INFO - Driftsafbrott på sajten
I söndags blev vi drabbade av ett strömavbrott 17:45 på eftermiddagen och som varade tom 19:19 på kvällen. Vi har batteribackup som kan driva systemet i ca 20 minuter men efter det måste alla våra servrar stängas ner.
När strömmen kom tillbaka på kvällen och systemet automatiskt skulle återställas blev det problem och vissa servrar ville inte komma igång som de skulle. Vår personal försökte på måndagmorgon manuellt starta om systemet och det kom delvis igång på förmiddagen.
Jag kom till undsättning igårkväll och upptäckte att vissa servrar var känsliga i vilken ordning de skulle komma igång och det var därför som inte allt fungerade som det skulle. Nu har jag korrigerat problemet och hoppas vi inte får några fler sådana där långa elavbrott. Det här var det första vi haft sedan vi haft hela systemet i egen drift under drygt 3 år (det har varit mindre avbrott hela tiden som vår batteribackup har kompenserat så det har aldrig tidigare hänt något). Men nu har jag lite jobb framför mig att säkerhetsställa så att systemet kan starta upp helt själv om det mot förmodan skulle bli längre strömavbrott framöver.
Anledningen att några vissa trådar blivit fästa (eller inlägg fått tidsstämpling som ännu inte passerat) är att klockan på vissa servrar inte varit korrekt och att det tog några minuter för den att synkronisera den med den korrekta tiden. Det har med att göra att det finns två klockor i datorer, en som körs när datorn är igång och en annan (batteriklocka) som tickar på när datorn är avstängd (och även är den är på faktiskt). När man startar en dator så hämtar den tiden från batteriklockan och utgår från den tiden. Sedan kollar våra servrar efter den korrekta tiden och synkroniserar sig själva över internet men det tar som sagt några minuter och det var det här som hände med att trådar blev felaktigt tidsstämplade under en kortare period när vi har stängt av och gjort justeringar i systemet.
Vi ber naturligtvis om ursäkt för det långa driftsavbrottet på Bröllopstorget och ska göra allt vad som är praktiskt möjligt för att undvika sådant framöver.