• M.E.

Gifta sig på Trettondagsafton 2007?

Ringde idag för att boka kyrka den 6 januari nästa år dvs 2007, och fick svar att det går ju inte eftersom det är trettondagen och helgdag, då får man inte boka kyrkan för vigsel. Snopet värre...vi har ju vår "årsdag"i anslutning yill detta datum. De sa att fredagn går ju bra, men då fundera vi så här... Vilken tid bör man ha vigseln då med tanke på gäster och att de ska kunna ta sig till bröllopet. En lördag känns ju bra eftersom då är det helg och alla jobbar iallafall inte. Men en fredag trots att det är trettondagsafton så jobbar ju ganska många. Någon som har nån fundering kring fredagsbröllop? Vi vet inte riktigt hur vi ska göra, inbjudningskort kommer ju skickas ut i ganska god tid så folk hinner planera. Vi har många långväga gäster/släktingar nämligen. Goda råd mottages gärna!!

• Svar på tråden Gifta sig på Trettondagsafton 2007?
  • ice13

Vi gifter oss nu på trettondagsafton, dvs på torsdag. Många jobbar bara halv dag eftersom det är en afton. Vi kommer vigas kl 16:00 så då har alla tid att komma även om de jobbar. Lycka till!

• M.E.

Hmm ja vi tänker så också... Jag menar folk kan ju jobba även på lördagar! Och får de då inbjudan i god tid så kan man ju ta ledigt, framförallt om det är en släkting. Lycka till med ert bröllop!

• Ängla

M.E vad skumt att ni inte får gifta er någon gång under Trettondagen... Visst fattar man att det kommer vara uppbokat under dan men HELA dan är det väl inte gudstjänst eller mässa? jag vet folk som gift sig på helgdagar, typ Juldag och Nyårsdag, då är det väl minst lika mycket folk i kyrkan.

Vilken kyrka är det? Du kanske kan överrtala dom elle lägga vigseln i en annan kyrka, har väldigt svårt att tro att alla kyrkor i stan är uppbokade för att det är helgdag...

Annars funkar ju afton med, många är ju lediga halvdag & annars tar de säkert ledigt om de får veta i god tid. Men säkert smart om man tar vigseln förts vid 4 eller så!

Lycka till!

• M.E.

Ängla, ja du förstår att jag blev förvånad. Det är Bondstorps kyrka utanför Vaggeryd vi talar om, och vi vill gärna ha just den kyrkan pga att den är så otoligt vacker och precis lagom stor. Vi var runt och letade länge men blev "kära" i just den... Vi ska göra ett försök med att tala med kyrkoherden direkt pga min blivande man "känner" honom sen förr. Annars får det nog bli Trettondagsafton vid 16, det känns ju som en okej tid. Visst är det trist om folk inte kan komma pga att det är en jobbdag, men sen som min blvande svärmor sa, de som verkligen vill komma ser ju till att ta ledigt. Blir det fredagen så har man ju hela helgen på sig att vila upp sig sen också... Vi tar väl semester förstås efteråt men gästerna...

• annki72

Vi gifter oss en fredag och lagt vigseln kl 16 då många jobbar, så dom inte behöver ta ledigt hela dagen.
    För de som reser får dom ta ledigt om dom vill komma på vårt bröllop
    Datumet är viktigare för oss än att alla kan komma

Bondstorps kyrka är jätte fin!!!

• M.E.

Annki72, kloka ord, tack! Mmmm visst är den fin, var ska ni gifta er?

• annki72

Vi gifter oss i Nydala kyrka mellan vrigstad och värnamo och så ska vi ha festen i vaggeryd

• M.E.

Ja, den var vi förbi också! Jättefin! Lycka till!!!

• annki72

Tack! det är inte så länge kvar för mej då jag gifter mej i år, 24 mars

• M.E.

Åhhh! Härligt! Vi bestämde för länge sen att det blir nästa vinter, pga att jag blir klar med mina högskolestudier nu i sommar så jag troligen får ett bra jobb till hösten och så vi kan spara ordentligt med pengar. CSN är inte mycket att spara på... Tur att han har jobb iallafall... så jag har längtat länge redan... hihihi...
    Hoppas ni får ett underbart bröllop och en fantasisk fest!

Svar på tråden Gifta sig på Trettondagsafton 2007?