Toscana-för varmt i juli?
Halloj!
Vi gifter oss den 28 juni nästa år. Planerar att resa till Italien, Toscana direkt efteråt. Är det för varmt då? När är bästa tiden att åka annars?
Halloj!
Vi gifter oss den 28 juni nästa år. Planerar att resa till Italien, Toscana direkt efteråt. Är det för varmt då? När är bästa tiden att åka annars?
Hej Akleja1
VISST,det kan bli rejält hett i Toscana under juni (rättare sagt under hela sommaren).
Men jag har aldrig upplevt det som "för" varmt...rent allmänt skulle jag rekommendera att resa dit i början av maj.
Hej!
Jag var i Toscana i månadsskiftet juli-augusti förra året, och temperaturen låg runt 35 grader, som värst upp mot 40! Outhärdligt inne i Florens men helt okej så fort man kommer utanför stan, upp i bergen och så. Men man ska nog satsa på luftkonditionerade hotell...
Underbart vackert är det iallafall!
Hej svejs,
vi bilade runt i Italien förra sommaren i juli och visst blev det varmt. Så vi lade oss till med den "sydliga" seden att ta siesta mitt på dagen och aktiverade oss istället på förmiddagarna och kvällarna. Men visst blev man rätt seg i kolan av att gå runt i städer när det var varmt. Vi var så trött på städer efter ett tag och bara längtade ut till havet. Så är det bara städer ni ska besöka kan ni nog med fördel göra det i maj. Färre turister då också!!!
Vill ni sola och bada rekommenderar jag att ta en tur till Elba, som också tillhör Toscana. Det går färjor dit.
Är nyss hemkommen ifrån vår smekmånad i Toscana och tro mig det var vaaaaaaaaaarmt. Framförallt i Florens, som vi knappt orkade se något utav alls pga av hettan. Fast det är ju klart att man vande sig..Vi hade dock tagit med oss var bil ner(cabbe) som tyvärr inte har AC och det var ju ingen hit precis. Solen var alldeles for stark for att kunna åka öppet egentligen, men att ha den stängd gick ju inte heller för då fick man värmeslag.Keps och hatt/scarf är ett måste. Men bruna blev vi iallafall (även om vi svettades mängder). Vi gjorde dock som någon i föregående inlägg rekommenderade: Vi låg vid polen under siestan (självklart i skuggan) och tillbringade mycket tid i poolen. Sight-seeingen fick man avklara på förmiddag eller kvällen istället..om man nu orkade ens det..
Jag rekommenderar trots det att åka dit! Romantiskt, god mat, gott vin, mycket kultur& upplevelser..hmmm..alldeles underbart helt enkelt!
Jennypenny,
Vad kul att höra att ni hade det bra i Toscana! Jag håller också på att planera vår bröllopsresa dit, i September. Då ska det väl vara lite svalare :) Har du nåt att rekommendera att se o göra där? Eller för all del nåt du avråder ifrån.
Oj, det blir svårt..det finns ju så mycket!
Efter som vi bilade sa valde vi alltid att följa de mindre vägarna och stanna och kolla där det kändes mysigt. Hotellen hade vi bokat i förväg så det problemet var urvägen i allafall. Vi började i Florens, men som sagt så blev det inte mycket som vi såg där..Strosade dock länge längs floden och på diverser bakgator. Om ni verkligen måste gå in på alla berömda ställen så föranmäl er så slipper ni iallafall att stå i kö..
Sedan körde vi vidare mot Lucca och tog en omväg genom bergen med en otrolig utsikt..
Lucca var romantiskt med stora delar av staden var avspärrad pga uppträdanden..Det verkar finnas program för hela sommaren med bla. Jamiraquai, David Bowie mfl så kolla upp! Problemet i Lucca var dock att restaurangerna inte öppnade förrän kl. 19:30 och detta upptäckte vi när vi anlände utsvultna kl. 18:00.
Pisa var också värt ett besök men se till att vara där tidigt så att ni får parkering samt undviker den värsta trängseln. Vi strosade i studentkvarteren längs floden där vi också lunchade urbilligt.
San Gimignano är definitivt värt ett besök! Bara resan dit lönar sig då utsikten är så enormt vacker. Även har gäller att vara där tidigt för parkering och turister.
Sienna var väl okej, men kändes lite upphaussad. Lyckades dock att hitta stadens(toscanas?) bästa pizza pa rekommendation utav hotellet. Hade själv aldrig kommit på tanken att gå dit då stallet verkligen inte såg mycket ut för världen. Om ni åke till Sienna måste ni absolut gå dit, ligger i hörnet bredvid trappan bakom busstationen(eller fråga hotellet) står inte med i de vanliga guiderna.
Tja, förutom det så var det inte mycket vi såg..gjorde en utflykt i Chianti (följde Chiantivagen) men hur kul är det att gå på vinprovning när man måste kra vidare i 40 graders hetta? En runda förbi borgen Brolio med besök på restaurangen i sluttningen nedanför kan varmt rekommenderas..
Vad jag däremot kan rekommendera är att satsa på hotellena! Vi hade bokat fyrstjärnigt rättigenom och vistelsen på hotellena var en upplevelse i sig. Vi bodde bla på en borg, en gammal kvarn samt i en ståtlig villa...mmmmmysigt
Lycka till!
Tack för alla svar!
Kram Akleja
Ja, det får nog bli Toscana ändå. Jag längtar verkligen dit. Vi är båda ganska vana vid värme, var tex i Grekland för ett par år sedan i augusti. Också VÄLDIGT VAAARMT. Siesta är helt klart en bra ide att ta efter.
Hur hittade och bokade ni hotellen? Via nätet eller via resebyrå? Tar tacksamt emot bra hemsidoadresser.
/Annika
Jag fick ett tips här på BT om en hemsida för boende i bl. a Italien som heter venere. com.
flyttar fram...