• Buslinna

Vikt och p-medel?

Hej!

Har använt p-ringen i nästan ett år nu och har gått upp väldigt mycket i vikt. Under hösten har jag också försökt gå ner i vikt, men det går inte trots seriösa försök.

Utöver det har jag mått skapligt - lite mer pms bara (de första månaderna var horribla dock).

Jag ska till barnmorskan på onsdag för att diskutera vad jag kan göra eftersom ringen inte längre känns som ett alternativ och försöker nu sondera terrängen lite och förbereda mig inför mötet. :)

Vad har fungerat bättre/sämre när det gäller just viktuppgång för er? Någon som haft liknande problem och lyckats lösa dem med något annat preventivmedel?

• Svar på tråden Vikt och p-medel?
  • Kairi

Jag började äta Yasmin 28 (kombinerade p-piller) för några månader sen och har inte upplevt några biverkningar alls utom svullna/ömma bröst några dagar nånstans runt tredje veckan. Min syster äter samma piller sen några år och har inte heller upplevt några biverkningar.

Företaget för de här pillrena gör massa reklam för sig, dock är de "effekter" som de påstår att pillrena har något överdrivna i beskrivningarna. Positivt är ju att de har lite hormoner. Funkar bra för mig iallafall =)

• _lou_

Jag äter också yasmine, det är dom enda ppillrena som inte påverkat mig alls vad gäller vikt och humör.

• pickolina

Många här inne och även jag själv samt kompisar säger att de haft oförändrad vikt eller tom gått ner med yasmin.

Så det kanske kan vara något att testa.

Annars är det vanligaste viktuppgång med alla hormonbaserade p-medel. Det är ju förstås väldigt individuellt så det är alltid en chansning vad man ska välja.

• IronGirl

Jag har ätit yasmine 28 i snart 5 år och jag har gått ner i vikt av p-pillrena (i början), tack vare att de är vätskedrivande.

Det enda jag hade i början var lite illamående, annars har jag bara varit positivt, mindre magont och mens.

• Buslinna

Hej!

Tack för alla svar!

Efter en rätt lång diskussion med barnmorskan kom vi fram till att jag ska prova kopparspiral. Eftersom jag är ordentligt laktosintolerant tyckte hon, precis som jag, att det inte vore riktigt säkert att knapra p-piller. Så då återstår i princip bara spiral - exempelvis p-stav innehåller också gulkroppshormon (vilket enligt min barnmorska är orsaken till viktuppgång).

Vi ska försöka sätta in spiralen om en knapp månad. Jag har inte fått barn, så det återstår att se om spiralen passar min kropp också! Någon här som har/haft kopparspiral utan att ha fått barn?

Svar på tråden Vikt och p-medel?