• madeleneee

till dem som äter eller har ätit jasmin!

hjälp!

jag vet att det här är fel forum igentligen men det handlar i alla fall om jasmin.
    jag har ätit p piller i några år nu. för två år sen gick jag upp ca 10 kg i vikt och gick då till min BM för att få hjälp med viktökningen. hon ville att jag skulle testa jasmin så nu har jag ätit dem i ca 8 månader. för ca 5 månader så fick jag problem med min mage. för några veckor sen kunde jag inte behålla mat m.m gick en kvar sen fick jag springa på toa. och kunde få sitta där upp till 15 ggr/dag! jag trodde såklart att det var en vanlig smitta så jag givk inte till läkaren förän i tisdags. då hade jag rasat 3 kg i vikt sen förra veckan=/. läkaren tog prover både blod- och odlingsprover. idag fick jag reda på blodproverna. allt var bra förutom leverproverna. de var förhöjda. kan det vara så att p pillrena har påverkat allt detta?? enligt min BM och doktor så ska det inte vara så, men jag tror det ändå:( nu måste jag vänta på odlingsproverna innan doktorn kan avgöra resten. är så nervös!
    har någon haft samma problem som mig?
    har ni även haft ont vid sex, typ blivit pinknödiga? haft som ilningar inombords? tappat sexlusten?

tacksam för svar!

//madelene

• Svar på tråden till dem som äter eller har ätit jasmin!
  • madeleneee

hej hej vill först och främst tacka för alla inlägg=) är trevlig och snällt när folk kan tycka till om p piller i sig.

jo som jag skrev tidigare så mådde jag inge bra då. och det fortsatte. jag kunde inte äta eller dricka för då fick jag sitta på toa. kunde få göra det upp till 12 ggr per dag:( *inte skoj* och så grinig man var!
    iallafall så fick jag reda på för ca 2 veckor sen att jag hade förhöjda levervärden. vilket är konstigt eftersom jag inte är överviktig eller dricker en massa alkohol. läkaren tyckte då att vi skulle vänta lite till och se om jag blev sämre innan han bestämde hur han skulle göra med mig! men hallå jag rasade i vikt, kunde ju inte behålla något och mådde jättedåligt!är inte det allvarligt?! hade tom blod i avföringen. men som de flesta vet om doktorer. mycket prat lite action.. efter samtalet med honom så hade jag fått nog. enligt honom kunde man inte bli såhär i kroppen av stress eller p piller. men man känner ju sin kropp bäst och man vet om något inte stämmer eller hur! så jag struntade i hans rekomendationer om att vänta och se.* har varit dålig i många månader nu* jag slutade med p pillrena och vet ni vad, jag är så mycket bättre nu=) blir bara dålig om jag stressar. tom sexlusten har kommit tillbaks;) något jag trodde var bortfluget till en annan dimension eller så haha. och så mycket gladare man är=)

än en gång tack så mycket för era inlägg!!
    och jag tror faktiskt efter det som har hänt mig, att man kan bli väldigt dålig av p piller. levern tar stor skada när den inte kan bryta/göra sig av med gifter".

tack och kram

• melles mamma

Oxå torr i slemmhinnan av Yasmine!

• Imperia

Hej!
    Jag blev också konstig i magen då jag åt yasmin! Fick aldrig det bekräftat att det berodde på pillrerna men jag är övertygad om det då jag nu när jag slutat inte alls har de problem med magen jag hade med yasmin. Dessutom så kom matlusten,sexlusten o ja livslusten tillbaka då jag slutat. Aldrig mer hormonpiller för min del iaf!

• Maandy

Jag äter Jasmin men har inga problem alls utan istället mår jag jättebra och har blivit av med min problemhy.
    Mycket bättre p-piller än de två sorterna jag haft innan.

• addicted

Ni som skrev att ni fick magproblem, vilken sorts magproblem menar ni?

Dessutom, far man torr hud pa kropp + ansikte eller ar det bara for att jag blivit nagra ar aldre?

• Imperia

addicted:
    Min mage blev allmänt konstig. Fick springa på toa ofta och var halv dålig i magen. Vilket inte var så bra ur säkerhetssynpunkt när det gäller p-piller heller. Hade dssutom en del magkramper o började misstänka laktos/gluten intolerans eller IBS. Men i samma veva som jag slutade med yasmin så försvann alla problem och jag har inte förändrar något i min kost ller dylikt.

Kan svara på din andra fråga också nu när jag ändå är i gång. Jag fick också mycket torrare hud (och hår) men eftersom jag innan hade lite tonårsfet(är 18 år) hy och hår så var det bara positivt för min del.
    Nu när jag slutat så är huden fetare å håret risigare än någonsin. Men det är nog övergående. Kroppen fick en lite chock och hormonerna blev ur balans när man slutar.

• addicted

Tack for svaret!

Jag har ocksa som laktos och glutenintolerans sen jag borjade med yasmin, jag svaller av all mat. Det tal att tanka pa om det finns ett samband. Dessutom fick jag magforlamning i samma veva som jag provade Desolett och sedan Yasmin. Det kan man tydligen fa av ostrogen paverkan.

Egentligen vill jag sluta med p-piller men jag litar inte pa nagot annat skydd, vad gor man da??!!

• Imperia

addicted:
    Jag mår dåigt både fysiskt och psykiskt av alla de hormonella preventivmedel jag testat så jag valde att testa kopparspiral. Nu har jag haft min i snart ett halvår och det funkar utmärk trots att jag inte fött barn. Förhoppningsvis så fortsätter det att fungera men om det inte skulle göra det så återstår bara kondom eller pessar.
    Kanske skulle det vara något för dig?

• madeleneee

hej hej jag mår sååå bra nu när jag har slutat med yasmin=) gick tillbaks till mina gamla, follimin. d ända som va fel me dem va att ja gick upp i vikt. fick vätska i kroppen. men ja får väl träna mer:)
    ska man äta yasmin så måste man tåla mycket kan jag säga. många jag känner å har läst om har inte tålt dem=/ å ja kan säga att när man blir så dålig i magen så man får springa på toaletten 12 ggr per dag då har man inget skydd alls! då kan man lika bra vara utan p piller.

kram madde

• Hannaliten

Jag har ätit Yasmin i snart ett år men det var först för ett par månader sedan som jag verkligen lade märke till att min sexlust var helt borta. Och det var inte bara själva lusten som var borta, när jag och min pojkvän har sex känns det inte lika mycket "där nere". Jag är dessutom deppig ganska ofta och kan reagera starkt på småsaker vilket leder till bråk här hemma.

Det som gör mig fundersam är att det har tagit så lång tid för dessa effekter att visa sig. Kan det vara p-pillren som orsakar det eller har det gått för lång tid? Är det mer troligt att det är annat som orsakar det? Vad tror ni?

• Imperia

Hannaliten:
    Jag kan ju bara tala för mig själv men för mig så kom allt succesivt. Mindre och mindre lust, surare och grinigare desto längre tiden gick. Åt Yasmin ett år innan jag till slut gav upp och ville testa vara hormonfri. Här var det mycket bråkande också då jag hakade upp mig på småsaker vilket jag inte brukar göra.
    Så svårt att veta om det beror på pillrerna eller omständigheter. Jag valde att testa att vara hormonfri och jag har inte ångrat det ett dugg. Mår bättre på alla sätt och vis.

• Pink Lady

Jag har precis slutat med Yasmin.
    I början fungerade yasmin bra tyckte jag, men som någon annan här beskrev så kom besvären efter några månader. Lite konstigt, för det är väl då som allt ska ha stabiliserat sig? Hursomhelst, jag fick torra slemhinnor som ledde till att sexlusten försvann, eller var det sexlusten som försvann som gjorde att jag fick torra slemhinnor? Hur som helst, ingetdera är något vidare.

Har nu istället börjat med p-ring, och även fast det bara är några dagar känner jag en stark sexlust igen + att känseln börjat komma tillbaka...som Hannaliten också skrev...att det inte kändes lite mkt där nere längre - det kan jag hålla med om.

Som med alla hormonella preventivmedel, de fungerar för vissa - sämre för andra. Man får prova runt *tyvärr*. Yasmin var mitt 5-6 märke jag prövade...får se hur pring fungerar...annars lutar jag starkt åt att börja använda p-dator...så jag slipper hormoner överhuvudtaget!

Hur tror ni de skulle vara om män började äta piller istället? De var ju snack om att det var på gång, men att en av biverkningarna var impotens (ooops). Får se om de blir någon mer utveckling....

Men skulle ni lita på att era män tog pillret varje dag? Det är ju tjejen som märker av om det blir barn eller ej...och blir tvungen att vidta åtgärder om det inte är önskat....

Svar på tråden till dem som äter eller har ätit jasmin!