• JAKF

Kopparspiral - halkat ned!?!?

Har kopparspiral sedan ett par månader tillbaks.
    När jag kände efter idag, verkar det som att trådarna var mycket längre ner än tidigare.

Det kändes som att jag skulle kunna dra ut den, men ändå blev jag osäker på om det verkligen var de jag kände. Hmm...

Någon som varit med om att spiralen halkat ned (för det kan ju hända)?
    Jag ska ringa BM, men det dröjer tills jag kan komma fram där (telefontid).

Så jag tänkte höra om någon här har erfarenhet av detta?
    Hur märkte ni att spiralen låg fel?
    Genom undersökning, eller vid egen "kontroll"???

*lite nervös*

• Svar på tråden Kopparspiral - halkat ned!?!?
  • Swiss!

det hände mig. jag märkte det inte själv, men min barnmorska kunde känna det genom att klämma på livmodern. detta var på min rutinkontroll ett par månader efter att jag satt in den. tydligen ger den inget skydd om den sitter fel, så gå och kolla! lycka till:)

• JAKF

Swiss:
    Satte du in en ny efter det? ..och isf; har det gått bra den här gången?

Jag vill inte ladda med en massa onödiga hormoner i min kropp längre. Har använt p-piller i över 10 år, vill vara hormonfri!

Frågan är om man ska be om att få sätta in en ny, och hoppas på bättre tur. Eller om kroppen kommer stöta ut den oxå?

Har inte fått tag på BM än, får prova på Måndag. *suck*

• cissilla

Jag har haft en koppar spiral en gång i tiden och trådarna känns nästan som tunna ståltrådar, men om du tycker att det känns som dom har kommit längre ner så tycker jag du skall prata med barnmorskan, för en koll, jag vet att man kan få ont om den är på väg ut, men du bör kolla för säkerhetsskull, annars fyller den ju inte sin funktion.

• JAKF

Nej, precis.
    Den är "nästan ute", trådarna är så pass långt ner. Så den kan ju ha varit på väg ett tag = inget skydd på ett tag. *gah*
    Men jag gjorde ett grav.test, och det var negativt.

Så nu är det bara att invänta nästa telefontid hos BM.

Försökte dra lite i den, för att se om jag kunde ta ut den själv. När den ändå är så långt ner. Men det gick inte.

Det kanske man MÅSTE ha hjälp med, hos BM? *fundera*

• september-maria

Du ska inte dra ut den själv! Låt en BM göra det. Om det är svårt att få tid hos din vanliga BM kan du ringa sjukvårdsupplysningen, så kan de hänvisa dig vidare.

Jag har haft kopparspiral, men efter 4 månader märkte jag att den halkat ner. Gick och tog ut den (det gjorde inte ont, men det gjorde ont när jag fick den insatt) och har sedan dess använt p-piller. Det finns olika storlekar på spiraler, jag fick den minsta eftersom jag inte fött barn. Kanske därför den halkade ut, den var för liten???
    Prata med din BM om det finns risk att samma sak händer igen om du sätter in en ny spiral.

Jag valde förresten att gå tillbaka till p-piller, provade en annan sort och slapp biverkningarna från de pillerna jag åt innan spiralen. Ville ha spiral för att slippa komma ihåg piller varje dag (e lite glömsk...) och inte på grund av hormonerna. Men jag har full förståelse för de som inte vill äta hormoner, ville bara berätta hur jag gjorde.

• Rystall

Det är inte alls ovanligt att kroppen stöter ut en kopparspiral. Det har hänt mig också. Tyvärr hann jag bli gravid innan jag upptäckte det hela. Skydda dig väl innnan du träffat din BM.

• Swiss!

jag har inte satt in en ny spiral ännu men ska nog göra det. måste bara stålsätta mig först;) det finns tydligen en sort som inte stöts ut så lätt, men den är också lite besvärligare att ta in och ut. jag kommer aldrig mer att utsätta min kropp för hormoner och tror på att ge spiralen ett nytt försök!

min barnmorska sa att man visst kan ta ut sin spiral själv, men är du osäker så vänta och fråga. lycka till:)

• Imperia

Det går jättebra att göra ett nytt försök med spiral även om den första halkat ur plats. Det handlar bara om otur så det finns inget som gör att ett andra försök även skulle misslyckas.
    Sedan gäller det ju bara att ta mod till sig och våga gå igenom insättandet igen vilket kan vara obehagligt.
    Men om du annars trivdes med kopparspiralen så tycker jag att du ska ge det ett försök till!
    Och vad det gäller att dra ut den själv så är det inte att rekomendera. Det går ta ut den själv men det är nog bäst att låta bli, för säkerhets skull.
    Lycka till med allt!

• Ravial

Läskigt med att den kan åka ut. Jag har själv spiral nu och är livrädd för att den ska åka ut - har hänt min syster och hon fick grymt ont.

Ni vill inte äta mer hormoner, men fundera på hormonspiral ändå. Den avger bara lite hormoner och väldigt lokalt, istället för till hela kroppen som vid p-piller. Dessutom får många mindre eller ingen mens, till skillnad från kopparspiral, som kan öka blödningen. Den kostar dock nästan 1000 kr.

• JAKF

Så där ja, idag drog jag ut den. Trådarna stack tom ut, så det var bara att dra lite försiktigt. (Trådarna stack ju, som de satt nu).
    Det gjorde lite ont, som när man satte in den, fast under kortare tid då...

Är lite nervös över att sätta in en ny. Blev just påmind om hur ont det faktiskt gjorde, även om det är kortvarigt. (Hade nog glömt av det lite..hehe).

Dessutom blöder jag enormt mycket med spiralen. Kraftigaste skydden räcker inte till vissa dagar.
    Men i övrigt fungerade det så bra...

Får höra med BM imorgon. Om jag får tag på henne.

• Imperia

JAKF:
    Om du blöder mycket så finns det cyklo-f att köpa receptfritt på apoteket som minskar blödningarna. Kanske lite dyrt att använda varje månad men om det är det enda prolemet du upplever med din kopparspiral så kan det ju vara ett alternativ .

• Swiss!

och prova en menskopp om skydden inte räcker till! på menskopp.se finns info. hoppas det går bra för dig:)

Svar på tråden Kopparspiral - halkat ned!?!?