• sam81

Alternativ P-piller

Hej,

Jag använder nu p-pillret yasmin, och har innan provat ett antal olika sorter men jag får alltid så torra slemhinnor och noll sexlust. Är så trött på att byta piller hela tiden. Är det någon som vet ett alternativ till p-piller. Jag kan inte tänka mej spiral.
    Har läst om persona som är nån slags dator som tar ut ens säkra perioder. Är det nån som har provat denna?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Alternativ P-piller
  • ceciliaj

Cecilia J:

kul att vi har samma namn!
    har du använt p-piller innan? jag äter p-piller men funderar på att gå över till p-ring istället..

• Cecilia J

Ha ha, lovar att jag var först med namnet. Vågar inte säga hur länge jag varit medlem här på BT...

Jo, jag har ätit p-piller innan men hade mellanblödningar varenda månad (i 7 år, jobbigt). Nu med ringen har jag inga alls! Det enda negativa med ringen, förutom hormonerna, är att den ibland inte riktigt sitter på plats. Men vissa månader så känns den inte alls, så då glömmer jag av irritationen jag känner då den åker ner.

• Chokladtårtan

Jag har kopparspiral, jag har faktiskt lite mindre blödningar nu. Jag skulle lätta kunna använda samma binda hela dagen när jag blöder som mest. Om jag skulle vilja, vilket jag inte vill.

Så det är ju individuellt också.

• Brud 2006

Vill bara säga till alla er som haft problem med era p-piller och fundera på att sluta: gör det! Testa i alla fall och se hur kroppen känns utan hormoner! Själv slutade jag med p-stav (efter ha ätit både minipiller och vanliga p-piller innan) i somras för att jag fått så mycket svampinfektioner. Sedan dess har jag inte haft en enda infektion (som jämförelse har jag haft svamp 3 veckor PER ÅNAD i ca tre år...). Dessutom upptäckta jag massor av andra positiva fördelar, min sexlust har ökat enormt, mycket jämnare i humöret.

Vad jag vill säga med detta är att om man som jag och många andra börjat med hormonella preventivmedel tidigt är det lätt att man inte kommer ihåg hur kroppen mådde innan och därför kan det vara värt att ha ett uppehåll, OM man upplever besvär givetvis! Nu använder vi kondom, funkar bra efter en invänjningsperiod.

Hoppas att ni som inte trivs med p-piller hittar något annat som funkar för er & lycka till!

• ceciliaj

jag skulle gärna vilja sluta med p-piller ett tag o se hur kroppen reagerar. har ätit dem i 7 år, sen jag var 16. men det här med kondom är ju så jobbigt.. varken jag eller min pojkvän är så sugna på det. kan man gå direkt från p-piller till p-ring utan uppehåll? p-ringen har ju iaf lite mindre hormoner..

• M.E.

Hej, jag bytte i höstas från p-piller till NuvaRing då jag testat olika p-piller och fått div biverkningar. Jag åt Trinordiol i typ 10 år men led av migrän typ en gång i månaden, bytte då till Cerazette men då gick jag upp nästan 10 kilo!!!!!!!!!! Annars funkade de bra, ingen huvudvärk alltså. Men att gå upp en massa och få en massa acne på köpet när man är 27 år är inte så kul. Min barnmorksa rekommenderade på Nuva Ring och jag har nu testat dem i ett halvår ungefär. Vikten börjar stabilisera sig tack och lov, jag är inte nere i mina 58 kg ännu men det går sakta men säkert ner. Ringen funkar jättebra förutom flytningarna som en annan talade om. Man kan dessutom ta två ringar efter varandra så att säga, dvs ha inne i (3+3)6 v och först den 7.e vackan få mens igen. Så smidigt att slippa tänka på ett piller varje dag och min migrän har minskat avsevärt också. Kan känna lite under den ringfria perioden men inte
    i den utsträckning som tidigare. Lycka till med krånglandet, jag vet att jag längtar till den dag då jag kan vara helt hormonfri, dvs då vi ska skaffa barn. Men det får bli efter bröllopet. Helt utan i dagsläget funkar inte för mig, då jag får irritationer av kondomer.

• M.E.

Jag bytte i stort sett direkt från piller till ring förresten, men det kan ju ha varit pga att jag just var i "fas".
    Kolla på www.p-ring.nu

• Sweetchili

Soffan80:
    Jag tyckte inte persona var det minsta krångligt men en del kanske tycker det är jobbigt att kissa på stickor på morgonen och hålla ordning på dagarna. I början får man kissa på sticka flera dagar än sedan för att datorn ska få koll på hur man fungerar, jag minns inte nu hur länge man skulle hålla på innan man kan börja använda den som enda preventivmedel. Man ska ha varit utan P-piller i tre månader innan man kan börja också har jag för mig. Det hade jag så jag behövde inte vänta.

• Squeezetoy

Jag har min första ring inne nu, och det har fungerat jättebra. Var lite nojig först att jag skulle lyckas krysta ut den men det har jag inte gjort. Har märkt av lite mer flytningar men inget störande. Brösten sa poff och blev en storlek större känns det som, de vill inte längre stanna i bh:n iaf, och jag har inte gått upp något i vikt av den. Så skönt att inte behöva tänka på piller. Får se hur mensen blir bara. Har alltid blött väldigt lite, oavsett om jag ätit piller eller inte. Borde inte ändras

Tidigare har jag ätit Trionordiol/Trionetta och det har inte varit några problem men jag har lite svårt med minnet... och det är lite trist när man märker att mensvärken börjar komma.

• Amy1

Jag klarar inte heller av p-piller. Har börjat med Persona igen (använde den mellan barnen) och den är kanon! Jag mår sååå mycket bättre utan hormoner. Tycker inte den är det minsta krånglig, man lär känna sin kropp väldigt väl och det tycker jag är positivt. Så mitt råd är, prova!!

• Myriana

Jag har tack och lov aldrig haft besvär av kondom, och även om det kanske inte alltid är så kul, så funkar det, tycker jag. Dessutom kan man ju ha sex på många sätt

Jag åt p-piller några år och hade inga besvär av det heller, men känner mig ändå lite "skeptisk" till hormoner... Visst kan jag prova igen vid behov, men bara prova. Känns det inte bra, får det nog bli kådis!

• Myriana

En sak till: Det är bra att det finns p-piller. Men det känns som om gynekologer och barnmorskor nästan slentrianmässigt skriver ut det, trots att många uppenbarligen får biverkningar. Det känns som att så fort man har en stadig relation, så "förväntas" man äta p-piller, om man inte mår JÄTTEdåligt vill säga.

Jag tycker att det är en konstig syn. Det finns ju trots allt andra preventivmedel.

Svar på tråden Alternativ P-piller