• Fillifjompan

Näsplastik update.

Hej på er!

Nu har det gått ca 8 månader sen min operation. Min näsa läkte inte riktigt som den skulle. Den var tjockare på ena sidan, nästippen sned, plus att det blev en bulle av brosk på nästippen. Var på återbesök hos Röjdmark efter 6 månader. Han sprutade in kortison i nästippen i ett försök att få knölen att gå ner. Det hjälpte inte så förra veckan opererades jag igen. Kostnadsfritt. Denna gång blev det perfekt sa han. Har gått med tejpad näsa i en vecka nu och får inte ta av tejpen förräns om 5-6 dar. Längtar, längtar. Bytte tejp igår och näsan såg jättefin ut i profil. Fortfarande svullen framifrån men ingenting i jämförelse med hur jag såg ut efter första operationen. Inte mycket blåmärken heller.

Ca 5-10% måste genomgå en andra operation för att näsan ska bli bra, så det var väl inte helt oväntat att jag fick göra om det. Hoppas att den blir bra nu bara.

Ha det bra och berätta gärna hur det går för er och era näsor.

• Svar på tråden Näsplastik update.
  • Blondis42

Hejsan. Jag opererade min näsa för ca 7 månader sen och ska oxå göra en omoperation den 13 december pga broskbildning på näsryggen samt att ena näsborren är mindre än den andra. Ska även jag bli omopererad av Röjdmark. Fick du blåmärken under ögonen den här gången med? Jag hade blåmärken i nästan två månder efter första operationen :(

• Blondis42

Åker snart till Sthlm och gör operationen så jag hoppas du kan svara innen aden 12 december. Hur länge ska man ha tejp på näsan då? Räcker det inte med en vecka?

• Fillifjompan

Hallå hallå!

Visst fick jag lite blåmärken men inte alls lika mycket som förrut. Och bara på den sida som han slipat ner benet på. Efter 1,5 vecka var de helt borta. Jag var tillbaks på jobbet redan dan efter operationen, dock höll jag mig i skymundan. Inte så himla kul att gå omkring med plåstrad näsa. Tyvärr ska tejpen sitta lika länge som efter första operationen, dvs först en vecka sen byta tejp, sen 5-6 dar till. Nu har jag äntligen fått ta av det i alla fall. Det blir nog att se riktigt bra ut när svullnaden går ner helt.

Lycka till och berätta gärna hur det går.

• Blondis42

Ok, då får jag väl ha tejpad näsa över jul men den som vill bli fin får lida pin ;)
    Jag återkommer efter operationen. Fillifjompan du kan väl oxå berätta hur din näsa blev efter omoperationen sen när du tagit bort tejpen?

• Jajosefina

Hej på er!

Va roligt å hitta en tråd om näsplastik.. Jag funderar på att operera min näsa, då jag tycker att den är för bred och uppnosig. Varför har ni opererat era näsor?

/J

• _lou_

Hej jag har opererat min näsa för att jag hade som ett litet ärr i brosket på ena sidan av näs tippen. Jag opererade mig för ca en månad sen, fick vara sjukskriven i två veckor ung. ångrar mig inte en sekund!! Det var väldigt nervöst, för dom fick flytta brosk i näsan och göra om hela nästippen för att den skulle bli symmetrisk. Men jag är så nöjd.

Jajosefina
    Om du känner att det är det du vill så kan du alltid boka en konsultation med en läkare där du kan ställa alla frågor och få pris exempel osv. det brukar hjälpa en hel del.

• Blondis42

Hej hopp. Nu har jag gjort omoperationen för en vecka sen. Tyvärr blev det väldigt avancerad operation då huden växt fast i benet på näsan. Som läkaren sa (Jonas Röjdmark) fick han uppbåda all sin kompetens för att klara av min näsa :( Tyvärr fick jag även en infektion där de sytt så nu äter jag pencillin oxå. Sen ska jag vara tejpad till julafton då jag får ta bort den. Tycker dock att näsan ser fin ut förutom där det är sytt där jag är röd men det går väl över.

• Blondis42

Kan ju även tala om att jag fick fruktansvärda blåmärken på ögonen och under + att jag var helt uppsvullen på ögonlocken och under de första dagarna. Nu är jag bara gul och blå. T o m sköterskan som jag var på återbesök hos reagerade över mina blåmärken

• Fillifjompan

Jajosefina:

Min näsa såg inte sååå himla hemsk ut. Hade en knöl mitt på som jag stört mig på hela livet. Numera har jag en rak näsa och en lite nättare nästipp.

Blondis42: Tråkigt med blåmärken och infektion, men förhoppningsvis blir det bra till slut.

Min näsa är fin i profil nu. Den är dock fortfarande tjockare på ena sidan där han filade ner. Hoppas bara att det är svullnad och att den går ner så småningom.

God Jul på er!

• Blondis42

Ja det blir nog bättre. Sköterskan sa att det var en hel del som fick infektioner nu och hon trodde det berodde på förkylningstider och jag har inte varit riktigt fri från en tidigare förkylning så det kan ha varit det som gjort att jag fick en infektion. Även om jag ser hemsk ut nu så vet jag ju att det går över. Jag tror att jag har en tendens att bilda värre blåmärken än andra för vid första operationen fick jag oxå blåmärken som tog över en månad innan de försvann. Fillifjompan: Fick du oxå mycket blåmärken första gången du opererades?

• Fillifjompan

Blondis42:

Ja direkt snygg var man ju inte direkt efter operationen. Var väldigt blå under ögonen, men det gick bort ganska snabbt. På två veckor var det helt borta. Hur ser du ut nu?

• Blondis42

Fillifjompan

Just nu har jag blåmärken på ca 3 cm under varje öga samt att jag är blå längst ned på båda ögonlocken men det syns inte när man sminkat sig med lite eyeliner. Dock är det svårt att täcka över blåmärkena utan att det syns, men de har börjat blekna litet nu. Sist tog det en dryg månad innan blåmärkena försvann men jag tror det är individuellt hur mycket blåmärken man får.

• Jajosefina

Blondis 42, Fillifjompan och _lou_;

Hur lång tid tog det för er innnan blånaderna och svullnaden försvunnit helt?

Hur lång tid tog det innan näsan såg "normal" ut igen, efter operationen?

Märkte folk att ni opererat er?

Vart gjorde ni era operationer och vad kostade det?

Många frågor :) Hoppas ni orkar svara!

Kram

• _lou_

jajosefina

Blåmärkena tog ungefär två veckor på sog att försvinna, svullnade ca tre veckor. Nu är det exakt en månad sen som jag opererade mig och det syns ingenting förutom att brosket känns lite hårdare än vanligt där de har opererat.
    Ingen har ens sett att jag opererat mig.. vet inte om det är för att de inte vågar fråga, syns annars jättemycket,tycker jag men man förväntar sig väl inte att någon opererat sig "bara sådär"
    jag opererade mig på artclinic i göteborg. Kan verkligen rekommendera dem. Dom var underbara och sköterskorna tog väl hand om mig.
    jag var jättenervör och grät en hel del innan jag skulle opereras och dom tröstade mig till allt kändes bättre.

lycka till!

• Blondis42

Nu har jag tagit bort tejpen från näsan och det är ingen vacker syn. Min näsa är väldigt svullen över näsryggen så den ser bred ut. Har fortfarande blåmärken under ögonen oxå. Antar att det tar ett antal veckor innan man börjar se resultatet.

• Fillifjompan

Jajosefina:

Blåmärkena var borta på två veckor men redan efter en vecka var det nästan så att man kunde sminka över de. Svullnaden däremot satt mycket längre. Nu har det gått drygt en månad sen min andra operation och jag ser helt normal ut. Men den här operation var ju mycket mindre än den första. Då tog det nog lite längre tid.

Allvarligt talat så är det bara två stycken som märkt att jag opererat mig. Själv ser jag ju jättestor skillnad, men folk kanske inte lägger på minnet hur andras näsor ser ut. Jag gör ju iofs det, men jag är ju också lite smått näsfixerad.

Det var Jonas Röjdmark på Akademikliniken som gjorde min och det kostade 22 000 kr. Money well spent!

• Blondis42

Jag betalade 30.000 kr för min operation men då antar jag att den var mer komplicerad.
    Annars ser min näsa lite bättre ut nu. Blåmärkena under ögonen håller på och försvinna men näsan är fortfarande svullen och mest på ena sidan så den ser lite sne och konstig ut. Sen är det även lite märken på näsan men det går ju att sminka över. På näsryggen är huden ojämn, vet inte riktigt varför den är det men det kanske oxå är att den är svullen på vissa ställen. Ringde en sköterska i går och hon tyckte att jag skulle avvakta ett par veckor till innan jag oroade mig. Det har ju bara gått tre veckor sen operationen och ett par månader får man tydligen vänta innan det värsta gått över. För min del tycker jag att den här operationen var värre än den första då jag varit mer svullen och haft mer ont än vid den första.
    Fillifjompan:
    Kul att du ser normal ut nu. Jag hoppas oxå jag snart ska se bättre ut :)

• Alexandra25

Min vännina åkte till syrien och gjorde sin nästa där! Kostade endast 5000 kr! Den blev hur snygg som helst utan återbesök! Hon var där i två veckor och blev av med knölen på näsan. Ibland är det bättre utomlands, men man måste känna någon som har gjort operation hos just den man ska till.

• Jajosefina

Hallå tjejer!

Vilka läkare och kliniker kan ni rekommendera? Kollade ni upp om era kirurger fått in anmälningar/prickar på sig innan ni bokade?

Tack,
    Josefina

Svar på tråden Näsplastik update.