• skogstösen

Trivselhus?

Kanske inte rätt forum, men känns som ett enkelt sätt att kanske få ett snabbt svar.

Har varit inne på Trivselhus hemsida, men vi är inte insatta i vad sådana där byggsatshus egentligen går ut på. På sidan står vad husen kostar med tomter, men vad som inte framgår är vad som eg. ingår i priset. Är det bara "ytterhuset" som ingår, så att tapeter, köks- och badrumsinredning tillkommer, eller?

Dessutom undrar vi om tanken är att "man själv" ska bygga huset eller om byggandet av huset ingår i priset från Trivselhus.

Vore väldigt roligt om nån av er har lite koll på detta, antingen hur det är med just Trivselhus eller med "kataloghus" i allmännhet.

• Svar på tråden Trivselhus?
  • skogstösen

Ingen som vet nåt???

Det behöver ju inte vara info om trivselhus specifikt utan gärna även lite allmänt om hur det kan gå till när man köper ett obyggt hus från scratch.

Please...:)

• bröllops häxan

Hej hej .Tittar mycket på "legohus" hihi bl.Trivselhus, då min största dröm är att bygga ett eget. Som jag har fattat det så är det tomtkostnaden som man får betala. Och det varierar ju lite olika på vart i landet man bor. Vi kan nog köpa en tomt för 150-250 tusen och de tomter i s-holmstrakten ligger nog runt miljonen. Om det nu stoppar där ens en gång.

Så här tror jag:

Man får ett pris på hela huset med arbetskostnader och standardtillbehör(golv,tapeter, kakel, toalett, diskbänk. osv

Men om du vill välja "lyxigare varianter så blir det ju dyrare. Om man gör mycket jobb själv så blir det billigare. Tror att det kan bli ca 800tusen upp till en mille billigare om man sätter in all inredning skälv(utom vvs och el som måste göras av en yrkesman).

Mamma hade en kompis som bygde hus för 10år sen. Det gikk på dryga 2 miljoner. OCh ett hel nytt område i S-vall som bara består av "legohus" (as snyga ) tror jag att medelkostnaden låg på 3 milljoner per villa.

När ni begär ofert så ska den vara uppdelad. Då kan ni se vad allt kostar försig och kan på så sätt leta billigare alternativ. Tex skippa deras (ofta) Marbodalkök och köpa ikea själv som är lite billigare. eller köpa själja huset av dom men sen anlita en lokal bygnadsfirma för att bygga upp det.

Så får man hålla på tills man kommer "billigast" undan. *L* Sen så kan man ju dra in på vissa delar och "lyxa" till det man själv tycker är viktigt. Tänk också på att ju färre våtutrymmen som ligger långt ifrån varandra, desto biligare. Lägger man kök väg i väg med badrum och ett till badrum presis ovanför badrummet på neder våningen, så blir det också billigare pga. att det bara behövs dras stammar på ett litet ställe, likaså för toalett stammen.

Hoppas det hjälpte lite ialla fall.:)

Kram C.T

• skogstösen

Tack så mycket för bra tankar och råd!

Så du tror alltså att det huspris som anges inkluderar all arbetskostnad, men att man kan komma billigare undan än det priset om man ordnar en del själv?

• bröllops häxan

Jag tror det faktiskt. Fråga leverantören. Det kan nog skilja dessa imellan. Och ja, absolut kommer du billigare undan om ni gör mycket själv. Men det är fortfarande mycker pengar det handlar om så be om en fulständig ofert. *L*
    Föresten vart ser du priserna på trivselhus hem sida? Har aldrig hittatt en enda leverantör som "skyltar" med det ..

• skogstösen

Ok!

Om man går in på trivselhus hemsida och sedan klickar på "tomter" så kommer det upp några tomter med hus till salu. Om du exempelvis klickar på den första av de tomterna så står det att priset avser tomt och ett visst hus.

• bröllops häxan

Det står under beskrivning vad som ingår i det angivna priset.

• Tant Pernilla

Vi håller just nu på med planeringsprocessen för att bygga ett nytt hus.

Mina tips: Var inte för blåögd. Räkna med att huset kommer kosta mer än vad offerten säger, för t.ex. markarbeten ingår inte i priset (när det gäller Trivselhus). Kolla runt mycket innan ni bestämmer er. Ta referenser av alla ni känner och vet som byggt nytt hus.

Kolla in byggahus.se
    Lika beroendeframkallande som BT säger min man!

• skogstösen

ok, bra att veta, tack!

Svar på tråden Trivselhus?