• orginal Patrik

Slott att hyra?

Vi är intresserade av att hyra ett helt slott med rum, kök, lokal, övernattningsmöjlighet, hela omgivningen och möjlighet till egen catering/mat en hel helg (alltså hela slottet, inte enbart publika delar utan som om man hyrde ett hus). Jag vet att detta går utomlands t.ex. i Polen, England, Frankrike m.m.

Det finns ju en hel del slott i sverige något borde väl ha detta konceptet? Det blir mer intimt och vi har nästa bara långfärda gäster så det kvittar var i vårt land vi hamnar. Är det någon som har ett tips?

• Svar på tråden Slott att hyra?
  • GithKat

Hur många gäster? Slottsvillan i Huskvarna går att hyra så. Den är väldigt vacker men den är inte så stor.

• orginal Patrik

Hej GithKat, tack för ditt svar.
    Vi kommer att vara 60-70 gäster.

• pov

Hej

Kanske Trollenäs slott utanför Eslöv, Skåne. Är jättefint och har ett supermysigt kapell för vigsel. Lycka till!!

• orginal Patrik

Hej pov, tack så mycket för ditt förslag.
    Har Trollenäs en hemsida? eller vet du vem som har hand om det? Trollenäs passar ju bra för vi kommer nog ha ett lite trollskt tema

• Bluebride2006

det finns rätt många tomma slott också vet jag, eftersom ingen har råd att ta hand om dem, så vad jag vet så står Rosersbergs slott tomt totalt, det ligger en bit från Arlanda

• orginal Patrik

Hej Bluebride2006!
    Jag kollade upp det direkt och det ser ut som jag måste maila Kalle och Sylvia för att be om lov - vilket kanske inte är troligt men det kan vara värt ett försök...
    Vickan får ju inte gifta sig så hon lär ju inte behöva det i år iallafall.
    =-)
    Tack än en gång!

• Bluebride2006

varsågod. Finns säkert fler slott, men minns inga just nu :)

• Ängla

Jasså, du tror inte att kungen och drottningen låter dig hyra deras slott då?
    :D)

Slottsvillan i Huskvarna tar max 60 gäster till middan, kanske kan klämma in nån enstaka mer du kan ju kolla med dom.www.slottsvillan.se Runt 37 får plats att sova, sen finns det ett närliggande fint hotell med ett 10 tal rum www.qrogen.se plus några andra hotell en bit bort, men alla får ju inte plats att sova då..

Slottsvillan är hur fint som helst, och väldigt mysigt, inte så stort & flådigt men ändå pampigt!

Surfa lite här på BT med, vet att det finns nåt slott nånstans mellan Stockholm och typ Linköping som man kan hyra, hela alltså och som är väldigt populärt för bröllop, flera har skrivit om det här tidigare.

Lycka till!

• GithKat

Hmm tänkte på en sak.. kolla gärna med Bäckaskogs slott. Det är jättevackert och ligger i skåne mellan Kristianstad och Bromölla. Hade jag haft råd hade jag defenitivt gift mej där. Vet inte om man kan hyra hela stället men många gifte sig där och de har även hotell på slottet och kyrka i närheten eller ett kapell om jag inte minns fel på slottsområdet.

Lycka till

• Gable

En hel del slott är ju numera konferensanläggningar. Därför bör det inte vara helt omöjligt för er att hyra hela slottet en helg och även då få rum till alla gäster. Kolla runt på olika bokningssidor typ

www.konferensvarlden.se/

www.konferensportalen.se/

Eller googla på konferens+slott

Jag vet att Rånäs Slott utanför Rimbo har ett "hyr hela slottet"-koncept. Billigt är det inte, men det är du nog redan medveten om.

Lycka till!

• Ängla

Kolla in tidningen bröllopsguiden eller liknande- vet att det längst bak brukar vara nåt slott i typ Värmland eller Dalsland som annonserar, tror hyran är runt 40 000 kr då får man utrymmen & alla rummen men inget mer ingår i det!

• orginal Patrik

Hej. Vad trevligt med så mycket inlägg om min slottsidé. Jag gillar slott och såsom Gable skriver är Rånäs helt fantastiskt ställe som vi har haft föreställning på och som vi känner väldigt mycket för (men det är dyrt...)

Ängla: Slottsvillan ser jättefin ut, jag har mailat dem och de har lite olika upplägg. Jag ska se vad jag kan få till där.

GithKat: Bäckabackskogs slott lät intressant. Jag tar en titt på det direkt.

Ängla: Jag köpte tidningen bröllopsguiden idag och vi har ett helt bibliotek sedan min sambos systers bröllop. Det fanns annonser men de är nästan uteslutande hela konceptet (jag har inte hittat någon som inte har det ännu i den tidningen).

Vi är ute efter att slippa betala för slottets mat och dryck, utan istället använda oss av catering och egen dryck (läs: sprit). Däremot vill vi gärna ha miljön som ett slott bjuder. Detta är vanligt utomlands men det verkar vara svårt i Sverige där man måste köpa hela konceptet.

• Ängla

Nu du Patrick kom jag på vilket slott jag funderade på www.rockelstad.se/ny/index.asp
    Rockelstad i Sörmland! Ser jättefint ut på exteriörbilderna men möbleringen i festsalen ser inte helt kult ut. I viket fall kan man ta med ALLT själv och det finns pltas för 75 att övernatta!

På Bjärka säby i Östergötland www.bjarka-saby.se/hogtidsfest.asp
    verkar de ha nåt slags "halvkoncept", måan måste ta en av 3 cateringfirmor de förmedlar men man får ta med drickat själv. Boende för 35.

Sen har du Ruders egendom i Tibro
    www.ruder.se/index.html
    där man kan man visst antingen ta med allt själv eller att de fixar, boende för rätt många vet inte exakt hur många..

Lycka till & hör av dig & berätta!

• orginal Patrik

Hej mina vänner.

Jag har kollat in Rockelstad och det verkar jättefint. Tyvärr får man inte vara i själva slottet och det var ju lite det som var tanken.

Vi har tagit ledigt från jobb imorgon (onsdag 11/1) och ska se två slott i stockholmstrakten plus några kyrkor. Det var inte heller lätt att få tid i kyrkan...

Jag återkommer med lite mer detaljer senare.

• Ängla

ja hör av dig och rapportera hur slotten var!

• orginal Patrik

Hej.

Nu har vi varit och tittat på lite slott:

- Vi var och kollade på Edsberga slott och det var väl fint med sjön utanför. De hade alla grejer man behöver, t.ex. porslin, bestick, uppvärmningskök, olika stora rum m.m. Men de hade också väldigt många regler och förhållningsbestämmelser som vi kände att vi skulle oroa oss för istället för att roa oss på festen. Som t.ex. stearin på golvet, låsa ytterdörren så att inte "vanliga" människor kommer in och krashar festen, brandlarm om man har fyrverkerier i tårtan m.m. Vi kände det inte så gemytlligt efter "The Grand tour" helt enkelt. Dessutom var väggarna svarta och gardinerna likaså i matsalsrummet. Man var tvungen att flytta möblerna för att dansa etc.

- Vi såg också Ekebyhovslott - vilket var helt fantastiskt. Det ligger visserligen en bit ut från centrum men det gör ingenting (på det sättet blir festen mer ostörd). Det fanns en vacker matsal som gick i en himmelsblå ton. Man kunde dansa i två andra rum och ytterligare ett rum för tårtan. Det fanns en altan ut som man kunde använda till bl.a. fördrink och sedan göra en snygg entré samt använda på kvällen. I anslutning fanns en utomhusdansbana.

Det skiljer bara några tusenlappar mellan dem och den senare är mycket mer service inriktad, man får bla en personal som finns med hela kvällen. Man behöver inte oroa sig för attt något går fel. Vi har valt Ekebyhovsslott!!! Det finns övernattningsmöjligheter i närheten på herrgårdar såväl som hotell.

Vi ringde kungen och kommer attt gifta oss i Drottningholms slottskyrka. Festen blir på Ekebyhovsslott - så det blir ett riktigt slottsbröllop!

Vi har fler tips bl.a. kan man hyra ett helt slott en vecka i Danmark.

• Ängla

Kul att ni hittade ert drömställe Patrick, det blir säkert fantastiskt! Är det svårt att få tid att gifta sig i Slottskyrkan?

Jag kollar gärna in nån länk på Ekebyhovsslott och även det där i Danmark!

• orginal Patrik

Ängla:
    Det var inte svårt att få Drottningholms slottskyrka, ring först dit och hör om det är ledigt, därefter får du skicka ett brev för att boka kyrkan. Vi var där och tittade, det rymmer ca 120p och man sitter i en cirkel i bänkar, det blir både högtidligt och intimt. Den kostar 3000kr att hyra med vaktmästare.
    Information och bilder på Ekebyhovs slott hittar du på sidorna:
    www.ekero.se/slottet/slottet.htm
    www.ekero.se/slottet/uthyrning.htm
    Slottet går på 16 000kr att hyra, då ingår det mesta (dukar och linneservetter kan man hyra extra om man vill).

Ett alternativ som vi tittade på var slottet "Asbol knoll" i danmark, i detta fantastiska slott fanns ca 20 bäddar, man hyr det en hel vecka. Det fanns swimmingpool, stor riddarsal, stall, sjö med båt och annan lyx. Alla rum hade fina badrum, en del hade tom spa. Men vi tyckte att priset på ca 50 000kr lite väl mycket med tanke på att man inte kunde ha bröllopet på en lördag och dessutom var den uppbokad hela sommaren...
    www.scandinavianrentals.com/AsbolKnollCastle_A318528.htm
    www.dancenter.com/servlet/ASPECT4&ID=WWWASBOEL
    Ladda hem filmen från dancenterhemsidan för den är utöver det vanliga! Där finns även andra slott att titta på.

Kolla in vår bröllopssida, min trolovade blev jätteglad när hon såg den!

Patrik & Therese den 12 augusti.

Svar på tråden Slott att hyra?