• Olivianna

Var finns mysiga villaområden i/runt Stockholm?

Hejsan
    Jag sitter och bläddrar på Dagens nyheters bostadsannonser och letar efter ett potentiellt villaområde att flytta till i framtiden.

Är själv inte från Stockholm men bor här just nu och vill nog bo kvar i Stockholm eller närliggande områden.

Men så kommer problemet..
    Jag känner inte till Stockholms hallonställen, var finns dom?

Min blivande och jag vill bo i ett område som är lite "finare". Vi vill komma bort från betonghus, oroligheter och gärna att området har grönska och där barnen kan växa upp trygga.

Har ni några drömställen, eller kan tipsa mig på var vi kan rikta in oss?
    Vi arbetar förnärvarande i city och kan väl tänka oss en maxgräns för reseavstånd med bil (ca 1h)enkel väg.

Tack på förhand/O

• Svar på tråden Var finns mysiga villaområden i/runt Stockholm?
  • alpha

Jag bor i Tyresö kommun sedan fyra år. Mycket nöjd! :) Tyresö är lite av en "oupptäckt kommun", priserna är fortfarande ganska låga om man jämför med liknanade kommuner i närheten som Nacka tex. Tyresö var länge en sommarstugekommun, vilket betyder mycket naturområden och stora uppvuxna tomter. Jag har tex ett par minuters promenad till Tyresta reservatet. Ovärderligt! :) Bussar går till Gullmarsplan eller city. Shoppingen är helt ok i Tyresö C men inte jättekul... men från Tyresö har man nära till bla Farsta C och Haninges stormarknader. Saker för barn har jag ingen aning om, har inte kommit dit än. :D

• f.d. Svart brud

Är uppvuxen i Spånga (Sundby). Det var fint där... :)

• bellas

Välkommen till nacka kommun säger jag då!

Nära till vatten, nära till stan ja, nära till allt när man tänker efter... ;)

Duvnäs, Saltsjöbaden är fin = dyrt men det finns smultronställen som Lilla Björknäs, Järla sjö, Boo gård, Eriksvik, Vikingshill mm...

Lycka till!

//B

• Olivianna

Vilket gensvar!!
    Tack alla som skrivit och tipsat.

Jag berättade för min blivande om att jag laggt upp denna tråd och han blev jätte nyfiken på de svar som tråden skulle ge. Ska bli roligt att visa honom alla svaren ikväll när han kommer hem från jobbet.

Vet ni några fler ställen innanför eller utanför stockholms Län så är även det intressant?

Stor kram till er alla som svarat! /O

• _koko_

Östra sidan av upplands väsby är också trevligt (bollstanäs - nära till vattnet, sjukyrkoberget, odenslunda), men då måste man åka buss till pendeln.

Sigtuna är urmysigt, men samma sak där, 20 minuter buss och sen en dryg halvtimme med pendeln.

Har vänner i eskilstuna, och där är det också fint. Pendeln därifrån är snabb (man tar sig ofta snabbare till stockholms city därifrån än från de yttre förorterna...), men kvällslivet blir ju svårt att hålla kvar i stockholm.

Hässelby villastad (västerort, förbi bromma) är ett annat vattennära område med fina hus.

Åkersberga är lite mer "lantligt", men de jag träffat som bor där verkar trivas.

• Brud 2006

Själv har jag precis flyttat tillbaka till Täby (är uppvuxen där). Det är ju inte supernära stan (från där vi bor ca 5-10 min med buss till Danderyd och sedan 15 min med tunnelbana, kan även ta Roslagsbanan och då är jag vid östra station på ca 20 min) men ändå tillräckligt nära för mig! Vi bor i lägenhet i ett villaområde, gillar att det är lite lugnare. Har ca fem minuter att gå ner till Värtaviken, fem minuter till motionsspår, fyra badbara sjöar inom cykelavstånd och ca 15 min promenad till Täby Centrum. För oss är detta perfekt! Både skola och dagis finns inom promenadavstånd, träningshall runt hörnet och bra utbud med butiker.

Täby är något dyrare än andra förorten, men fortfarande mycket billigare än Danderyd/Lidingö.

Om man inte har något emot lite mer avstånd rekommenderar jag Vallentuna, mycket lantligt och man kan fortfarande ta Roslagsbanan (dvs. är inte påverkad av bilköer om man jobbar i stan), tar ca 35-40 min till Östra station (Tekniska högskolan).

Låt oss gärna veta vad din blivande tyckte om alla våra svar!

• Freddans fröken

Strängnäs/Mariefred är fint, det är verkligen utanför stan, med pendelavstånd med tåg som tar 45/35 minuter.

Det är båda jättefina små städer.

• LillaLoppan

Jag lägger också min röst på Bromma, bor själv i Bromma och det är verkligen toppen! Villaområdena i hela Bromma är fina och lugna. De som räknas till de "finaste" och också dom dyraste är Äppelviken/Smedslätten/Ålsten och Nockeby. Nära vatten och natur men ändå nära stan. Bromma har ju också otroligt bra skolor. Edsviken i Sollentuna, Lidingö, Danderyd och Täby är också fina.
    Hojta gärna om du vill veta nåt mer om Bromma.

• Tant Pernilla

Själv bor jag lantligt på Mälaröarna och trivs jättebra!

Det är ungefär tre mil till stan och det är väl rätt långt om man inte är Stockholmare själv. Men jag tycker att det är helt okej. De flesta ställena i Ekerö kommun är "finare", fast ju längre ut från stan man kommer, desto mer avspänt och trevligt är det.

Hus finns det i alla prisklasser, storlekar och stilar.

Jag tycker att det är suveränt att kunna bo på landet, men ändå ha så nära till Sveriges huvudstad att jag kan arbetspendla dit utan problem.

• pickolina

På södra sidan är Huddinge väldigt fint. Finns många fina områden runt källbrink tex. Eller Älsjö, där finns bla herrängen.. Fina villaområden med MYCKET natur. Sjöar och fridlysta skogar osv...

Svar på tråden Var finns mysiga villaområden i/runt Stockholm?