• Lellan

ingen bordsplacering-presentation av gästerna

Vi tänkte inte ha någon bordsplacering på vårat bröllop som det ser ut nu. Men vi skulle ändå vilja ha någon form av presentation av gästerna så folk har lite koll på vilka som är där.Är det någon som har något bra förslag?

• Svar på tråden ingen bordsplacering-presentation av gästerna
  • GithKat

Kör en presentation i powerpoint som står och rulllar om du har tillgång till dator. Annnars är ett kollage trevligt eller en presentation i festprogrammet.

• Leylani

Jag funderar på att ge alla gäster en liten namnlapp som dom själva får sätta där dom bestämmer sig för att sitta.. då kan man ju lite lagom diskret läsa deras info när dom vänder ryggen åt :p

• Klangling

Vi hade en bordsplacering och med det en presentation på alla gästerna i festprogrammet. Denna var skriven i tre enkla rader och med humor.
    Detta var superuppskattat och vi fick i efterhand höra av många, att de hade haft lite kul att försöka lista upp respektive, och att lära sig namnen.

Jag tycker att Leylani´s förslag låter bra, annars blir det svårt för era gester att gissa till eftersom ni inte ska ha bordsplacering.

Lycka till!

• Augusti-06

Man skulle ju kunna sätta på alla en liten namnskylt och skriva i festprogrammet om alla i bokstavsordning...

• BoIs

varför inte fixa ett foto av alla gästerna och ha istället??

• Lellan

Vilka bra tips, n!! Tack så mycket alla som svarat. Är det någon som har fler tips?

• Norrlandsmamma

Jag var en gång på ett bröllop där brudparet ställde sig upp och presenterade alla sina gäster muntligt. Bruden presenterade sina släktingar och kompisar och tvärt om. Gemensamma vänner tog de varannan var. De berättade vilken relation de hade med personen och kanske någon kort rolig (bara positiva) historia om personerna ex vad de var intresserade av, yrke, händelser osv. Presentationen tog lite tid, men det gjorde ingenting alls. Man ska ju ändå inte skynda igenom middagen på ett bröllop.

• Orustbrud

En idé är att låta varje gäst ta en bild på sig själv, med polaroidkamera, som kan sättas upp på en tavla. På fotot finns en bra vit kant nertill där man med några få ord kan skriva sin relation till brudparet.

Har själv tänkt att hoppa över bordsplacering.

• Moulin

Ni som inte ska ha bordsplacering, vilka fördelar tycker ni att det finns med det? Jag har alltid utgått från att det SKA vara bordsplacering, så det var intressant att höra om några som inte ska ha det. Finns inte risken att folk bara sätter sig med de som de känner? Fast då kanske de har som trevligast också, vad vet jag!

• Orustbrud

Det är igentligen två anledningar till att vi inte tänkt att ha bordsplacering

Det började med att vi ville gå ifrån den traditionella placeringen eftersom min sambos föräldrar är skilda och skulle inte ha trevligt om de fick sitta bredvid varandra vid ett honörsbord.
    En bordsplacering innebär ju sedan traditionellt att ju närmare man är brudparet desto närmare ska man sitta, vilket medför att den som sitter längst bort nere i hörnet betyder minst (?!) Låter hårt tolkat av mig, men tyvärr är det så många tolkar.
    Vi skulle helst vilja ha en stor picknick på en grön äng med massa rutiga filtar. För att inte låta den drömmen bero helt på vädrets makter har vi tänkt att återskapa den känslan i en festlokal eller den tillhörande trädgården.

• bibbif

Jag hänger på här med lite frågor...

Jag och min sambo hade inte heller tänkt ha någon bordplacering. Detta utifrån att jag inte vill sitta bredvid min far på den viktigaste dagen i mitt liv. Känns fel att placera en person som jag inte trivs med närmast mig. Så ogillar jag den traditionella placeringen även pga av det orustbrud beskrev. Placeras långt bort från brudparet signalerar oviktig. ALLA bjudna är ju viktiga =) Så vi kommer inte ha traditionell dukning med honörsbord och tungor/ben ut från det. utan vi kommer ha en massa bord "huller om buller" om varandra i lokalen, lite olika storlek och så. I mitten av salen placerar vi oss själva. Sen är frågan... om vi har helt fri placering. Då sätter sig väl folk bara med dom dom känner? Och roligast blir kanske att mixa upp lite... Vi har funderat på att låsta slumen avgöra. men då kan det ju bli helt fel. kan även bli så att en kompis respektive som man aldrig träffat får platsen bredvid oss och känner sig obekväm med att hamna så i centrum. Hur ska vi göra?

Vi har börjat fundera på att om vi skulel ha bordplacering ändå. Men utan honörsbord! Frågan är, komemr föräldrar och släktingar ta illa upp av att dom blir placerade lite varstans precis som alla andra? Vi funderar på att ha en tärna och bestman just för att kunna placera dessa personer som närmast oss... Kan man göra så?

• annki72

Vi kommer inte ha bordsplacering, tycker det känns för stelt liksom, sen tycker vi att nästa alla som är bjudna känner varann då vi är ett litet sällskap.

Vi har ju trots allt levt ihop i 19 år när vi gifter oss så våra familjer känner varann väl

• Linslus

Jag fick som svar av TV4:s "vett-& etikett-expert" att hela den här saken med såkallad "traditionell-placering" (dvs att "ju närmare bruden desto viktigare, ju längre ifrån..bla bla bla & kusinen placeras på punkt A.. bla bla) kan ses som felaktig & att det enda rätta är att försöka placera gästerna så de fr en trevlig kväll

Alltså går jag på DET : vi placerar folk efter vart vi tror de kan trivas... Vi kommer dessutom att placera folk på 6-mannabord i ett fiskbensmönster För det passar vår lokal allra bäst (honnörsbordet blir dock längst fram)
    Sen kommer NATURLIGTVIS några att hamna längst bort (oundvikligt) men vi kommer faktiskt be toastmaster att kommentera detta & säga att placering inte har något med uppskattning eller betydelse att göra

Huvudsaken är att man gör som man känner är rätt Alla är olika

• anne på grönkulla

Orustbrud, nu var det inte dte du frågade, men din sambos skilda föräldrar skulle inte sitta bredvid varandra ens vid en traditionell honnörsbord-placering - de skulle ha er båda samt dina föräldrar mellan sig. Sen kan ni ändå välja att placera annorlunda - men vill ändå påminna om detta...

• Orustbrud

??? Jag är verkligen ingen expert på det här med bröllopstraditioner. Jag har fått för mig att brudens föräldrar sitter brevid henne och brudgummens bredvid honom. Har jag fel?? Nu kommer vi ju troligtvis inte att ha någon placering alls och i så fall ingen traditionell, men blir bara nyfiken.

• anne på grönkulla

Nix, brudparet har varandra till bordet, hon till höger om honom. Sen, till höger om bruden sitter brudens far, med brudgummens mor till bordet, dvs till höger om sig. Till vänster om brudgummen sitter brudens mor, med brudgummens far till bordet, till vänster om sig.

Svar på tråden ingen bordsplacering-presentation av gästerna