• Bröllopstokiig

Festlokal i Skåne?

Är det någon som kan ge tips på en bra festlokal i Skåne, som tar ca 100 personer?
    Helst i den östra delen (Kristianstad/Österlen) men kan även tänka mid runt Lund...
    Det vore bra om det finns tillgång till övernattning på stället eller i närheten.

• Svar på tråden Festlokal i Skåne?
  • Bröllopstokiig

Hej Fia,

Vad letar du efter för lokal? Vill du kunna ordna med mat/dryck själv?

/Fjollan

• Bröllopstokiig

Beror helt på om du vill ha "slott eller koja". Öja Krog,i Ystadtrakten, som hör till det något slitna och överigvna Öja Slott är rustikt och mysigt. Har varit där på annan fest, vilket var mycket lyckat. Lokalen har definitivt möjligheter och maten var helt ok! Litet mitt-i-mellanlokal, inte för flott men ändå stil. Dessutom är det ett prisvärt alternativ. Lycka till!

• Bröllopstokiig

I Vallkärra utanför Lund finns en gammal gård som har en jätterhärlig festlokal i f.d. logen. Axelgården tror jag att den heter. Vitrappade väggar, trägolv, bjälkar i taket, fina intilliggande rum för drink, etc och fullt utrustat kök. Dock får man ordna mat själv.
    Lycka till!

• Bröllopstokiig

Åhus gästis är charmigt och serverar god mat, www.ahusgastis.com annars kan jag instämma i att Bäckaskog inte är fel. Lycka till!

• Bröllopstokiig

Pernilla,

Har du mer information ang. Axelgården? Något telefonnummer, kontaktperson etc?

Tusen Tack!
    /Fjollan

• Bröllopstokiig

Hej Fjollan!
    Vi ska till Axelgård i em och kolla...har prel.bokat en lördag till våren, det ska bli spännande att se om lokalerna passar våra önskemål.
    Lokalen bokas hos Holger Andersson 046/248069 och visas av en tant som heter Birgit Sjögren 046/131151. Det är en scoutkår som äger den, hemsidan har inte funkat på ett tag men adressen är i alla fall torn.km.scout.se Man kan gå "rundvandring" på hemsidan och åtminstone få en liten uppfattning om hur det ser ut!

Pernilla, jag är nyfiken på att höra lite mer om vad du tyckte om lokalen??

• Bröllopstokiig

Vi hade vårt bröllop på Tomarp gårdshotell utanför Kristianstad. Vi hade 80 gäster och det kändes lagom trångt men de påstår sig kunna ta även fler gäster. De är ganska dyra men maten är kanongod och rummen är jättefina (men inte så många).
    Åhus gästis har också väldigt god mat och ligger fint vid havet (vi tittade där också). Bäckaskogs slott blev jag inte så förtjust i. Har man så många gäster måste man hålla till i stallet och det kändes väl mörkt (brunt tegel är inte så slottslikt) men resten av slottet är fint och omgivningarna är perfekta för bröllopsfoton. De har många rum men jag tyckte de var ganska ofräscha.
    Ett annart alternativ som vi hade var restaurang Kvarnen som ligger precis vid järnvägsstationen i Kristianstad. Lokalen är jättefin och ligger perfekt mitt bland alla övernattningsmöjligheter och nära Tivoliparken (som är de lokala fotografernas favorittillhåll).

Hoppas ni hittar något bra!

• Bröllopstokiig

Hej enAnnanAnna!

Jag tyckte jättemycket om Axelgården! Himla mysig lokal med charm. Vi har dock bestämt oss för en annan lokal; Siriusgården inne i Lund. Anledningen till det är dels att vi gifter oss i februari och då kanske det är lite ruggigt därute på landet och dels att jag är väldigt allergisk mot hästar och det ligger ett stall alldeles intill.

Hoppas att ni tycker om lokalen!
    Pernilla

Svar på tråden Festlokal i Skåne?