• Pompano

Göra fint med blockljus...TIPS TACK!

Vi tänkte ha blockljus på borden vid bröllopsmiddagen men det är ju lite tråkigt att bara ställa ett ljus rakt upp och ner. Någon som har ett tips på hur man kan "piffa" till det lite så att det blir lite finare/roligare/vackrare?

• Svar på tråden Göra fint med blockljus...TIPS TACK!
  • SaT

Gerda
    Är du säker på att de har kvar organza på IKEA? Jag har inte minne av att jag sett det där på länge?

• Ellte

I senaste numret av Panduros tidning Hobbyidéer har de en hel artikel om att dekorera blockljus. Massa fint!!! Själv fastnade jag stenhårt för idén att stöppla på färg genom mönstret på ett tårtpapper och på det sättet ge ljuset "spetsmönster". Superfint! :)

• Gerda

Här i örebro fanns det kvar när jag var där för några veckor sen. Å andra sidan vet jag inte om det är för att ingen köpt eller för att de fyllt på.

• Eilenna

Från IKEAs hemsida idag:

Metervara
    SARITA
    29,00 kr / meter Priset avser vald färg/utförande.
    Prisavvikelser på varuhusen kan förekomma.

Skir väv med bra ljusgenomsläpp.
    För osynlig söm; använd SY transparent sytråd.
    Följsamt och formbart; lätt att drapera.

• SaT

Ahh, tack för svaren! Det var ju jätte billigt! *där sparade jag några kronor till*

• ladyS

Du skulle kunna ha glasstenar på fat runt ljusen. Det finns på Ikea i olika färger beroende på vad ni har för tema. Det fins ochså havsstenar och snäckor där. Eller så kan du limma dit guldhjärtan och
    /eller glitter, det blir jättefint. Du tar ett limstift och ritar ett mönster runt ljuset med limmet. Sedan häller du över glittret och då fastnar det bara där du har limmat.
    Mvh S......

• Pompano

Vilka bra tips ni kommer med - tack så jättemycket allihop... Kommer få jättefina ljus på mitt bord!

• insideharmony

Hej hej!
    Jag håller med Ellte om at Panduro har mkt bra ideer. Jag har oxå sett den boken å ska köpa den. Ett pipps jag sett som är väldigt lätt är ta ett vanligt blockljus gärna rätt högt så de kan brinna länge för fest. På panduro å i bokhandlar har du sedan finare paper ex med noter på osv. Slå det runt ljuset tills det möter sig själv å fäst där med lackstämpel. Men bara ner till dit det ej kommer att hinna brinna. Köp julklapps lack finns rött silver å guld vad jag vet å en stämpel finns stämplar med hjärtan på som passar till bröllop finns i bokhandlar å även Panduro tror jag. Du kan även köpa snygga servetter å göra servett decouopage på dem. Det är jätte lätt man köper ett slags lacklim som man stryker ett lager så tar du endast det yttersta lagret av servetten å klipper ut den bilden du vill ha å lägg de på där du strukit lacklimmet. Klipp isär en vanlig disksvamp i 6 bitar räcker att använda en så har du de andra kvar till nästa gång. Dutta sen försiktigt på mer lacklimm över servetten va generös med limmet å framförallt andra lagret å låt ska ej torka i mellan, torka allt över natten sen. Blir helt kanon, men var även där försiktig å lägg det långt ner så inga olyckor händer när ljuset sen brinner. Jag gör så även på krukor. Gå till myronas el nån annan billig sacond hand å köp ytterkrukor. De brukar bara kosta 1-5kr st måla dem vita först så färgen ej lyser igenom (obs samma med ljusen just där servetten ska sitta) så sätt decoupage på dem så blir de jätte fina å där kan man köra samma tema som ljusen å ha som bords dekoration. ;)

• Blivande Fru!

Nu har jag inte lästa alla svar du har fått, men ett smalt fint sidenband kan vara nätt och snyggt.

Ett glitterspray kan ju ge lite skimmer på ljuset, men man ska nog testa hur brandsäkert det är först, testa så inte det sprakar och fräser loss.

Nu tänker jag på hur du kan piffa till blockljusen.

Slingor av en blomranka typ murgröna längs mitten av borden, om det är mörkt och vinter kanman ju lägga små nätta ljusslingor på bordet och vira den gröna rankan runt.

• Ellte

När man decoupagar (?) på ljus behöver man inget sånt lim ens. Ta isär servetten så du bara har det yttersta lagret med mönstret kvar. Lägg det på ljuset där det ska vara och värm en tesked över en spisplatta (eller med en varmluftspicka) och stryk med skeden över servetten. Då går stearinet igenom servetten och lägger sig som ett tunnt lager över den. Superfint blir det!

• insideharmony

Tänk oxå på en sak när ni ställer flera ljus på en bricka, super snyggt. Men det är jätte brandfarligt.

Många gör de ju framför allt med värmeljus. Men har ni block ljus, sätt ej ihop fler än ca 3st å ha de en liten bit isär.

Anledningen till att det är så brandfarligt är att det bildas ett gas moln ovanför ljusen som lätt kan antändas.

Det är så eld sprider sig från rum till rum när ett hus snabbt blir övertänt, den är inte att det brinner så fort utan det är att gasen fyller rummet å antänds då, det är det man ser när man ser en eld rusa fram.

Jag har utb på detta å har jobbat en del med brandmän därför vet ja detta, men de är många som ej har en aning om hur farligt de kan vara att sätta ihop flera ljus. Därför skirver ja de här.

Lycka till å var nu försiktiga. ;)

Svar på tråden Göra fint med blockljus...TIPS TACK!