• 26maj2­007
    Äldre 11 Nov 13:37
    37558 visningar
    25 svar
    25
    37558

    Någon som gjort bröstförminskning?

    Ni som gjort bröstförminskning har brösten behållt den storleken ni har opererat till?

    själv gjorde jag en operation för 7 år sedan hade då D kupa. efter operationen fick jag B kupa och blev jätte nöjd.
    Men efter 1 1/2 år så hade jag D kupa igen utan att ha gått upp något i vikt. väde 46 kg när jag gjorde op och ca 3 1/2 år efter op blev jag gravid och vägde då 46 kg. Så det beror inte på någon viktuppgång. Var ju helt förberädd på att börsten skulle öka då jag blev gravid men inte långt innan.

    Är det någon som varit med om detta?

    Har fått två barn nu och planerar har inga planer för fler barn. så nu går tankarna åter till att göra en ny op då jag idag har E kupa men är rädd att det ska bli samma ska igen.

  • Svar på tråden Någon som gjort bröstförminskning?
  • 26maj2­007
    Äldre 16 Nov 15:50
    #0

    vid lyft tar de bar bort lite hud så att det stramar åt. vid förminskning tar de bort fettvävnad och hud.

  • L-N
    Äldre 16 Nov 21:04
    #0

    ok, tack för svaret! :)

  • Sessel­in
    Äldre 16 Nov 21:59
    #0

    Jag gjorde en reduktionsplastik 1988. Läkaren tog bort ca 1 kg på varje bröst. Jag hade storlek DD-E. Nu har jag B. Brösten har behållit samma storlek sedan dess. Jag är dessutom mycket nöjd för jag hade sådana problem med domningar i fingrarna samt värk i bröstryggen. Jag fick min operation gratis pga besvären.
    Jag var inte överviktig när jag opererade mig. Det är klart jag förlorade lite känsel i bröstvårtorna efteråt men det visste jag om.

  • 26maj2­007
    Äldre 19 Nov 18:36
    #0

    Förlorat en del känsel i ena bröstet, men det är inget jag bryr mig om. Tveckar inte en sekund för att göra om det även om man kan mista känslen i andra börstet också.

  • Tez82
    Äldre 23 Nov 07:38
    #0

    plasticsurgery.mylava.net

    Gå med där i fall ni har fler frågor om plastikoperationer. Där finns massor med personer som har/ska eller vill operera sig!

    Kram

  • Kairi
    Äldre 18 Dec 23:04
    #0

    Som du säger - med största sannolikhet p-pillrena som gjorde att dina bröst blev större. Ju mer hormoner i p-pillrena, ju större risk för ökning av bröstvävnaden. Min systers bröst gick från 80B till 80D på två veckor när hon började äta piller, tjohej! Lyckligtvis är hon sund av sig så hon tog det med ett leende =)

    Byte till p-piller med lite hormoner kan för vissa medföra en minskning i storlek då (förutsatt att de blivit större pga piller).

    Jag som dock haft stora bröst sen 13-årsåldern och har nyligen opererat dem på Karolinska.. mina passade dock betydligt sämre på min lilla kropp.. både fysiskt och estetiskt. Är NÖJD! Gjorde inget ont alls och ärren syns ju knappt! =) Hoppas de håller sig...

  • Kairi
    Äldre 18 Dec 23:08
    #0

    Svar till L-N.

    För att få operationen betald av landstinget ska du enligt bestämmelser ha minst 800 ml per bröst.

    Jag hade ca 500 ml och stl 70DD.

    Fick min operation ändå för att jag hade en underbar sympatisk läkare som fattade att jag verkligen behövde det (är väldigt aktiv). Blev dock avfärdad först av ett monster till läkare som inte ens frågade om jag hade ont utan bara sa "du är snygg, det blir inget". Urk. Man måste få en bra läkare..

    Operationen kostar 30-50 000 privat beroende på var du gör den.

  • Lindal­ii
    Äldre 19 Dec 06:46
    #0

    Kairi, eller någon annan som opererat sig: Jag ska operera mig under våren har jag tänkt, men är så nervös. Kan du inte berätta om operationen, vad som var det värsta osv? Hur länge sen gjorde du det, och känner du dej helt återställd nu? Har hört att man kan känna hugg och smärtor i upp till ett år, men det är det ju värt. 800ml, är det alltså hela bröstets volym före operation?

  • 26maj2­007
    Äldre 22 Dec 09:15
    #0

    brösten belv inte mindre när jag sluta med p-piller. ¨

    Nu använder jag p-spruta och brösten är det samma.

  • Soffan­1
    Äldre 5 Jan 12:37
    #0

    jag vill gärna ha kontakt me nån som gjort bröstförminskning. har 75F nu men tycker nu att dom både känns o ser större ut av mina nya p-piller. har vart 2 ggr tidiger (ca 19år och 25år) o hört mig för om jag kan få dom betalda. men har nog inte haft tillräckliga problem. e 173 lång o normalviktig o har bra rygg så har inte haft ont på d viset men sen har dom ju vart otroligt mkt iväg i vad jag än ska göra... köpa kläder, underkläder men framör allt när jag ska träna. måste använda 2-3 bhs som jag ofta får skavsår av. borde inte sånt betyda nåt när d gäller åxå??

    Soffan

  • lolabe
    Äldre 5 Jan 13:10
    #0

    Soffan: Det beror nog lite på vilket landsting man bor i och hur mycker resurser de har. Sedan beror det nog lite på vilken läkare man hamnar hos också. Jag gjorde bröstförminskning när jag var 16 (är 33 nu). Man läser ju om att det är svårt att få förminskning via landstinget, men för mig var det inga problem! Vet inte riktigt varför; hade dock iofs problem med ryggen, så det kan ju ha varit det. Jag bodde i Småland då, så förminsknigen gjordes på Ljungby Lasarett.

    Lindalii: Operationen är absolut det bästa jag har gjort. Iofs blev det stora ärr som fortfarande syns (till viss del) men det var det värt! Jag vet inte riktigt hur det är med ärr nuförtiden, kanske lägger de snitten annorlunda nu för att det ska bli mindre ärr? Dessutom försvann känseln på en del av brösten under ganska lång tid har jag för mig, men den kom tillbaka. Jag har dock inget minne av att det skulle ha gjort särskilt ont (annat än kanske upp till ett par veckor efter operationen, inget man inte kunde råda bot på genom att ta vanliga smärtstillande), så det tycker jag inte man behöver bekymra sig om.

  • Lindal­ii
    Äldre 5 Jan 19:04
    #0

    Tack för svaret lolabe, låter lugnande! Ska försöka göra det innan sommaren, så att man blir smal och snygg tills dess!

  • Soffan­1
    Äldre 5 Jan 20:15
    #0

    lolabe;
    ja d beror nog mkt på vem man träffar. e rätt dålig på att snacka för mig åxå o d e nog en av anledningarna till att jag inte fått. visst jag kan väl ljuga o säga att jag har ondare o mer problem än vad jag har men jag tycker att d borde räcka me att jag får skavsår, komplexen dom medför psykiskt o att dom hindrar mig i min vardag.. tex träning o så... hm..
    men efter din operation då.... har du haft några problem elle så? o hur ser ärren ut? tog d lång tid att läka?

  • Soffan­1
    Äldre 5 Jan 20:16
    #0

    ojdå... såg nu att du svarat på min fråga i ditt förra mess

  • Ellino­r86
    Äldre 13 Apr 18:44
    #25

    Hej! Jag kontaktade min vårdcentral för hjälp med brösten, sjuksköterskan ville inte ens träffa mig innan hon skickade iväg mig till en sjukgymnast.


    Hon var inte ens säker på om dom hade något sammarbete med plastikkirurgerna på Usö.


    Så jag vet inte om jag är en kandidat för att få en bröstförminskning av landstinget, eftersom att man måste ha ca 800ml i varje bröst, dom måste väl mäta det på något sätt?


    Är det någon som vet vem man ska kontakta för bästa hjälpen? Vart ska man vända sig?
    Om ni vet något om Örebro vore det ett +!


    Tror ni som har gjort det att jag skulle kunna få hjälp?
    mina uppgifter:
    längd: 163cm
    vikt: 69 kg men på väg att gå ner till ca 60-65
    Bh-storlek: 70G
    inga barn

Svar på tråden Någon som gjort bröstförminskning?