• melie

recept på paj utan "stanning"

Någon som har ett recept på paj (vegetarisk) där varken ägg eller mjölk ingår?

• Svar på tråden recept på paj utan "stanning"
  • Orustbrud

Äggfri majonnäs FINNS!! Lättast brukar det vara att hitta i hälsokostaffärer.

• Pollly

Orustbrud - Du kan inte göra majonnäs utan ägg, då majonnäs är en ägg-olje-sås. Använder du olja och skippar äggen, och tar något annat förtjockningsmedel, så är det inte majonnäs längre. Såsen kanske liknar majonnäs till utseendet, och kanske smakar majonnäsliknande, men det är inte majonnäs.

• lolabe

Mig veterligen är inte majonnäs en skyddad beteckning, som tex smör eller juice. Visst görs majönnäs av äggula och olja men om man vill kalla en annan typ av sås för majonnäs så är det fritt fram. Jag tror att det är smaken vi är ute efter här.

• Pollly

Det är inte så bra att kalla saker för något som de inte är. Jag är matallergiker och har rätt stora problem när man använder produktnamn på nya sätt, och ändrar i recepten. När jag handlar själv kan jag ju läsa på förpackningen, men när man går på krogen och de använder traditionella namn på mat och maträtter men med nya ingredienser blir det problem. Jag hittade nötter i lussebullarna i förra veckan. Givetvis är inte lussebullarna namnskyddade men när man börjar blanda så blir det problem.

• Ellte

*gapskratt*

Vet ni att vegetariskt bacon faktiskt smakar som knaperstekt..ja...bacon ;)

• Courage

Vegetariskt bacon! Fantastiskt roligt! :) :) .)

• Ellte

Visst är det...men knappast värt att bråka om ;)

• Zodiaken

Jag måste fråga, varför är ni svenskar så rädda för lite hetta i samtalet. Jag kommer från ett land där man pratar stark och intensiv, Ni verkar här på BT och på andra ställen alltid säga det måste var trevligt, vi får inte vara oense.

• Ellte

Menar du mig nu så är jag en diskussionsräv av rang...och jag har INGET emot en het debatt :D Däremot tycker jag man kan välja sina strider och detta är ju en helt meningslös strid ;)

• Zodiaken

Jag tror du måste tänka större. Bara för inte du ser någon mening kan andra göra det. Vill du inte vara med i debatten så tig, men förringa inte dina meddebattörer.

• Ellte

Tjenare...var det SÅ ömma tår så ber jag tuuusen gånger om ursäkt :? Varsågoda att diskutera huruvida man får lov att kalla en majonnäsliknande vegetarisk sås för majonnäs så kanske TS får svar någonannanstans istället ;)

• Zodiaken

Till och med när du ber om ursäkt så förringar du din meddebattörer. Varför kan du inte säga det rakt av, utan att behöva förlöjliga och skämta på någon annans bekostnad. Bara för att du inte gillar ämnet så ska du inte ta för givet att du har tolkningsföreträde. Som Polly och många andra här på BT nämnt så är matallergier ett enormt problem. Vissa är extremt känsliga och fel namn kan få ödesdigra konsekvenserm, elelr bara förvirra tillvaron. Du tycker det är larvigt för du ser det bara från din egen horisont. Men jag skulle vilja råda dig att försöka vara mer empartisk och leva dig in i hur en medmänniskan med en svår matallergi kan ha det. Jag har inga synpunkter på sakfrågan om såsen, men jag blir så ledsen när man inte ens vill försöka se saker och ting från ett annat håll. Hälsningar Z.

• Ellte

Men lägg av nu. Jag är själv matallergiker och jag VET hur lurigt det är. I detta fallet är det dock inte fråga om det utan om en vegetarisk sås. Om man kallar något ägg- och mjölkfritt för majonnäs, vad kan hända? Någon som är ägg eller mjölkproteinallergiker kan låta BLI att köpa det :?

Kommentarerna om majonnäs i tråden innan mitt inlägg om baconet handlar BARA om att vara petig och märka ord och starta en debatt! Inlägget om allergi skrevs samtidigt som mitt (och även det känns ovidkommande som sagt men jag har all respekt för allergier).

Ditt inlägg är HELT OT och är nedvärderande mot ett helt FOLK... Vad gör det isåfall dig till? Om jag förringar mina "motdebattörer" genom att vara ironisk och försöka skapa god stämning VAD gör då du?

• Orustbrud

Hoppsan. Jag tror visst att vi har tappat tråden. Alla vill vi väl bara hjälpa varandra. (diskussioner, javisst men...)

Inga fler som har tips om recept på paj utan ägg och mjölk. Om du inte hittade något på vegan.nu så kan du också kolla vegetariskt.com

Svar på tråden recept på paj utan "stanning"