• Bröllopstokiig

Lång klänning till "Kavaj"?

Hej!
    Jag undrar om det är ok att bära en lång (afton) klänning när klädsel är "Kavaj"?

• Svar på tråden Lång klänning till "Kavaj"?
  • Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Nej inte om man ska följa etiketten strikt. Står det bara kavaj betyder det snyggare middagsklänning, kjol med elegant top eller eleganta byxor med top för damerna. Inte aftonklädsel alltså.

Charlotte 25/5-02

• Bröllopstokiig

Åh vad jobbigt...min blivandes systrar och mor har nyligen köpt nya klänningar...hel långa..dock i vanligt tyg...ska man säga till om det??? Äh skitsamma, de får väl ha det på sig...

• Bröllopstokiig

Nej, jag kommer bli jättesur ifall våra gäster kommer med hellång klänning trots att vi skrivit kavaj... ;)
    Skämt åsido, det är väl ok, min mamma ska tom ha hellång klänning (med "vanligt" tyg dock)

• Bröllopstokiig

Jag tänkte ha en hellång sommarklänning med sprund på ett kavaj-bröllop. Inte aftonklänning, bara "vanlig" klänning...

• Bröllopstokiig

Jag tycker det är skillnad på långklänning (typ bal, i finare tyg etc.) och lång klänning ("vanlig" klänning som råkar vara lång för att modet år sådant för tillfället).

Lång klänning tycker jag personligen går bra, däremot skulle jag inte ha långklänning om det stod kavaj. Tycker det är mer finhetsgraden än längden som avgör!

Lisen

• Bröllopstokiig

Lång klänning är helt OK men den ska inte vara fotsid vilket nog är det som Lisen menar med långklänning. Tyget har ju också betydelse för finhetsgraden, en klänning i bomull är ju inte lika 'fin' som en sidenklänning.

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Håller helt med Lisen & Sara!

Min mamma ska på vårt bröllop ha en lång klänning (dock ej fotsid) i sidentyg, jag vet att hon blir lite finare än vad det står på inbjudningskorten, men samtidigt så har hon ju rätt att glänsa lite hon också eftersom hon gifter bort sin äldsta dotter! Hon frågade dock mig om hon kunde ha samma klänning på min kusins bröllop senare i augusti och då sa jag nej, en moster ska inte överskrida kavaj-koden men en mamma är helt OK. Liksom att ev systrar kan ha lite finare kläder än koden säger (vet att jag inte håller mig till etiketten nu utan bara går på känsla).

• Bröllopstokiig

Jag har haft långa klänningar (sommartyp) på flera kavaj-bröllop och jag kan säga att jag inte var ensam om det!

• Bröllopstokiig

Det där beror lite på vem man frågar... En del säger ju att det tvärtom SKA vara lång klänning till kavaj. Personligen tycker jag att det är helt ok.

• Bröllopstokiig

Det är ju skillnand på lång klänning och långklänning. *ler*

Långklänning = aftonklänning = högtidsdräkt
    Den är oftast i ett mer exklusivt tyg, men det beror på tillställningens art, tid på dygnet och ålder på bärarinnan. En långklänning går till fötterna.

Till kavaj (=mörk kostym)och smoking kan klänningen vara antingen lång eller kort. Man kan alltså ha en lång klänning till kavaj, men inte en långklänning. *skratt* En lång klänning är aldrig så lång som en långklänning. Till smoking är tygvalet lika festligt som till högtidsdräkt för aftonbruk, till kavaj något enklare.

Så jag tror att problemet i den här tråden är att vi lägger olika definitioner i begreppet långklänning och lång klänning. En lång klänning går utmärkt att ha, en långklänning bär man endast om det är högtidsdräkt.

Det låter inte som om någon här pratar om en aftonklänning utan det pratas om lång klänning.

• Bröllopstokiig

Såhär står det på DNs etikettsida på nätet:

DE FYRA VEDERTAGNA och därmed begripliga klädbegreppen för tillställningar som är såpass formella att värdfolket vill ha en klädselangivelse är högtidsdräkt, vilket betyder frack och lång galaklänning (folkdräkt går också bra):, smoking som betyder just smoking för män, kort eller lång fin aftonklänning för kvinnor; mörk kostym vilket är mörkblå eller annan mörk färg på en hel kostym för män, och mycket fin men varken axelbar eller golvlång kvällsklädsel för kvinnor; kavaj som förr var liktydigt med mörk kostym men nu har kommit att vanligen innebära mindre formell kostym för män, och för kvinnor en lagom festbetonad klädsel som inte är så elegant som till smoking/mörk kostym.

Hoppas att du blev lite klokare!

• Bröllopstokiig

Jag har inget emot långt, men jag beskrev vad etiketten säger om man nu ska bry sig om den.

I övrigt håller jag med om att det är skillnad på långt och långt, aftonklänning är ju en sak och klänning i lång modell i enklare tyg en sak. Så jag är inte så oense med er.

Charlotte 25/5-02

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

MAn behöver ju inte vara medlem för att tycka det är en kul sida. *ler* Men jag tycker det är många särskrivningar som skapar onödiga missförstånd.

• Bröllopstokiig

Det DN beskriver är säkert rätt, seder och bruk brukar ju inte vara statiska över tiden.

Det jag beskrev fick jag lära mig som ung universtitetsstuderande och det var inte igår om man säger så...

Charlotte 25/5-02

• Bröllopstokiig

Vi har också kavajbröllop, jag tror våra fäder skulle tvärvägra att bära frack eller något annat. Min mamma har köpt en fin lång glänsande blå aftonklänning som hon är jättefin i, så det där med exakt etikett bryr jag mig inte om på mitt bröllop. Huvudsaken är att folk inte kommer i jeans och att de är lite måna om att klä upp sig.

Svar på tråden Lång klänning till "Kavaj"?