• Vansbro

Bröllop på Alla Helgona...??

Hej,
    Kom just på att vi har bokat för bröllop den 4 nov nästa år, vilket är alla helgonadagen! Är det fel att ha bröllop då? Vad tycker ni spontant? Är det ett konstigt val av dag? Folk kanske tänker på sina bortgågna nära å kära och vill tända ljus på graven osv??
    Ska vi byta dag mån tro?

• Svar på tråden Bröllop på Alla Helgona...??
  • skogstösen

Om ni utan egentliga problem har möjlighet att byta kanske ni ska fundera på det. Fast det beror ju på hur ni känner själva. Om ni inte tycker att det känns märkligt att det är allhelgona så gör det väl inte så mycket.

Om ni av olika anledningar inte vill eller har svårt att byta dag så tycker jag att folk borde förstå det, särkilt om de får höra anledningarna.

• anne på grönkulla

Det beror väl på om era familjer & vänner har starka känslor kring traditioner på allhelgona - hur viktigt de är för dem att tända ljus hos anhörigas gravar t ex. Men jag tycker inte att det måste vara fel under alla omständigheter.

• Vansbro

Hm, nä det är lite knepigt det där...men jag tror att om det går att byta dag så gör vi kanske det. Så har vi garderat oss ;)
    Men som ni säger bord eju inte folk bli upprörda iallafall, man kan ju tända ljus lite tidigare på gravarna också.
    Tack för råden! :)

• Sanasol

Tycker personligen att alla helgona är en tid där man ska hedra och tänka på de som inte längre är med oss, inte alls någon tid när man har bröllop! Men det beror ju på hur pass religiös man är och ifall man gifter sig kyrkligt eller borgerligt. Kyrklig vigsel tycker jag känns opassande.

• eja

Nja, jag tycker nog att det skulle vara ungefär som att gifta sig på långfredagen. Oavsett hur folk firar dagen så känns det som ett konstigt tillfälle att ställa till med bröllop. Hoppas det finns andra helger lediga som passar er, om ni nu kan tänka er att byta!

• Jeez

Kyrkligt sett är det varken opassande eller problematiskt med en vigsel på alla helgons dag. Det är en festdag där man särskilt lyfter fram alla de människor som levde som goda exempel (helgon). Alla själars dag (söndagen) är (kyrkligt sett) den dag när man lyfter fram nära och kära och vår egen dödlighet. (och om det var opassande så skulle ni heller inte få boka en kyrka, det kan du vara säker på!)

Bortsett från dessa "teknikaliteter" så kan man ju sen diskutera om folk i er omgivning kommer se på hela helgen som en tid för eftertanke mer än fest. Vare sig det är kyrkligt eller borgerligt eller på lördagen eller söndagen...

• Sanasol

Jag sa att jag tyckte det var opassande, inte att folk i allmänhet tycker det. Eller att kyrkan säger det osv.

• Jeez

Sanasol_ , både du och eja gör kopplingen till kyrkan och religiositet. Ni uttrycker era egna åsikter och det är tydligt, men det kan tolkas/ väcka frågor om att kyrkan eller religiösa skulle ta illa upp. Och då tänkte jag att jag informerar om hur kyrkan ser på det så blir det inga missförstånd där i alla fall.

• Jeez

(irriterande när man inte tänker klart innan fingrarna trycker på enter)

Jag tänkte avsluta med en knorr om att frågan är allmän, dvs precis det ni svarar på: hur ni skulle känna det.

• Sanasol

Jag är kristen och för mig skulle det inte kännas bra att lägga fokus på något annat den dagen! Det är bara det jag säger, men ni får göra som ni själva vill. Frågar man en sådan fråga så får man ju ta svaren på den också.

• eja

Nja, jag gör egentligen inte kopplingen till religionen mer än indirekt - min pappa jobbar mycket med döden, kan man väl säga, och han har lärt mig att ta det lugnt med festligheter denna helg eftersom det finns många (främst äldre) som tar illa vid sig. Hur de reagerar har ju inte så mycket med hur Svenska Kyrkan ser på saken att göra, så visst är det en personlig reflektion.

• Ave Maria

spontan tanke: Njae...inte bröllop på allhelgona. Tror många kommer att reagera, oavsett tro eller "icke-tro"

Så mitt råd till Vansbro är nog att kolla om det går att byta dag. Vad tycker din m2b?

• Överlycklig

Jag vill inte låta tråkig men jag hade INTE gift mig på alla helgons dag. I vår familj går vi till kyrkan, tänder ljus för de som inte finns hos oss längre och tar det lungt. Jag skulle inte änns gå på en vanlig fest denna dag, utan jag vill vara med min familj och minas.

• tuvan

Där vi bor i Danderyd har kyrkorna inte vigslar denna helg. Det tror jag knappast dem har i övriga städer heller.

• Fru Mallgroda

Min farfar (kyrklig, och 84 år!), gifte sig på Alla helgons dag, ett år efter det att min farmor dött. Måste medge att detta kändes minst sagt kymigt, farmors grav på förmiddagen och farfars bröllop på eftermiddagen. Men man fick helt enkelt ta det för vad det var, den enda helgen då alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn kunde samlas...

• Vansbro

Min m2b tycker faktiskt inte det spelar så stor roll vilken dag det blir, bara det blir av ;) Så vi ska ringa idag och höra om det finns någon annan dag ledig :)
    Det är ju synd att störa folks traditioner i onödan. Men Tuvan, vi har faktiskt bokat i Danderyd och de sa absolut inget om att det inte gick det datumet, konstigt nog?

• Vansbro

Så där ja, då var det bytt till den 28 okt istället :)

• n0va

Jag är inte ett dugg religös!
    Men jag skulle nog inte själv planera för ett bröllop just den dagen och jag tycker nog att det skulle vart lite konstigt! =)

Lycka Till och hoppas ni hittar en dag som passar!

Svar på tråden Bröllop på Alla Helgona...??