• dinaandetag

Bästa p-piller?

Hej!

Har ni något tips om det bästa/ sämsta p-pillerna ni provat? Ska nämligen byta från Trinovum 28 som jag haft i ca. ett och ett halvt år. Som sagt så vill jag även ha negativa "resultat" av p-pillren. (Ej minipiller)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bästa p-piller?
  • _lou_

Hej!
    jag har provat minst fyra olika sorters ppiller. trinovum, follimin osv. Just nu äter jag Yasmine och det är dom enda min kropp har klarat av. Har tidigare gått upp i vikt av de andra ppillrena och blivit så himla grinig! Det var det värsta. humörsvängningar hela tiden och gråta för minsta lilla.. så jag rekommenderar starkt yasmine. dessutom gjorde dom under för min dåliga hy.

• dinaandetag

Det verkar som om yasmin är de bästa, det är bara det att min syster provat dessa och inte blivit nöjd p.g.a. mensvärk och att hon blivit grinig av dem.

Tror ni att det är vanligt att syskon får samma biverkningar?

• Ellte

Men kära värld :D Det måste ju vara omöjligt att säga vilka piller som är bäst just för DIG *fniss*

• dinaandetag

Ellte: Jo jag vet, men det är ju större chans att de fungerar bra för mig om de har gjort det för flera andra. Men i övrigt så har jag ändå tänkt prova mig fram.

Är det någon som har hört om man kan ha samma biverkningar som sina syskon?

• Linda S

Har själv använt Trionetta 28 i över 8 år och aldrig haft minsta lilla besvär eller biverningar av dessa. En vän till mig däremot mådde inte bra av dem, så det är väldigt olika från person till person tydligen.

• Texas

Tror inte att det finns några bästa eller sämsta p-piller. Man reagerar ju så himla indivuduellt på dem. Tyvärr är det nog bara prova sig fram.

• JennyMickey

Jag fick problem med torra slemhinnor efter sex år med follimin, bytte till Yasmin men det blev tyvärr ingen förbättring. Idag använder jag p-ring och det fungerar otroligt bra. Hormondosen i p-ringen är lägre än i p-piller eftersom p-ringens hormon tas upp direkt i blodet och inte behöver brytas ned i magen först. Du för in ringen och låter den sitta i tre veckor så man behöver inte komma ihåg att ta sina piller. När du tar ut ringen under en vecka får du din mens.Jag är otroligt nöjd och rekomenderar verkligen p-ringen. Den är relativt ny i sverige men har funnits med goda resultat under en lång period i Finland.

• pumpa

Jag trodde småbarn var bästa p-pillret??

• dinaandetag

pumpa: Haha jo precis. Men det är ju så att jag inte vill ha några riktigt än :)

• Jajosefina

Åt först trinovum i två år, men slutade med dem för att börja med yasmin. Med yasmin får jag hemskt ont vid tiden för ägglossning och dessutom har jag mens en dag längre än med trinovum, men annars är de helt ok. Tycker att Yasmin är bättre än trinovum, dels på grund av att min hy blev bättre av dem..

• Brüggerhoff

Jag tycker att Cilest aer bra....

• nano

Jag började med Cilest, åt Trinordiol ett tag, bytte sedan tillbaka till Cilest och sedan efter något år bytte jag till Desolett.

Desolett var helt okej de två-tre månader jag använde dem, förutom att jag vid det laget blivit superhypokondrisk över allt vad p-piller heter och var ganska trött på att ta piller. Annars var de bra, gick ner lite i vikt när jag bytte från de andra sorterna jag använt innan.

Cilest blev jag jättehungrig av, både åt mer och samlade på mig vatten. Åt dem i några år eftersom jag trodde att de var bra och inte kopplade samman viktökningen med dem förrän jag bytt sort. Kunde till slut inte använda Cilest längre eftersom jag började få mellanblödningar.

Trinordiol fick jag humörsvängningar av och behöll viktökningen sedan Cilest.

Kände mig dock inte riktigt som mig själv med någon av sorterna.

• dahlis

Jag håller med JennyMickey p-ring är det bästa jag har provat. Har provat trionetta, follamin och Cilest. Inga av dem har funkat bra, blödningar i närmre två veckor, ingen koll på mensen och humörsvägningar, depression av follamin. Med p-ringen (Nuvaring) har jag knappt några besvär, mina bröst har blivit lite större och ömmar lite mer. Kan ju beror på att jag bara haft nuvaring i ca 3 månader. Har mens i tre dagar. Rekommenderar dessa som ett bra alternativ till p-piller.

Lycka till!

• svarta

Hej

Jag har provar Trionetta och Trinovum. Har aldrig haft sånna humörsvägning asom av Trinovum. Hua!

Provade sedan minipiller, men då blödde jag hela tiden. Använder nu Cerazette. Bara ett hormon med lika säkert som ett p-piller. Funkar kalas-bra!

Svar på tråden Bästa p-piller?