• melie

recept på paj utan "stanning"

Någon som har ett recept på paj (vegetarisk) där varken ägg eller mjölk ingår?

• Svar på tråden recept på paj utan "stanning"
  • snuff

Jag har inte receptet här på jobbet, men gör en pajbotten som vanligt med mjöl salt och smör, sen lägger du i en massa uppstekt broccoli, lök å andra valfria grönsaker (kryddade förståss). uppe på detta lägger du sedan en röra gjord såhär: 4 dl cremefraiche, 3 msk majonäs, några stänk tabasco, salt, peppar,och riven parmesan, ca 1 dl. Sen är det bara in i ugn, det blir väldigt saftigt och gott!

Å så kan du ju tänka såhär, i en paj kan man ha vad som helst, allt blir gott!

Lycka till

• lolabe

Här är recept på "topping" för paj. Vad gäller receptet i övrigt kan du ju göra en pajdeg utan mjölk och ta bort kasslern:
    svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=496072&lid=puff_496194&lpos=lasMer

• Ellte

Äggstanning utan ägg
    1 dl sojagrädde
    1 dl vatten
    1/2 tsk salt

• Pollly

Snuff - Man gör ost och creme fraiche på mjölk.....................
    Majonnäs görs på äggulor.................

• Johanna = en lat kock

finns det inget veganskt alternativ till majo då?

• rocketqueen

Det finns vegetabilisk ost och creme fraiche.

• lolabe

Jag uppfattade inte att TS efterfrågade veganmat. Jag menar inte att hon inte gjorde det men det framgår inte. Creme fraiche görs tex på grädde (inte mjölk) och innehåller inte lika mycket laktos som mjölk tex - om det nu är det man är känslig för. Det finns väl tex också laktosfri creme fraiche? Tror också att det finns äggfri majjonäs - det borde man väl känna till om man nu inte äter ägg?

• Courage

Creme fraiche innehåller, om jag inte minns fel, cirka 2,5-3 gram laktos per 100 gram, medans mjölk håller cirka 5 gram laktos per 100 gram. Men mjölk är ju en animalisk produkt så den faller bort för såväl för veganen som vegetarianen, om man nu inte fuskäter lite djur.

Äggfri majonnäs får nog räknas till gruppen "mat som inte finns" då det par definition är en sås som görs som en äggemulsion. Däremot kan det förstås finnas såser av majonnäskaraktär, men det är ju något annat.

• Skånska bröllopsfotografen

Mat-Tina gjorde pajtema på tv häromkvällen, den var nog en repris från i somars (Allsång på Skansen) - finns säkert på nätet! Hon gjorde tre olika pajer och MINST en av dem var utan äggstanning. Värt att testa kanske? Lycka till!

Svar på tråden recept på paj utan "stanning"