• lizard

cerazette??

När det ändå är p-pillerfrågor på detta forumet kommer här en till. Är det någon som äter cerazette och kan berätta mer? Jag har tidigare ätit kombinerade p-piller men hade problem med sköra slemhinnor, jag är dock lite rädd för ett piller med bara gestagen efterssom jag använt p-spruta för länge sen och upplevde att jag blev deppig av det (eller om det var stress, det vet man aldrig) men cerazette ska ju ha mycket mindre hormon än p-sprutan om jag har förstått det rätt. Tacksam för svar

• Svar på tråden cerazette??
  • Bluebride2006

jag trivs jättebra med att äta cerazette, tyvärr så har december gjort att jag fått upphöra för jag har i stort sett gått på penecillin hela december och en vecka in på januari

• Xena

Var o hämtade ut tre månader igår, ska börja nästa vecka med cerazette. Hoppas jag inte får massa finnar o sånt. Får se hur det går.

• Valli

För mig funkade det bra. Jag småblödde mycket i början men sen fick jag inte mens på flera år. Underbart!

• Wanki

Det är helt individuellt, svart att svara hur det blir för en annan person! Jag trivs inte sa jättebra med cerazette, har mellanblödningar och känner mig inte helt i form. Jag fick höra att man kan ta pillret efter 36 timmar som med vanliga p-piller men att det rekommenderade var att ta dem samma tid! Sen var det valfritt om jag ville börja direkt när min p-pillerkarta var slut eller pa första mensdagen. För mig funkade mini-p bättre, trots spända bröst i ett halvar.

• höst-05

Nu har jag äntligen bestämnt mig för att byta till cerazette, tror jag...... Vilken beslutsångest! Jag trivs med mina p-piller förutom att vissa månader har jag en fruktansvärd huvudvärk som sitter i i flera dagar. Fördelen har ju också varit att man kan skjuta på mensen om man vill. Nu har man ingen koll när mensen kommer, om den kommer?? Vill ju gärna bli av med den så jag hoppas att jag inte är en av dom som blöder konstant......

• EhjärtaK = sant

Jag har bara negativa erfarenheter av Cerazette:

Konstant huvudvärk
    Mentalt avtrubbad
    Illamående
    Bröstspänningar

• Wanki

Jag har precis, i samrad med min pojkvän, bestämt att byta fran cerazette. Mentalt avtrubbad, det var en bra beskrivning. Nu hoppas jag bara hitta nagot annat som passar bättre. Men som jag skrivit tidigare, det är ju olika för alla!

• höst-05

När man läser alla inlägg om cerazette så är dom flesta negativa. Börjar tvivla.... För vissa funkar dom tydligen jätte-bra medans andra har många problem..

• EhjärtaK = sant

höst-05:
    jo, jag upplever också att många som skriver om Cerazette (även på andra sajter än bröllopstorget) är negativa. Självklart är det olika, och jag menar inte att det är dåligt för alla. Jag vet inte hur statistiken för Cerazette och biverkningar ser ut - men jag gissar på att det är många som får riktigt besvärliga biverkningar av dem. Illamående och bröstspänningar är ju jobbigt men man klarar av det. Men att bli mentalt avtrubbad är bland det värsta man kan utsätta sig för .

• Wanki

Jag önskar att jag hade hört nagot om dem tidigare! Barnmorskan som gav mig dem var sa himla pastridig och sa att INGEN kommit till dem och sagt nat om biverkningar och hon tyckte jag var extremt jobbig och kontrollberoende när jag fragade sa mycket om dem. Jag var tvungen att byta fran ett kombinerat. Usch, jag gick hem och grät efter det och nu har jag provat dem i tva omgangar och inte sjutton var de sa bra som hon sa!

• höst-05

Så nu är det gjort. Var och hämtade ut receptet på cerazette förut. Ska börja på tisdag. Det stod på "lappen" att man ska svälja tabletterna tillsammans med vatten. Det har jag inte sett att man behöver göra med andra piller.....

Svar på tråden cerazette??