• Bröllopstokiig

Hur lång tid tar en vigsel?

Vi skall gifta oss klockan 15.00 och ett annat par klockan 16.00. Prästen försäkrar att det brukar gå bra.

Jag tycker dock att det känns lite stressigt att veta allt sker på löpnade band. Hinner man med två psalmer, två solosånger plus allt det andra och dessutom "bli gratulerad" av alla (70) gästerna utanför kyrkan och ge sig iväg till festen innan nästa par skall till?

Är det någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Hur lång tid tar en vigsel?
  • Bröllopstokiig

Vår präst sa att det tar ca 30-40 minuter...beroende på hur många inslag man har såklart.

• Bröllopstokiig

Vi visste at vi inte hade några efter oss så vi var INTE snabba. Klara i kyrkan var vi nog på ca 30 minuter. Men när jag tittade på klockan när vi åkte därifrån efter all riskastning och gratulationer så var kl 17.25!! men då hade vi varit inne i kyrkan efteråt och fotat lite. Så om man tänker lite på tiden så ska det nog gå bra. :)

• Bröllopstokiig

Vi är i samma situation som du - vi gifter oss kl två och nästa par kommer kl tre. Därför kommer vi inte stanna upp utanför kyrkporten när vi kommer ut efter vigseln utan kommer gå iväg "runt hörnet" på kyrkan (och hoppas att gästerna förjer efter...) På så vis är vi inte i vägen för nästa bröllopsfölje.

• Bröllopstokiig

I-a! Bra idé. Vi får hoppas att det inte regnar...

• Bröllopstokiig

En timme känns lite tajt måste jag säga... Även om själva vigseln kanske tar en halvtimme - 40 minuter så går ju lätt en kvart - tjugo minuter efter vigseln till riskastning, gratulationer och kramar och annat utanför kyrkan. Att då "stå i vägen" för nästa lass med bröllopsgäster känns la sådär kul?

Vi gifter oss 15:00 och nästa par 16:30 och det känns aningens "tryggare". :o)

Men man kan ju kanske göra som I-a skriver, gå runt kyrkhörnet och ställa sig där istället för att stå precis vid kyrktrappan?

Det kommer säkert gå toppen! Lycka till! :o)

• Bröllopstokiig

Kan bara tala från min erfarenhet från midsommar där det verkligen var löpandebandsprincipen. Det var 4 vigslar på raken, varav ett dubbelbröllop timmen innan oss.

Vi hade blivit varnad att dubbelvigseln skulle bli försenad - och de var dem. När vi kom 10 minuter innan vår vigsel så stod våra gäster ute på kyrktrappen och väntade på att dubbelvigselns gäster skulle pallra sig iväg så de fick börja gå in. Dubbelvigseln hade nämligen den "goda" smaken att stå på kyrktrappen - som om de inte redan tog extra tid på sig.

När vi väl kom in i kyrkan och vår vigsel kunde börja gick det med rasande fart. Vi hade två psalmer och två solosånger och våra mödrar läste texter. Allt som allt tog vigseln 35 minuter och vi stod ute på kyrkoplanen tjugo minuter i fem.

Där fick gästerna god tid på sig att gratulera oss, kasta fågelfrön och ta kort. När vi lämnade kyrkan tio i fem så hade det nya bröllopsparets gäster inte ens kommit än, de som skulle gifta sig klockan fem!

Så om tidsschemat håller och ni inte har ett dubbelbröllop före er så lär ni ha gott om tid att umgås med gästerna efter vigseln på kyrkbacken.

Jag tror inte du ska vara orolig, har prästen sagt att det funkar så gör det det. Ni är ju inte det första paret som de viger direkt så de vet hur lång tid det brukar ta med en vanlig "standardvigsel" med två solosånger, två eller tre psalmer.

Lycka till!

Petra

• Bröllopstokiig

Tack för alla svar!

Ja, man skall väl lita på prästen i det här läget. Väl på plats tänker man nog inte så mycket på det oavsett om man krockar med ett annat par. Men, så här innan är man ju lite nojig...

• Bröllopstokiig

Jag har varit orolig för samma sak, för i våran kyrka ger de 45 min per par.... vilket jag tycker är förskräckligt lite, men, som sades ovan, man måste väl lita på att de vet hur ceremonin går. Sen när man väl är där, som du säger, så orkar man ju ej längre fundera...

• Bröllopstokiig

Vi hade två psalmer och tre solosånger och vigselakten tog ändå inte mer än ca 35 min. Sedan gäller det bara att gästerna från bröllopet innan ger sig iväg i tid.

Svar på tråden Hur lång tid tar en vigsel?