• skogspinglan

stenålderskost

är det nån av er som har erfarenhet av stenålderskosten? jag har en kompis som har en reumatisk sjukdom som började med det och hon blev fri från nästan alla symptom efter bara en kort tid och hon gick ner 10 kg "bara så där" och mådde jättebra! så jag hakade på och har bytt ut min kost succesivt och mår faktiskt jättebra på att äta mer frukt och grönsaker och rotsaker. jag pallar inte att äta så mycket kött så jag följer inte dieten till punkt och pricka. nu när jag vägde mig på julafton på våran nya digitala badrumsvåg så visar vågen att jag gått ner 4,5 kg - gissa om jag blev glad!! har ju inte gjort så mycket,faktiskt! bara bytt ut mina tidigare limpmacksfrukostar med varm choklad till en sallad på 3 frukter, ökat träningen på gymmet till 3-4 ggr i veckan och dricker ett glas honungsvatten varje dag - äter fortfarande godis, har tänkt minska ner men det sitter "långt inne" så gissa om jag blev både glad och överraskad! är det nån ev er som provat denna kost och vet nåt mer om den?? vore jätteglad för tips och nya ideér
    det sägs att den minskar risken för hjärt o kärlsjukdomar oxå o att man kan sänka blodtrycket, jag har ju för högt blodtryck och önskar inget hellre än att det ska bli normalt, kanske denna diet kan hjälpa till?

• Svar på tråden stenålderskost
  • M.G

Jag tror att den är jätte bra.
    Det enda jag kan känna att det kanske inte är så bra att äta så mycket kött som man ska göra. Man blir sur i kroppen av bl.a kött. Tror det är speciellt fläskkött. Köttet idag är ju inte lika hälsosamt som förr.

• Squeezetoy

Om man går på kurs eller skaffar sig material om stenålderskosten så får man veta vad man ska äta för att undvika surhet.

Har själv lite material då min svärmor hållit kurser på området.

• Valli

Själv är jag vegan och att äta enbart vegetabilier är jättehälsosamt. Många med just reumatism får minskade symptom av vegankost. Det minskar dessutom risken för hjärt- och kärlsjukdomar markant. Det finns i princip inga kolesteroler i vegetabilier.

• L-N

Berätta mer om stenålderskosten! Låter ju intressant. Är det ok att äta potatis (kokt)? Eller ska man låta bli alla såna kolhydrater, som bröd och sånt??

• Valli

Potatis fanns inte på stenåldern. I Sverige alltså.

• L-N

ska man inte äta kokt mat alls eller?

• M.G

Mjölkprodukter och spannmål ska man väl inte äta tror jag.

Squeezetoy - Inte vet du om det finns listor på nätet över vad man kan äta och inte för att undvika surhet?

• Squeezetoy

M.G - Vet faktiskt inte, men jag kan kolla igenom mitt material lite grand och se vad som står.

• Victory

Enligt stenålderskosten ska man undvika mejeriprodukter, spannmål (inkl. potatis), baljväxter, raffinerat socker och mättat fett (t.ex. i korv). Dessutom ska man undvika salt.

Det man således får äta hur mycket man vill av är magert kött och fisk, frukt, nötter, grönsaker och rotfrukter (utom potatis och baljväxter). Det fett man äter ska vara omättat och innehålla omega-3.

En jättebra bok i ämnet som jag kan rekommendera är Stenålderkost av Loren Cordain. Tips på internet är t.ex. paleofood.com.

Jag har provat äta lite enligt detta (inte till punkt och pricka) och man mår faktiskt bra av det. Jag fick tipset av min svärfar som har hjärtproblem och övervikt och började äta stenålderskost. Han gick ner i vikt samtidigt som hans hjärtflimmer minskade avsevärt!

• Valli

Fast det där är ju egentligen som vilken hälsosam diet som helst. Magert ska man ju alltid äta och dessutom mycket grönt. För mycket kolhydrater som pasta och potäter är ju inte bra. Det där vet ju varenda kvinns som läser bantarartiklar!

Att man inte ska käka baljväxter är ju synd. Det är nyttigt protein som lätt kan ersätta köttprotein. Sen att det inte fanns tillgängligt på stenåldern är ju en annan sak.

Svar på tråden stenålderskost