• reflex

UVI

Hej Allihopa
    Eftersom att det borde finnas hur många kvinnor som helst på den här sidan så måste jag bara fråga, någon som drabbas av UVI -ofta..det gör jag, kanske vi kan dela med oss av alla de olika tips som vi har på lager. Det är nu ca 2 månader sedan sista uvin..väntar bara på att den ska dyka upp. Någon som har det lika dant?

• Svar på tråden UVI
  • lusitanobrud

Jag har också haft UVI ofta och på mig gick det upp i njurana, inte roligt, blev inlagd på sjukhus nästan en vecka. Skall nu göra en undersökning för att kolla om mitt urinrör är för trångt. Huskurer är väldigt bra och att se till att aldrig frysa om baken. Jag har så fort det är lite kallt långkalsonger på mig.

• reflex

Oj vad många vi är... JAg har blivit undersökt, allt är så bra och okej. Inget fel på mig. Har stått på penicillin en tablett varje dag i 1 år, ingen effekt. JAg har varit hos akuten, hos husläkare osv. Ingen effekt. JAg kissar efter samlag, har långkalsonger på mig när det går under +10 grader... och nu peppar peppar, så har jag bestämt mig, jag slutade med penicillinet, dricker ca 2 liter vatten varje dag, dricker c-vitamin brus hur mycket som helst och äter tranbärs tabletter, samt att jag har dragit ner på sockret - ingen läsk, inget socker i kaffet och nu har jag som sagt inte haft det på 2 månader. peppar peppar. Någon skrev att de kände direkt när de fått UVI. Så är det för mig också. Jag känner ett sting och sedan vet man att man inom ett par timmar måste uppsöka läkare för att få penicillin utskrivet. Så jävla tråkigt. Tråkigast av allt är när man får en doktor som tycker att detta inte är så farligt, gå hem och drick vatten...jag hade kunnat "strypa" den läkearen..Och sexlivet blir ju inte heller det bästa, men nu har vi varit på apoteket och köpt glidmedel, tunna slemhinnor kräver glidmedel var det en kvinnlig läkare som sa till mig, och jag tror faktiskt att hon hade rätt..
    Det känns så skönt att jag inte är ensam
    Klä er varmt nu när vinten kommer och ha alltid ett sittunderlag med er i handväskan, finns små som är ihopvikta.//Reflex

• reflex

Ingen som har fler tips att bidra med??

• lillabunny

Ibland kan det vara killen som kommer med baskeluskerna, så ett tips kan vara att killen också får en penicillinkur samtidigt.

Annars är 1 liter tranbärsjuice ett beprovat tips! ;)

• Edsåsen

Låter precis som om det kunnat varit jag för nått år sendan...
    Hade ofta uvi, och har även haft njurbäckeninfektion (när det går bakvägen upp i njurarna) och legat på sjukhus...
    Jag älskade att ligga i badkaret med badskum...
    Tipsen som jag fick var att kissa direkt efter samlag och att kissa direkt efter att jag badat...så jag började med det, men fick det iaf ibland, men betydligt längre i mellan gångerna...
    Så då slutade jag att ta långa bad...och då försvann besvären. Min läkare förklarade det med att bakterier från ändtarmen gjorde att jag fick uvi när jag badade...
    Jag lägga mig i badet ibland fortfarande, men inte ligga lika länge...
    Nu har jag inte haft uvi på två år...
    Men jag saknar mina långa bad men jag är hellre utan dem än har uvi...

• A+A

Jag har inte bara haft många uvi:er utan är oxå läkare
    Av huskurerna så är nog tranbärsjuice den bästa, det är ganska väl dokumenterat att den har effekt genom att surgöra urinen.
    Kissa efter 6 är en lag!
    Likaså att inte ha "torrsex" - för då gör friktionen att slemhinnan skadas o bakterier lätt får fäste - glidmedel är bra.
    God hygien och alltid kondom vid an al 6 förstås.
    Se till att alltid få göra en odling så man säkert vet att man fått rätt antibiotika.
    Om man har upprepade UVI:er bör man utredas, man kan ha medfödda defekter i urinvägarna som gör att man lättare drabbas av infektioner.
    Det kan även röra sig om en uretrit (inflammation i urinröret) - ger samma symptom som en nedre uvi (men ingen feber el allvarligare infektion)), ofta har man då ingen bakterieväxt vid odling men symptom ändå, och antibiotika hjälper inte. Kräv att få komma till en uroterapeut som ofta kan hjälpa till med annan typ av behandling.

Oj det blev långt o tråkigt och mkt var säkert redan sagt tidigare...

• reflex

Till dig A+A hur kommer det sig att många läkare som jag har jaft anser att jag bara är hypokondriker. Detta gör mig så trött. JAg har haft uvi alldeles för många gånger för att veta när det inte är det.

• reflex

En sak till istället för tranbärssaft så har jag köpt tranbärstabletter i häloskostaffär. Suverränt bra...

• Smink-freak

bara för allt det här snacket så har jag åkt på en "tyst" uvi. Har inte ont eller sveda men satan vad illa det luktar när jag kissar. Detta trots att ajg kissade efter 6....

• Rystall

Undvik att äta socker. Sockret kommer ut via urinen och bakterierna gillar socker. Drick mycket och gärna sura drycker såsom osötad tranbärsjos. Då skapar man en ogynsam miljö för bakterierna.

Sen är det även som Smink-freak säger att det är viktigt att kissa efter samlag. Man skall bara använda trosor av naturmaterial (bomull) och inte för tajta byxor. Man skall inte tvätta sig med tvårlösningar utan bara vatten. Då bibehåller man slidans naturliga surhetsgrad vilket hjälper att hålla bakterier och svamp borta.

Svar på tråden UVI