• Olivianna

Var finns mysiga villaområden i/runt Stockholm?

Hejsan
    Jag sitter och bläddrar på Dagens nyheters bostadsannonser och letar efter ett potentiellt villaområde att flytta till i framtiden.

Är själv inte från Stockholm men bor här just nu och vill nog bo kvar i Stockholm eller närliggande områden.

Men så kommer problemet..
    Jag känner inte till Stockholms hallonställen, var finns dom?

Min blivande och jag vill bo i ett område som är lite "finare". Vi vill komma bort från betonghus, oroligheter och gärna att området har grönska och där barnen kan växa upp trygga.

Har ni några drömställen, eller kan tipsa mig på var vi kan rikta in oss?
    Vi arbetar förnärvarande i city och kan väl tänka oss en maxgräns för reseavstånd med bil (ca 1h)enkel väg.

Tack på förhand/O

• Svar på tråden Var finns mysiga villaområden i/runt Stockholm?
  • Juanita

Sthlms norra förorter räknas väl oftast som lite "finare". Som t.ex. Täby, Djursholm/Danderyd.

Personligen gillar jag Bromma! Som väl iofs också räknas till de bättre områdena. Jag gillar Bromma främst för dess närhet till Sthlms city men även för dess närhet till Mälaröarna. Närheten till city OCH landet är rätt viktig tycker jag!

• Olivianna

Åh vad roligt med svar. Tack Juanita!

Hoppas fler svarar så att vi kan åka och kolla runt på fler ställen.

Vet du förresten om det finns några mäklarfirmor på nätet som är inriktade på dessa områden eller lite "finare" villaområden?

• EhjärtaK = sant

Äppelviken, Nockeby, Saltsjöbaden

• Olivianna

EhjärtaK = sant)
    Vet du hur långt det är in till stan från Äppelviken & Nockeby?

Ligger det norr om stan?

• _koko_

Äppelviken och nockeby är väl brommas "finaste" områden.

Järfälla har jag hört är "på uppgång", barkarby t ex är trevligt. Delar av Spånga (solhem) också.
    Sollentuna har flera trevliga områden också, viby & fågelsången (tror jag), edsviken, eller silverdal om man gillar nybyggt och att ha grannarna inpå knuten.

Söder om stan kan jag ingenting, men älvsjö är väl attraktivt?

Sen beror det ju på vad man är beredd att betala också. Bromma, lidingö, danderyd, täby och edsviken är mycket dyrt (både i utgångspris och budgivning).

• Olivianna

Ja kostar det så smakar det antar jag.

Min blivande är nu inne på att vi kanske borde kolla upp områden utanför Stockholm oxå.

Finns det någon här som känner till områdena runt Stockholm lite närmare. Var är det mysigt/trevligt att bo?
    Gärna nära till vatten och skogsområden men absolut inte för långt från någon affär eller buss/tåg förbindelse. Sedan är det också bra om det är nära till skolor, aktiviteter för barnens skull.

Hoppas på fler svar.
    Tack på förhand/O

Svar på tråden Var finns mysiga villaområden i/runt Stockholm?