• Sommaren2006

Era bästa recept på olika chokladtryffel?

Jag är ute och letar efter recept på olika chokladtryffel som vi tänkte servera på vårt bröllop.
    Har ni några smarriga sådana får ni gärna skriva ner som i denna tråd

• Svar på tråden Era bästa recept på olika chokladtryffel?
  • Sommaren2006

Tänkte själv bidra med ett gott recept:

BAILEYS-TRYFFEL
    ca 50 stycken eller ca 60 st i ischokladformar

1 dl vispgrädde
    150 gr mörk choklad i bitar
    0,5 dl florsocker
    100 gr smör, rumstempererat
    ½ dl Baileys (eller whisky)
    kakaopulver
    Koka upp grädden. Lägg choklad och florsocker i en bunke och slå över den kokande grädden under omrörning. Rör till en helt slät smet. Vispa i smör och sprit. Fyll en spritspåse med smeten. Lägg i kyl att stelna. När smeten börjar stelna spritsar man ut fem längder på smörpapper. Låt sedan åter stelna i kylskåp. Dela varje längd i tio bitar och rulla dem i kakao. Eller spritsa smeten i ischokladformar, ca 60 stycken. Förvara kallt fram till servering.

• Sommaren2006

JenHa: Tack för tipset, har kopierat receptet!

• GrisRosa

Hej hopp!
    Jag har tyvärr inge recept men tänkte snika mig i och fråga hur det kommer sig att det heter tyffel?!?! Nån som vet?!

• Sommaren2006

En liten konstig fråga: Vad betyder 1 tb i recept?

• JenHa

Sommaren2006
    Om jag inte har fel så betyder väl tb-tablespoon, alltså matsked.
    Men jag är inte riktigt säker.

• Sommaren2006

JenHa: Å vá dum jag är!!! Det betyder det ju så klart. Tänkte inte så långt då resten av receptet var skrivet på svenska...

• Sommaren2006

Tack för hjälpen!

• JenHa

Det var så lite, glad att hjälpa til lite!

• Johanna = en lat kock

jag har översatt grundreceptet från en engelsk tårt och chokladbok så jag har nog missat att skriva rätt

• Courage

Det kan vara bra att vara uppmärksam på att en engelsk matsked inte med nödvändigheten är lika stor som en svensk dito (som är på 15 ml). Det spelar normalt inte så stor roll när det gäller en matsked mjöl eller socker, men kan få ödesdigra konskevenser när det gäller kryddor och liknande.

• Johanna = en lat kock

i den här boken så stod det exakt vad en tesked och matsked var så jag har översatt till svenska mått - men missat att jag skrivit tb istället för msk...

så receptet stämmer

• alva_2006

smaksatt med kardemumma är jättegott.

• Johanna = en lat kock

kardemumma, kanel, kaffe, chili, rosepeppar, lime, apelsinskal mm mm är toppengott

• tattar-Emma

Jag älskar ju te, så här goes:

Tepraliner
    ca 30 st

1 1/3 dl vispgrädde
    1 msk teblad
    150 g mörk choklad
    1 ½ tsk smör
    1 dryg msk honung

Garnering:
    200 g smält choklad (det behövs mer än vad som går åt)
    1 ½ dl farin- eller råsocker

1. Koka upp grädde och te. Låt det dra i ca 7 minuter. Sila av tebladen.

2. Hacka chokladen och lägg den i en skål. Koka upp grädden på nytt tillsammans med smöret och honungen. Häll det över chokladen. Rör om till en slät tryffel. Ställ den svalt att stelna till spritsbar konsistens.

3. Spritsa eller rulla kulor med hjälp av två teskedar. Ställ dem svalt att stelna.

4. Garnering: Doppa tryfflarna i chokladen. Rulla dem i farinsocker. De kan förvaras svalt ett par dagar.

• Johanna = en lat kock

jooo om ni vill göra en god kaffe eller peppartryffel(eller mousse) så lägg några korn peppar eller en näve hela kaffebönor i grädden över natten

Svar på tråden Era bästa recept på olika chokladtryffel?