• chili32

Söker Februaribrud & fint tjockt chocklad brunt A4 papper

Söker Februaribrud???

Såg dina kort tidigare. Jätte snygga!

Vi har bestämt att ha chockladbrunt och beige på våra inbjudningskort.

Vi kunde inte skriva ut guldfärgad i skrivaren på brunt botten. Vi har bläckstråleskrivare. Så bestämde vi för att ha en ljusare botten (metallic vanilj färgad botten med brun text i stället). Skalet ska vara ett vikt A4-papper.

Jag är på jakt efter bruna/chockladbruna fina A4 papper. Kollade på Matton de som jag har hittat har varit typ 160 gr för tunna tycker jag. Jag är ute efter tjockare typ 200-220. Var hittade du dina? Hur fixade du den guldfärgade texten?

Och ni andra som har tips på fint, tjockt chockladbrunt papper hör av er gärna. Måste skicka ut inbjudningarna i december.

• Svar på tråden Söker Februaribrud & fint tjockt chocklad brunt A4 papper
  • Kirsto

Har ni tänkt ha inlagan (det vaniljfärgade pappret) bara på höger sida när man öppnar kortet? I så fall håller jag med dig om att det blir bättre med tjockare papper. Ska ni ha inlaga på BÅDA sidor kan det gå bra med 160g.

Tar mig friheten att svara att februaribrud lämnade in korten på tryckeri för att få guldtexten, och sedan "tapetserade" de färdiga korten.

• chili32

Tack Kirsto!

Vi tänkte ha vaniljpappret bara på högra sidan. Vet ej vad det motsvarar i storlek men det är en A4 ska ge 4 st inbjudningar som ska klistras på en vikt A4 chockladbrun. Vi har inte så mycket tid att göra så fina inbjudningar som jag har sett på sajten. Men vi tänkte att pappret får åtministone bli fint. Så därför söker jag lite tjockare variant av chocklad brunt. Det pappret kan också vara lite bronzaktigt. Men båda går bra bara det är tjockare än 160 gr.

• Kirsto

chili32: Tycker det är så fint med brunt! Formatet på korten blir alltså A6 (vilket motsvaras av C6-kuvert). Vet att det finns minst en annan tråd om brunt papper här på siten. Du kanske kan söka efter den? Det pratas om guldfärgat och brunt papper där.

• chili32

Jo just det A6! Visst e det fint med brunt!:)) Jag älskar brunt i kläder och annat så tänkte jag nåt annat vore skamm

Ska genast kolla på den andra tråden!!

Men kommer du eller nån annan på nåt maila gärna! Tack för hjälpen!

• Kirsto

DU! Kolla här! Fint papper från Bazzil i flera bruna nyanser. Får inte kläm på hur yjockt det är, men det står tat det lämpar sig för korttillverkning. Du kan ju maila och fråga? Tyckte priset var bra också, man skulle få ut två st 15x15 cm kort(vilket är större än ett A4) för 5kr.

www.formahantverk.se/&iCategory=47

• chili32

Åhhh!!! Tack Kirsto! ) De ser ju kanon fina ut och bra priser! Ska ringa och kolla!

Om inte det finns chocklad brunt så kanske jag får nöja med nån latte variant bara det blir jordiga färger!

• Kirsto

chili32: Har för mig att nån annan beställde papper därifrån till kort, så jag håller tummarna! Tyckte att java och pjnecone var jättefina färger båda två!

• Febriaribrud

Tack Kirsto:)

Som sagt, vi hade 300 gram pms infärgat matt papper som vi lämnade till Tryckeri och sedan tapetserade.

Kul att du gillade dem! Så fort vi har alla andra trycksaker klara lägger vi ut dem på sidan, ett stort lycka till!

Kram kram

• chili32

Kirsto: Alla färger var jätte fina men som du gillade java, pjnecone och även walnöt Såg att hade färdiga 15*15 kort vikta. Det e ju ännu bättre så slipper man kapa dem. I så fall får jag kapa själva injudanpappret lite annorlunda. Om inte de har såna pärlemopapper som är samma storlek som man kan kapa. Det blir inte halv A4 men det här blir ännu snyggare tror jag.

Februaribrud: Jo dina kort var helt underbara!! Står i valet och kvalet om jag ska tapetsera eller inte men har inte så mycket tid Annars blir ju det alternativet snyggare förståss.

Och har dessutom 2 katter! Så vill ju inte att stackarna ska få sig all lim He he..Det första alternativet blir kanske mindre kladdigt. Då funderar jag på att ha nån stämpelmänster med guldfärg på framsidan och kanske nån tunnare band på kanten..eller utan beroende på tiden.

Ja det vore jätte kul att se alla jordiga kort på sajten! Jag får se om jag vågar maila mina

• Kirsto

chili32: Något som är VÄLDIGT fint är att låta inlagan (det vaniljfärgade pappret) vara något mindre än själva kortet. Då blir det som en brun ram runt det vita. Om du t.ex. köper 15x15-korten så kan du skära till det vita pappret 14x14 cm. Jättefint! Funkar bäst med ett pappersskärare (finns på claes olsson bl.a.) om du kan låna eller köpa en sån.

• Utpala

Det jag funderar på är att om man har t.ex. bruna kort (som jag vill ha), med brun tapet om, blir det för mycket då om man har en inlaga också (t.ex. creme vit?) som är lite mindre precis som kirsto skriver?

Blir nämligen lite bökigt att skriva på mörkbrunt papper, speciellt då jag förutom brunt tänkt mig lite olivgrönt (knappast på inbjudningarna, annat än i form av ett sidenband, om rätt färg hittas.) Vill alltså inte blanda in fler färger.

Var hittar man snygga pärlemorskimrande alternativt lätt transparenta papper (tunna för inlaga.)

Fägerna jag tänkt mig förutom creme/vanilj:
    www.formahantverk.se/&iProduct=202

www.formahantverk.se/&iProduct=385

Inte precis dessa färger, men ngt ditåt.

• Kirsto

Utpala: Jag tycket INTE att det blir för mycket med vit inlaga. Matton (m.fl.) har ett underbart pärlemorskimrande papper som heter majestic. Det finns i två tjocklekar, så ta det tunnaste (minns inte hur många gram det är på, men ungefär som vanligt kopiatorpapper).

• chili32

Kristo: Jag var på Kreatima i Stockholm vid lunch och hittade ett mörkt brunt A4-papper som är 300gr. Tror den är som java brun men inga mönster på men som är jätte snyggt också!:) Kanske går att tapetsera om jag skulle ha tid över eller tror du det e för tjockt? 10 st för 35 kr tror jag, och de kostar 5 kr/st. Finns i alla möjliga färger om nån annan är intresserad. Olika bruna nyanser hade de.

Så vi får se om det blir den eller den som du tipsade:) Känns nästan enklare att bara handla på kreatima då man ser färgen direkt. Tror du inte det blir snyggt om man har A6 pärlemo cremefärgat i den? Då får man ju kapa 4 st från en A4 vilket blir enkelt. Kanon ska köpa en sån från Claes Olsson!! Annars tänkte jag om man inte kan skaffa en sax som skär de zikzak? Du förstår vad jag menar?

Tack för att alla tips! Du verkar vara bra insatt i detta

• Kirsto

Chili32: Febriaribrud hade ju 300g papper, så det borde ju bli bra! Jag tycker så här:
    Ska du INTE tapetsera så välj korten från sidan jag visade dig. Mycket snyggare med struktur på pappret om det inte är något mönster på!

SKA du tapetsera så välj korten på Kreatima eftersom du känner att det är enklare. Jag tycker dock fortfarande verkligen att du ska skära inlagan lite mindre än själva kortet, det förhöjer verkligen intrycket!

• Kirsto

Chili32: Och förresten, jag röstar på raka kanter. Tycker det är svårt att få det riktigt snyggt med mönstersaxar (fast om du vill kan du köpa en mönstersax och klippa bara själva hörnen i en vacker form). Ser lätt plottrigt och lite "dagis" ut om det är för mycket, tycker jag. I alla fall som det ser ut i mitt huvud. Kan ju bli överbevisad också när man ser det på riktigt.

• chili32

Jo du har rätt Tror jag kör Clas Olsson som jag tänkt från början

• chili32

Kristo: Ska kolla med de på formahantverk om korten så ska jag se vad de säger..Deras kort ser som du säger snyggare ut då det är mönstrat..Hur det än blir så kommer inlagan vara mindre än själva kortet. Håller med att det blir snyggare Ska kolla på tapeter också så får jag se vart jag hamnar..Puh..mycket att tänka på men det blir nog bra till sist tror jag

• Kirsto

chili32: Låter som en bra plan! Ja, visst är det många beslut att ta? Alla dessa val... *s*

Svar på tråden Söker Februaribrud & fint tjockt chocklad brunt A4 papper