• Minigris

Fel att köpa ring på guldfynd?

Har läst att det är en del som säger att ringarna på Guldfynd och Albrekts är av dålig kvalite, är det verkligen så?

Är det bättre att köpa ring på Smycka eller en annan guldsmedaffär?

• Svar på tråden Fel att köpa ring på guldfynd?
  • one julie

Måste göra ett inlägg. Jag har tidigare arbetat i några år på Albrekts och arbetar nu på Guldfynd. Dessa två tillsammans med Hallbergs är samma koncern och har samma liknande tillverkare. De har däremot olika klass, något som passar alla olika "svensson". Stenarnas kvalitet är WP och SI. Min vigselring fyndade jag på Albreks med en kanonrabatt som klubbmedlem, en ring som hos de andra butikerna skulle kostat 10000 (schalins)betalade jag 4500 för! Jag tycker att man får mycket för pengarna, och är jätte nöjd!

• Minigris

Ok, tack så mycket för synpunkterna...

Får ta mig en sväng och kolla vad de har för ringar.

• Figaro

One julie, såg att du jobbar på Guldfynd, är det sant att guldfynd sänder smycken man lämnar in till guldsmeder i Polen för lagningar? Känns ju lite sådär....

• Torvan

Figaro:

Varför känns det sådär? Moraliskr för att arbetet går till ngn med lägre lönekostnad. Eller bara tanken på att den skickas långt bort, eller är du rädd att de skulle göra jobb av sämre kvalitet?

INGET PÅHOPP, jag är bara nyfiken!

En annan fundering. Det här med kvalitet som ni diskuterat ovan verkar främst röra stenarna. Om man köper en slät guldring 18 k, kan det vara skillnad ändå??

• chili32

Torvan: Det tycker jag inte..varför skulle det vara det? När det gäller vitguld ska man kolla paladiumhalten. Rekommenderad är 14% för att de inte ska gulna. Schalins uppfyller idag kraven och det har alla dessa kedjor. Sedan får man kolla

Inte ens när det gäller diamanter..man får det man betalar för..de har olika sortiment som alla andra..som passar till allas budget. Jag har alltid handlat från dessa 3 kedjor och alltid varit nöjd..tycker de har stort sortiment från olika leverantörer..och bra priser.

Figaro: Hur ska de hålla ner sina priser annars..de kan ju inte gå med förlust heller..

• GuldSmeden

Problemet som jag ser det är att mycket som kommer ifrån tex. guldfynd är extremt under dimensionerat, och håller därav håller de inte särskilt bra/länge, ibland direkta konstruktionfel.

Dessutom så gjuts väldigt mycket, vilket oxå bidrar till sämre hållbarhet...

Men så länge det är lite mer metall i smyckena så är det ju ok.

• Bluebride2006

Vågar man köpa sin då på Indo nordic?

• Figaro

Torvan, min tanke var att jag blir lite skeptisk till att mina ärvda smycken ska lämna landet för en liten ändring av storleken eller nå´t, det känns lite osäkert för mej, så jag lämnar nog till en guldsmed i Sverige istället. Så får vi ju även behålla lite jobb här i landet också, även om det inte vad det jag tänkte på först, det blir ju lite bonus istället.
    Chili32; Guldfynd håller nog inte nere sina priser, tvärtom var de dyrast när jag frågade runt.

• Gudinnan

Chili32: Vilken guldsmed i Västerås var det som hade bra priser?

• chili32

Gudinnan: Fick själv tipset från BT i en annan tråd..

Här kommer den:

www.guldsmycken.com/

Maila honom om du har frågor..han är snabb på att svara..De har stängt nu men öppnar igen den 9/1 om du ska åka dit. Annars kan man beställa via internet också..

• one julie

Figaro - Guldfynd har olika guldsmeder som anlitas,jag kan dock inte tänka mig i Polen... däremot så görs titanringarna utanför Sveriges gränser. Är stl. fel skickas de tillbaka för ändring, kan det vara det du hört!?

Om du säger vilken butik/stad du bor i så kan jag ta reda på det om du vill... ;)

• GuldSmeden

Figaro:

Varför välja guldfynd för en sån uppgift? (ändra ärvda ringar i storlek)

Har du ingen riktig guldsmed i din stad, blir oftast billigare oxå...

• Figaro

One julie;
    Jag var i Eskilstuna hos släktingar när jag fick mina ärvda smycken, och där frågade vi runt lite, blev då lite skeptisk när jag fick uppgiften om Polen. Själv bor jag i Stockholm och här finns massor med bra guldsmeder. OCH billigare.
    Guldsmeden;
    Det var väl svar på din undran också, förresten, du kanske är en av dem..??

• GuldSmeden

Nä...

Försöker bara ge förnuftiga råd...

Det är ju inte direkt så att man slåss om att få ändra ringar i storlek...

• Figaro

Guldsmeden;
    OK, visste inte att det var låg prio på att få smycken lagade.

• GuldSmeden

Var inte så jag menade.

Men jag blir hela tiden misstänkt för olika typer av konspirationer, och jag menar att ändra storlekar i ringar är inget man behöver sitta och manipulera sig till på nätet direkt.

Tycker bara att Guldfynd är ett lite lustigt val när man skall få reperationer/storleksändringar gjorda, eftersom det inte riktigt är deras "kopp te".

Men jag kan villigt erkänna, och då pratar jag nog för de flesta guldsmeder, att det är roligare med nytillverkning än reperation.

Svar på tråden Fel att köpa ring på guldfynd?