Hej Wifes to be
Ville bara ge liten varning om att smälta ner eget guld i hopp om att få samma guld till den nya ringen: Det går inte.
DVS man kan ge gamla guldringar till guldsmeden och få en omarbetad ring i retur, men guldet i nya ringen är inte samma guld som i ursprungsringen.
Min blivande ville ha en bredare ring, men inte om det inte gick att ha kvar samma guld (av emotionell anledning). Vi frågade en guldsmed som sa att "javisst, vi har egen verkstad så det är klart vi ordnar så ni får samma guld tillbaka". Guldsmed nr 2 svarade att "det blir inte samma guld, då blir ringen av dålig kvalite´". Vad skulle man tro... Kontaktade Anders Fors, som verkar vara en seriös guldsmed, som höll med guldsmed 2. Han förklarade att guldet är sammansatt av ,förutom guld, koppar och zink. %-andelen av dessa i guldet varierar i olika ringar. Så: smälter man ner och gör om samma guld kan det bli en ohållbar blandning som riskerar att få orenheter. Kanske guldmed nr 1 jobbade enligt devisen "det man inte vet mår man inte illa av". Lååångt, rörigt? inlägg blev det. Men jag ville bara dela med mig så att ingen blir besviken. Lycka Till!