• KCsMama

Fickpengar på Kreta!?

Jag och min man åker till Kreta i Juni tillsammans med våra två barn som är 3½ och 2år gamla då.

Hade tänkt äta frukost hemma och resten av måltiderna ute men inga direkta aktiviteter som kostar pengar (ev en utflykt till knossos). Helt enkelt åka iväg och äta gott och lata oss Ska vara borta en vecka.

Hur mycket fickpengar tror ni att man behöver? Vad kostar mat och vin där nere?

Kramar

• Svar på tråden Fickpengar på Kreta!?
  • KCsMama

Är förörvigt Rethymnon vi ska till

• moan

Var på Kos i somras och det var inte billigt alls. Jo, det var ju billigare än hemma, men inte lika billigt som det har varit innan Euron gjorde entre :)

Här finns en reseguide till Rethymnon med lite prisinformation med mera.
    www.mytravel.se/SLGImages/SiteID17/pdf/RET.pdf

• KCsMama

Tack för reseguiden, ske genast in och kika!

Min man var där för några år sedan och då var det väldigt billigt men som du säger så är det ju tyvärr inte lika billigt nu!

Kramar

• Skärgårdsbruden

Vi var på Kreta för ett år sedan. Det går att äta enklare mat ute till ganska bra priser (billigare än i Sverige). Dock är lite finare, mer vällagad mat lite dyrare (ungefär som i Sverige). Vill bara passa på att säga att maten är jättegod så länge man undviker de mest turistiga restaurangerna.

• KCsMama

Vi har tänkt lägga ca1000kr/dag på mat och dryck för oss 4. Vad tror ni om det? För mycket/lite??

• moan

Det beror ju som sagt på vad och var ni väljer att äta och dricka. Det borde räcka eftersom barnen är så små

• mml

vi gjorde av med 1000;. när vi hade barnen med oss ( 2stycken) för mat glass och så per dag

• KCsMama

mml, tack för svaret

Ja nu vet vi ju på ett ungefär hur mycket pengar vi ska ha med oss

Kramar

• KCsMama

Vart på kreta har ni varit? Tänkte om ni har någon restaurang att rekomendera?

• ~emma~

KCsMama - jag tipsar dig gärna om ett par ställen! Var där i augusti/september och blev verkligen positivt överraskad av Rethymno! Den gamla staden är otroligt mysig med massor av små gränder, och stranden är riktigt fin för att vara Grekland, speciellt om man tar sig en bit bort från stan. Fast du kanske har varit där förr och vet allt detta?

Min absoluta favoritrestaurang är Castello, ligger i en liten gränd i gamla stan. Ingen billig restaurang direkt, men mkt god mat, gott vin och bra service. Man kan sitta både i en gränd och "inne" på restaurangen, tre våningar under bar himmel. Lite billigare är Pagliaccio, en italiensk restaurang som ligger längs strandpromenaden. Missa inte deras sallader om ni går dit! En annan favorit är Lemontree garden, som ligger inne i gamla stan. Riktigt prisvärd med massor av goda rätter, mysigt belägen inne på en gård. Ni kommer säkert att bli rekommenderade att gå på Avli, men vi gillade inte det riktigt. Visst, jättevacker innergård och god mat, men alldeles för dyrt. Oj, vad hungrig jag blev nu :)

Men generellt tyckte vi att restaurangerna inne i staden är bättre och billigare än dem längs med strandpromenaden. Det behöver inte bli så dyrt, många restauranger har också specialerbjudanden så att det blir ganska billigt. Tänk att det kostar som hemma, så blir du inte besviken :)

• KCsMama

Mmm jag blev också hungrig

Tack för tipsen!

Svar på tråden Fickpengar på Kreta!?