normalfallet så bör det gå utmärkt.

  • Christ­in06
    Äldre 30 Jan 10:42
    #0

    Hej!

    Ärligt talat så tycker inte jag att det är ok att komma till ett bröllop helt vit. Det är brudens enda dag att få stå i centrum och jag tycker inte att någon annan ska få ta det. Dessutom så tycker jag att svart är helt ok. Det är både fint och sexigt det är inget sorg med den färgen längre. Om du tittar på kändisars bröllopar så kan du se att många har vald svarta klänningar åt deras brudtärnor.

  • Tinast­årta
    Äldre 30 Jan 11:08
    #0

    Håller med Christin06, jag skulle inte bära vitt som gäst på bröllop. Som sagt, det är brudens färg den dagen.
    Sedan har man ju hört talas om bröllop där gästerna uppmanas bära vitt men det är ju en annan sak.

  • Miss Cee
    Äldre 30 Jan 15:07
    #0

    Så länge du har kläder/smycken osv som verkligen bryter av mot det vita/svarta, så att det är tydligt att du inte är helvit/helvsrt, så är det helt okej.

    Visst är det så att helsvart idag inteförknippas med sorg på samma sätt, men eftersom man riskerar att stöta sig med någon, om man kommer till ett bröllop i en helsvart klänning så är det ju ingen stor sak. det tycker jag att man kan bjuda spå som bröllopsgäst, och spara den helsvarta kläningen till något annat tillfälle.

  • here comes the bride
    Äldre 30 Jan 15:18
    #0

    Sålänge det vita inte är en brudklänning så tycker jag att det är ok, särskillt på sommaren för då är ju många klänningar ljusa.
    Själv ska jag ha ett vinterbröllop och räknar med att många kommer att komma i svart. Så länge de är finklädda spelar det ingen roll. Om folk är glada så tror jag inte att klädseln kommer att avgöra om det blir begravningsstämning.

  • BoIs
    Äldre 30 Jan 15:22
    #0

    Nej, jag kan inte heller tycka att det är ok med vitt. Även om det bara är en del som är vitt. Det kan man ju alla andra dagar men inte brudparets dag.

  • ika (fd höst05­)
    Äldre 30 Jan 15:23
    #0

    Jag gifte mig i rött, så jag sade till många av gästerna att de hjärtans gärna fick ha helvitt, helsvart eller vilken färg de helst behagade. Tror knappast det är någon som tar fel på en gäst och bruden, oavsett klädsel
    Men det är klart, är bruden (eller brudgummen för den delen) mycket känslig är det kanske bästa att ta det säkra före det osäkra...

Svar på tråden Kan man ha vitt som gäst på ett bröllop?