Nån som har recept på pirogdeg utan ägg?
Någon?
Någon?
Till piroger brukar man använda en vanlig jästdeg, alltså en vetedeg, rågdeg eller deg på annat sädesslag, majs eller till och med potatis. De klassiska pirogdegerna är de slaviska och de görs vanligen på råg. Men piroger finns över hela världen. Ibland uppträder de ugnsbakade som täckta piroger, eller som öppna piroger och kallas då ibland för pizza men kan också förekomma kokta och kallas då för kroppkakor, knödel, dimsum eller andra namn. Du behöver alltså inte ha ägg i vare sig degen eller till att pensla med.
Du verkar kunna jätte mycket, så du kanske kan hjälpa mig... Jag behöver ett recept på pirogdeg, med gramhamsmjöl, utan mjölk och ägg. Antingen med jäst eller bakpuver, det spelar ingen roll. Vore jättetacksam, för jag har letat men ej hittat något bra recept. Tack på förhand! Mvh Lis
Om du "googlar" på pirog + grahamsmjöl så får du upp en hel del recept. Jag hittade ett på länken vegania.mine.nu/pirog.html
Du kan även använda andra pirogrecept. Det är bara att byta ut den angivna mjölsorten mot gramhamsmjölet.
testa ww.allergimat.com