• Saferide

Smälta ner guld och göra vigselring?

Är det någon här som har låtit smälta ner eget guld och gjort en ny vigselring av det? Vad har det kostat på ett ungefär? Naturligtvis beror det på vilken typ av ring man gör, men jag skulle ändå vilja höra era erfarenheter!

• Svar på tråden Smälta ner guld och göra vigselring?
  • September06

jag skulle få ge 600, när jag gör om min förlovningsring .

• Nett@n

Jag är också nyfiken. Fick massor av guld av mamma. Själv trivs jag inte i armband så jag skulle gärna ta till vara på det och göra en ring av det.

• Saferide

Oj, det var inte mycket! Vad bra!

Jag har nämligen fått min mormors förlovnings- och vigselring, dvs två stycken ringar. Tanken är att jag ska smälta ner dem, skapa en ny slät ring och sätta i en liten sten. Om det inte blir så vansinnigt dyrt, men det bör väl bli billigare än att köpa en helt ny?

• 11 febuari

Hej när jag gjorde min förlovnings ring fick jag betala 400..Men jag fick inte använda guldet till min vigselring..
    Men om jag hade gjort en slät ring så hade
    jag kunat använt guldet..
    Jag skulle ha några stenar i min..

• 11 febuari

Hej. ETT förslag vi fick när vi köpte våra ringar var att vi skulle ta slät ring nu.
    Och senare texvid ett årsdan köpa diamanter då..För om vi gjorde släta fick vi använda vårt gamla guld.
    Då betalar man för arbetet och det kostade 400 kr st..

• selmabus

hoppsan...känns som att jag o min sambo blev lite kurade. vi betalade 1500:- per RING för arbetet!!!

• selmabus

lurade menade jag såklart ;)

• Saferide

Oj jag trodde inte att det skulle vara så billigt! Men vadå, kan man inte använda guldet om man ska göra en ring med sten? Varför går inte det?

• AlmostMrs

Hejsan!
    Vi har smält ner våra gamla förlovningsringar ( köpte nya ) av dem har vi låtit göra en vigselring till mig..
    Den görs i samma skena ( form ) som min nuvarande ring, har en diamant i vitguldsinfattning ( 0,12 ct ) sedan har den 16 st 0,01 ct diamanter i 2 rader på sidorna av den stora. Själva ringen är i rött guld.
    Vi betalar ca 8-9 000 kr för detta.. Butikspriset på denna ring av ett känt märke ligger på ca 15 000 kr. Alltså blir det 6-7000 kr billigare med eget guld och "anonym" tillverkare
    Hoppas ni fattar vad jag menar...

• Saferide

AlmostMrs: Låter jättefint! Och ett riktigt bra pris! Då verkar det alltså inte vara några problem att lägga till de stenar man vill etc. Perfekt! Tack för svaren.

• NinaJ

Hej Wifes to be
    Ville bara ge liten varning om att smälta ner eget guld i hopp om att få samma guld till den nya ringen: Det går inte.
    DVS man kan ge gamla guldringar till guldsmeden och få en omarbetad ring i retur, men guldet i nya ringen är inte samma guld som i ursprungsringen.
    Min blivande ville ha en bredare ring, men inte om det inte gick att ha kvar samma guld (av emotionell anledning). Vi frågade en guldsmed som sa att "javisst, vi har egen verkstad så det är klart vi ordnar så ni får samma guld tillbaka". Guldsmed nr 2 svarade att "det blir inte samma guld, då blir ringen av dålig kvalite´". Vad skulle man tro... Kontaktade Anders Fors, som verkar vara en seriös guldsmed, som höll med guldsmed 2. Han förklarade att guldet är sammansatt av ,förutom guld, koppar och zink. %-andelen av dessa i guldet varierar i olika ringar. Så: smälter man ner och gör om samma guld kan det bli en ohållbar blandning som riskerar att få orenheter. Kanske guldmed nr 1 jobbade enligt devisen "det man inte vet mår man inte illa av". Lååångt, rörigt? inlägg blev det. Men jag ville bara dela med mig så att ingen blir besviken. Lycka Till!

• AlmostMrs

För oss hade inte det gamla guldet något "värde".. Vi la till guld eftersom det skulle bli lite billigare..

• Saferide

NinaJ: Jaså! Är det så! Ja, det var det jag var rädd för. :( För mig är det också rent emotionellt, jag tyckte att det skulle vara så fint att bära samma guld som min mormor gjorde.. Men gud vad trist då. Tack för att du skrev, då måste jag nog tänka till lite.

• Smoothie

NinaJ: Det hade inte jag heller någon aning om. Du har säkert rätt, i och med att du fått informationen från två håll, men samtidigt tycker jag att det låter lite konstigt. Det finns rätt många lurade svenskar isåfall! Jag känner många som har smält ner gamla guldsmycken från föräldrar och släktingar, och frågar du dem är de helt övertygade om att det är samma guld.

I och för sig kanske det inte har sån jättestor betydelse, men jag tycker att det låter konstigt om det skulle vara någon sorts generell mörkläggning som alla guldsmeder sysslar med. Varför skulle alla ljuga om det liksom? :)

• Schnappi

Smoothie
    Men ingen har väl sagt att det inte g å r att smälta ner guldsmycken? Nina påtalar ju bara att endel guldsmeder anser att det blir "sämre kvalitet" på omgjorda smycken. Det handlar väl knappast om en generell mörkläggning smeder emellan? :D

Andra smeder kanske har den åsikten att det inte spelar någon större roll. Som lekman litar man ju på dessa och har man fått ett "Ok" är det ju sällan man ifrågasätter deras svar... Detta behöver ju inte betyda att man blir lurad tycker jag.

• Saferide

Jag hittade denna info, så det är nog inte helt kört ändå:

"Det finns två alternativ vid omarbete:

Kundens guld användes för att göra ett helt nytt smycke. Guldet omsmältes och rensas, vid omsmältningen avgår som regel 6 % på invägt material. Det renade guldet formas tillsammans med kunden till det smycke han/hon vill bära.

Kundens guld kan också bevaras med såväl stämplar som gravyr. Gravyren kan alltid återställas men gamla stämplar går inte att återkonstruera. I detta fallet kan man ?bygga? på ex: en ring med en stenfattning, ovandel i form av en s.k. klack, eller på annat vis."

www.guldsmed-hans-sjoblom.se/omarbetning.html

• Beachy

Saferide

Klart du kan göra ett annat smycke av det du redan har. Det har jag gjort med perfekt resultat!

Hade bla ett tjockt armband i "gammal" stil och gjorde ett annat i modernare stil. Arbandet var från min mammas farmor och jag fick precis samma guld i det "nya" arbandet. Det var ett krav.

Hade också en del gamla guldringar och skräpguld, samt några diamanter. Gjorde av detta en snygg modern ring med stenarna i. Inget problem det heller att använda samma guld.

Tror att det som NinaJ menar kan vara att lägga till guld till befintligt guld, men är inte riktigt säker.

• Saferide

Tack Beachy för svaret! :) Jag ska prata med en guldsmedja här och verkligen förklara situationen, varför jag vill ha exakt samma guld, och höra vad de säger.

Hittade också en gammal tråd här på BT:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-30/m1340120.html

Där stod att "Om man lämnar eget guld och absolut vill ha exakt samma guld i de nya ringarna, så är det som tidigare sagts MYCKET VIKTIGT att man förtydligar detta för guldsmeden vid beställning. Det är mer jobb med detta än att bara "byta", så ofta vill smeden ha några kronor extra för att använda just ert guld. Många guldsmeder byter annars normalt byrålådsguld mot kontrollerat guld hos sin guldleverantör. Han får då guldet garanterat kontrollerat, samt i den form han vill arbeta utifrån (stavar, plattor osv). Dessutom måste det finnas en "filmån", dvs mer guld än färdig ring väger, eftersom en del filas bort när man handtillverkar."

Passar bra för mig eftersom jag har två ringar att byta in. Ska bli spännande! :)

• Beachy

Saferide

Lycka till! Det blir säkert jättefint.

Som du sa, så blir det lite dyrare när man har guld som skall omarbetas, men man gör det ju inte för att spara pengar!

Svar på tråden Smälta ner guld och göra vigselring?