Inlägg från: Bröllopstokiig |Visa alla inlägg
  • Bröllopstokiig

Hur vågar man ha en dyr ring?

En del brudar ska tydligen ha väldigt dyra vigselringar; jag har sett priser på 40 000 och 60 000. Jag antar att det syns på ringen att den är såpass dyr (om det inte är nån skillnad, varför i så fall så dyr?).Jag vet inte hur det är hos er men här i en storstad sker dagligen personrån. Oftast är det mobiler, klockor och plånböcker, och att ha en ring som kostar så mycket måste väl vara att gå omkring som en enda stor rånrisk? Tänker ni på det eller tror ni inte det kommer att ske? Hur gör ni när ni är utomlands? Mina föräldrar har blivit rånade utomlands två ggr, så mamma har slutat bära smycken över huvudtaget. Själv skulle jag nog inte vilja gå omkring med något så dyrt, som ändå syns så tydligt...

• Svar på tråden Hur vågar man ha en dyr ring?
  • Bröllopstokiig

Man får väl ha en riktigt bra försäkring!

• Bröllopstokiig

En försäkring hjälper nog inte mot hur det känns att ha blivit rånad..

• Bröllopstokiig

Jag har också funderat över det där, och tänker då inte så mycket på det rent ekonomiska (försäkring osv) utan de känslomässiga och det sentimentala värdet... att ha blivit rånad och dessutom på en ring som betyder något väldigt speciellt, som inte är som vilket annat smycke som helst...

• Bröllopstokiig

Blev själv rånad mitt på ljusan dag på en toalett på stadsbiblioteket här i vår stad för två veckor sedan. Under knivhot blev jag fråntagen min klocka, guldarmband(gåva från svärmor) och plånbok. Mina ringar var tur nog hos guldsmeden för rengöring annars hade jag nog blivit av med dem också. Väldigt jobbig upplevelse så ta hand om er där ute!

• Bröllopstokiig

Kan kanske tillägga att naturligtvis kan man bli rånad utan att ha en dyr ring på sig, utan att ha några smycken alls osv. det kan tyvärr hända vem som helst. Men det går ju inte att komma ifrån att en dyr ring är mer "stöldbegärlig" än en mer "alldaglig".

• Bröllopstokiig

Ska man inte ha en dyr bil, eller fint hus heller bara för risken att bilen ska bli stulen eller att man ska få inbrott? Så kan man ju inte leva. Och som Jennie säger, man kan bli rånad i vilket fall som helst. Men åker man utomlands skulle jag nog lämna ringen hemma. Där är det ett annat läge.

• Bröllopstokiig

Skönt att bo i en mindre stad där knivrån och våldtäkter hör till ruggiga ovanligheter...

• Bröllopstokiig

Oavsett värde på ringen kan man ju inte gå omkring och vara rädd hela tiden. Då har ju rånare och andra vunnit redan!

Min vigselring kostade hela 300 kronor och jag skulle bli lika lessen och förbannad om nån stal den som om den hade varit värd tio gånger så mycket. Men att låta bli att bära mina ringar i rädslan för att bli bestulen är ju vansinnigt!

Petra

• Bröllopstokiig

Hmmm, jag undrar om det ar kanske lite vanlig hederlig avundsjuka som smyger fram...

Svar på tråden Hur vågar man ha en dyr ring?