• M.E.

Gifta sig på Trettondagsafton 2007?

Ringde idag för att boka kyrka den 6 januari nästa år dvs 2007, och fick svar att det går ju inte eftersom det är trettondagen och helgdag, då får man inte boka kyrkan för vigsel. Snopet värre...vi har ju vår "årsdag"i anslutning yill detta datum. De sa att fredagn går ju bra, men då fundera vi så här... Vilken tid bör man ha vigseln då med tanke på gäster och att de ska kunna ta sig till bröllopet. En lördag känns ju bra eftersom då är det helg och alla jobbar iallafall inte. Men en fredag trots att det är trettondagsafton så jobbar ju ganska många. Någon som har nån fundering kring fredagsbröllop? Vi vet inte riktigt hur vi ska göra, inbjudningskort kommer ju skickas ut i ganska god tid så folk hinner planera. Vi har många långväga gäster/släktingar nämligen. Goda råd mottages gärna!!

• Svar på tråden Gifta sig på Trettondagsafton 2007?
  • Åre bruden 07

Här är en till som ska gifta sig på trettonafton, då vi ska vigas utomhus o ev ha med vår egen präst så är det troligtvis inte ngr problem för oss o vigas då...

• M.E.

Ahh roligt att höra att fler är tidiga i sin planering! Jag ringde precis kyrkan igen och prel. bokade Trettondagsafton nu, men kl 16 fick man inte ta! Det är 13, 15 eller 17 som gäller hos dem, för att prästerna ska hinna runt mellan kyrkorna. Alltså, får vi hitta en egen präst som kan kl 16 eller anv deras kl 15. Sen kunde hon egentligen inte boka redan nu, brukar man inte säga ca 1 år innan om man verkligen vill vara säker på att få den kyrka och det datum man önskar? Trodde kyrkorna var med på detta också...
    Hmm, jag får ringa dem innan inbjudningskortens ska ut och säkerställa... Vi ska ju ha ut korten tidigt i höst också så folk hinner planera...framförallt eftersom vi har långväga gäster. Jag/vi ska ju dessutom sitta och göra dessa kort. Visserligen blir det väl "bara" ca 50-60, vet att andra sitter och gör uppåt 100-200... men ändå...det tar ju sin lilla tid...
    Kanske stressar upp mig i onödan, men det vore så skönt att verkligen ha datumet/kyrkan spikat nu...så man kan börja planera och se till att det blir en fantastisk dag. Kyrkan är ju en ganska stor del i det hela, om man inte ska vara ute.
    Årebrud, du har ju ett snösäkert kort iallafall! Härligt! Hoppas verkligen det ligger snö här nere som det gör nu även nästa år...

• Åre bruden 07

Var bor du M.E.?

Själv bor jag så långt söderut i sverige man kan komma vi har typ 2 snödagar om året o de e rätt svårt o pricka in rätt dag O min blivande e från åre så det föll sig naturlig(har alltid drömt om vinterbröllop)

Tycker de verkar konstigt att kyrkan inte vill boka in er... Vi kolalde först på åre kyrka o där e typ 1 års väntetid på o få boka den (nu e den i för sig väldigt populär) men ändå...

Hur ska ni göra? ska ni ta klockan 15 el försöka hitta en egen präst?

• M.E.

Årebrud, vi bor i Jönköping och ska gifta oss en bit utanför i en kyrka som ligger i ett litet samhälle som heter Bondstorp, utanför Vaggeryd. Min sambo är från den trakten. Jag har bott lite varstans, Skövde, Västervik, Mönsterås, så det kändes naturligt att ha bröllopet här eftersom det här härikring vi troligen kommer bo resten av våra liv. Kunde önska att vi kunde flytta allt till norraste Norrland för att få ha snö, men jag har kollat in lite snöstatistisk från SMHI och det är 77% chans för 22 cm snö på 30 år just i januari i Vaggeryd/Skillingaryd. Vi har nog inte råd att ha bröllopet på annan ort annars vore det ju en dröm. Här har vi nämligen många kontakter för mat, festlokal etc...så man kommer undan lite billigare. Vinterbröllop var en självklarhet för oss båda. Blir det snö så blir vi glada men inte så är det ju ändå vår dag! Inget kan ändra på det!

• M.E.

Glömde ju svara på frågan, får se hur vi gör. Ska diskutera detta med min käre sambo när han kommer hem från jobbet. Vi har ju tid att ändra detta framöver om vi hittar nån präst...annars får det bli 15... 17 kan komma på tal iof. Då kan man ju ha massa levande ljus... Ja, som sagt det är nog inga problem att ändra... Tycker kyrkan borde vara populär då den är väldigt vacker. En röd träkyrka som härstammar från medeltiden. Men ett år innan var visst alldeles för tidigt för dem att planera nåt...

• Åre bruden 07

åhh vad mysigt det låter

Har du ngn bild på kyrkan?

• Ängla

ME, när jag skulle boka kyrka här i Jönköping ringde jag ett år innan, de bara skrattade åt mig, då var det oktober 06 som gällde för oss (nu är det framflyttat till april. Hon sa att man ALDRIG fick boka så tidigt om det inte var sommarbröllop då kunde man kanske få göra det, men inte annars. Hon suckade & sa att jag kunde återkomma i mitten av januri, det var först då de skulle göra schemat för det året. Sen sa hon att gudtjänster och dopgudtjäsner i regel kommer före men det fattar imte jag, man bokar ju bara dop ett par månader innan och de kan väl inte förvänta sig att man ska ha sån is i magen att man väntar en månad innan bröllopet att boka kyrka, bara för att man inte gifter sig på sommaren... Jätteskumt...

Du fick ju i allafall prelboka, skönt

Har hört mycket bra om den kyrkan, min sambo har vart där på bröllop och han kunde absolut tänka sig den men nu blev det annat!

• M.E.

Årebrud, ja jag hade bild på den i vindetrskrud! Ända tills datorn kraschade , men jag googlade precis på deras bild sida, och där finns om man söker på Bondstorps kyrka eller på denna sida: web.telia.com/~u43113716/brock.html

Ängla, ja, det är märkligt med svaren man får. Hmm...hoppas bara vårt datum får vara där nu då. Lite körigt att ändra allt sånt strax innan. Vi vill ju så gärna ha just den kyrkan... annars får vi ju ut och leta igen och den ligger så bra till med tanke på att vi ska ha festen i Skillingaryd.

• M.E.

ehh *vinterskrud* menade jag ju förstås i inlägget tidigare...skriver lite fort ibland.

• Åre bruden 07

Vilken fin kyrka Ett toppenval. Hoppas verkligen att er bokning får vara kvar

• K -76

Jag ska också gifta mig på trettondagsafton 2007. Eftersom vi ska gifta oss i nordligaste Norrland men inte, liksom många av gästerna, bor där velade vi mellan -aftonen eller -dagen pga våra långväga gäster.

Vi hade faktiskt kunnat få -dagen trots att det är högmässa i kyrkan då, men det föll iaf på allt annat runtomkring (catering, frisör, blommor, fotograf...). Så nu blir det -aftonen trots att folk kommer att behöva ta ledigt för att komma. För att komma runt det problemet har vi redan börjat hinta datumet till folk. Lite tråkigt, kanske, men jag vill ju att de kommer!

• annki72

ME: Får man vara nyfiken och fråga vad din sambo heter????
    jag har nämligen haft många skolkamrater och vänner från Bondstorp.

• Åre bruden 07

Vi har bestämt den 6/1 e det aftonen eller dagen?

*förvirrad*

• M.E.

Årebruden, den 6 januari är Trettondagen nästa år, det var det datum vi ville ha allra helst, men inte fick boka kyrkan då (det är lördagen).

Annki72, han är inte från Bondstorp utan från Vaggerydstrakten närmare bestämt Hok, fast Svenarums kyrka var inte så rolig tyckte vi så därav valet av Bondstorp.
    Vet inte om han vill att jag skriver hans namn här... Men om du är född 72 som din sign, så har ni inte gått i samma klass eller ens i närheten... Jag är 77:a, han är 82:a!!

• Åre bruden 07

oke tack så mkt, då vet jag

• annki72

M.E. Ok bara lite nyfiken när man hör att det är folk från trakten.
    Bor man hok,svenarum, bonstorp m.m så går man ihop i skolan mellanstadiet oftast.

Känner kanske inte jätte många -82:or.
    men vet kanske vem han är ändå.

Förstår om han inte vill att du skriver hans namn.

var bara nyfiken....

• M.E.

Annki, jo det är ju inga stora ställen därute .

• M.E.

Annki72, han gav sitt tillstånd nu , han tillhör familjen Forthmeiier i Hok. Sonen Håkan närmare bestämt.
    Lycka till med ert bröllop förresten!

Svar på tråden Gifta sig på Trettondagsafton 2007?