• JAKF
    Äldre 27 Jan 11:56
    172000 visningar
    38 svar
    38
    172000

    Tetralysal mot akne!

    Så där ja. Nu har jag varit hos hudspecialist, äntligen!
    Efter åratal av mixtrande med krämer, kosttillskott och annat så har jag nu gett upp. Jag klarar inte att bli av med min akne på egen hand.

    Fick tid snabbt hos "Hudspecialisten" i Karlstad (rekommenderas varmt, om du bor i närheten).
    Vilket bemötande! Läkaren tog sig tid att titta på min hy, besvara mina frågor och funderingar, informera ordentligt.
    Han gav mig verkligen hopp om att bli kvitt min akne!

    Fick Tetralysal utskrivet, som jag ska använda upp till 6 månader.
    Dessutom ska jag smörja in huden med Skinoren, även efter att Tetralysal-kuren är slut.

    Har läst en del om det här med akne, här på BT. En del har inte blivit hjälpta av Tetralysal, men nog är det många som ändå blivit det?
    Allt fungerar olika för olika individer. Men det vore ändå skoj att höra era erfarenheter. Hur snabbt såg ni resultat? Äter ni en kur "då och då" fortfarande, eller har ni blivit av med aknen för gott?
    (Läkaren sa att det kunde blossa upp igen, när man slutat. Men att det därför är viktigt att fortsätta med lokalbehandlingen).

    /Hoppfull Värmlands-tös! =)

  • Svar på tråden Tetralysal mot akne!
  • JAKF
    Äldre 27 Jan 12:16
    #0

    Emmie75:

    Jaså? Hmm.. Ja, det vill man ju inte.

    P-piller är nog inget alternativ för mig, dessvärre. Så det blir Roaccutan, om inte detta hjälper. (Pga blodpropp i släkten får jag inte äta kombinerade p-piller. Minipiller är mitt enda alternativ..och de kan FÖRVÄRRA akne!).

    Men du kör ingen behandling nu? Har du blivit av med problemen?

    Tack för ditt inlägg.

  • JAKF
    Äldre 30 Jan 08:08
    #0

    Jo, jag förstår att det kommer tillbaka när man slutar med Tetralysal. Även om det faktiskt verkar försvinna för en liten del av de som använder det.

    För att minska risken att det återkommer, ska man ju fortsätta med lokalbehandlingen (i mitt fall Skinoren).

    Jag är förväntansfull. Har bara käkat kapslarna i några dagar, så än ser jag ingen förbättring. Men det får ta tid. Jag har gått med acnebesvär i åratal. Jag kan vänta någon månad till. =)

  • JAKF
    Äldre 4 Feb 12:47
    #0

    En vecka har gått, ingen förbättring. Men det skulle ju ta en månad, så vem är förvånad? ;)

    Blir dock himla torr i huden (av Skinoren, antar jag). Måste tillföra lite fett och mycket fukt. Jag skulle köra med Propyless, sa läkaren. Men det funkar inte. Stramar i ansiktet hela dagen..och jag får en massa "torrhets-linjer" i hela ansiktet.

    Hoppas det funkar även när jag använder min ansiktskräm nu.
    Kör med Vichy Thermal Fix 2, den är jätteskön. Mer fukt än fett iaf, alltid något. ;)

  • JAKF
    Äldre 9 Feb 09:53
    #0

    Ja, Diane verkar funka bra för många...

    Själv är jag än så länge nöjd med utvecklingen av min hy, efter snart två veckor med Tetralysal.

    Jag har märkt skillnaden nu, de senaste två dagarna. Jag har röda märken, men det kommer inga nya finnar. De jag hade senast i helgen (massor) ser ut att läka nu. Huden är jämnare.
    Jag har gått osminkad två dagar i rad nu! *jippi!* ;)
    Fast jag avvaktar lite. Jag har varit så här i huden vid ett par tillfällen tidigare. Då har jag använt hudvårdsprodukter som jag trott hjälpt, men så har det kommit nya finnar veckan därpå.
    Förhoppningsvis gör det inte det, denna gång. =)

    Funderar på att gå på AHA-behandling eller liknande, för att försöka jämna ut huden mer. Främst för att få bort lite av de röda märkena, som är "ärr" efter gamla finnar. (Man ser ju fläckig ut, även om man inte har några aktiva finnar för tillfället).
    Funkar AHA-behandlingar för detta?
    Kan man göra det samtidigt som man äter Tetralysal och använder lokalbehandling?

  • JAKF
    Äldre 13 Feb 16:04
    #0

    Rugbytjej:
    Då ska jag fortsätta rapportera! =)

    Att finnarna kan komma tillbaka efter antibiotikan ser jag inte som ett problem, när man står inför valet att köra en omgång eller ej. Man hoppas ju givetvis att finnarna försvinner HELT. Men nu har jag recept för mer än ett halvår framåt. Om jag slipper finnarna under den tiden, är det ju oerhört skönt!

    Att de kommer tillbaka.. Tja..då hade man ju ändå haft dem sen, fast utan den här finnfria perioden.
    Valet är, enligt mig, inte alls svårt!
    Men det är ju upp till var och en.

    Under helgen har jag dessvärre fått några nya "ovänner" på haka och hals. Hmm.. Tråkigt. Vet inte varför, det såg ju så bra ut under veckan.
    Men det är bara att fortsätta med antibiotikan. Det kan ju ta sin lilla tid innan man ser resultat.

  • JAKF
    Äldre 3 Mar 09:45
    #0

    5 veckor med Tetralysal och Skinoren. Jag är inte nöjd med utvecklingen än så länge. Det uppkommer nya finnar hela tiden. *suck*

    Ska ringa hudspecialisten och fråga om jag ska fortsätta...eller om det inte är någon idé, när man inte blivit hjälpt so far...

    Dela gärna med er mer av era erfarenheter! Hur lång tid tog det innan ni alls såg resultat av aknebehandlingen...och när blev ni av med finnarna helt?
    Det skulle skänka mig hopp om fler fick hålla på mer än en månad, innan de såg resultat.

    Jag skulle eg. sänka dosen från två kapslar per dag, till en kapsel dagligen..för en vecka sedan. Men eftersom jag inte är nöjd med resultatet, har jag inte gjort det.
    Ska givetvis diskutera det med läkaren, när jag får möjlighet att prata med honom.

    Nästa steg, om detta inte funkar, är Roaccutan. Jag är så trött på min akne, att jag är beredd att prova! Alla rapporter om biverkningar till trots.
    Jag har så fin, jämn hy i övrigt. Tänk om man slapp finnarna, vad nöjd man skulle vara. Det är fult, ser lortigt och äckligt ut. Usch och fy...

  • JAKF
    Äldre 4 Mar 10:33
    #0

    Jag tror jag är så "på" angående detta, dels för att man så klart vill bli hjälpt. Dels för att min hudläkare sa att Tetralysal inte ger en "uppblossning" av aknen, utan man blir gradvis bättre helt enkelt. Efter en månad skulle jag se tydliga resultat.
    Det stämmer ju inte in på mig, därför funderar jag över om behandlingen inte hjälper.

    Givetvis ska jag diskutera med min läkare i första hand. Men när man inte får tag på honom, ännu, så är det svårt att hålla sig från att diskutera med sina finn-systrar här på BT..*haha*.
    Dels vet ni vad man går igenom, dels kan man höra om era erfarenheter.
    Att samtala med sina polare brukar inte vara direkt givande. De vill komma med förslag om produkter (men man har ju redan gått igenom ALLT man kan), dessutom försöker de släta över det hela.."Men SÅ mycket syns det faktiskt inte"... Nej, då är man sminkad..och kanske sitter man i en mörk klubblokal. Oh well. De vill bara väl, men det är bara om man själv är drabbad som man vet hur handikappande det kan vara.

    Jag uppskattar verkligen era kommentarer och svar!

  • JAKF
    Äldre 8 Apr 11:31
    #0

    Nu har jag ÄNTLIGEN börjat se tydliga resultat av min behandling med Tetralysal och Skinoren!
    Så skönt!
    Inga stora finnar, knappt några alls faktiskt.

    Lite röda märken kvar efter gamla finnar, men de försvinner väl så småningom?

    Jag tror det är ca 10 veckor jag har kört den här behandlingen nu. Det tog sin lilla tid att bli hjälpt, med andra ord.

    Jag har recept så det räcker till i sommar (i och med att jag inte sänkt dosen, trots att läkaren sa att jag skulle göra det. Läser på nätet att man inte längre rekommenderar detta, pga risk för resistens). Men jag funderar på att ringa läkaren och be om nytt recept, om han tycker att jag kan fortsätta ett tag.

    Hur länge kan man egentligen käka Tetralysal innan man behöver göra uppehåll?
    (Jag har inte märkt av några biverkningar alls. Inga problem med magen, inga underlivsbesvär i form av svamp.
    I början blev jag väldigt, väldigt torr i ansikte och på läpparna. Men det gick över snabbt).

  • JAKF
    Äldre 8 Apr 12:52
    #0

    Linslus

    Läkaren sa till mig att Tetralysal inte gör huden lika solkänslig som andra aknemedel. Så det var ingen fara, så länge man inte låg och pressade på stranden.

    Man kan ju gardera sig med solskyddsfaktor också.
    Men, som sagt, normal solexponering skulle inte vara någon fara med dessa kapslar. (Jag har samma styrka som dig).

  • JAKF
    Äldre 17 Apr 20:10
    #0

    Det är så konstigt.
    Trots att jag blivit mkt bättre och inte längre får "stora" finnar...så kommer det upp massor av små röda prickar nu. Vissa känns som små, små finnar. Andra känns släta. Men det ser fruktansvärt ut (i mina ögon).

    Huden ser fortfarande oren ut, pga detta.
    Är det inte konstigt?
    Det är inte bara ärr efter gamla finnar, utan nya röda prickar.

    Någon som fått liknande utslag?

Svar på tråden Tetralysal mot akne!