• M.G

Polkagrischeesecake

Är det någon som har recept på Polkagrischeesecake? Skulle bli oerhört tacksam om någon ville dela med sig av det.

• Svar på tråden Polkagrischeesecake
  • blandlänning

Låter jättegott! Vill du ha fryst cheesecake eller ungsbakad? Jag tror att eftersom polkagris är en svensk "uppfinning" och cheesecake är amerikanskt så kanske det är lättare att googla på cheesecake +mint. Jag fann en del, men som sagt visste jag inte vilken sort du vill ha.

• H & A

Prova att göra en "klassisk" cheesecake:

8-10 bitar

10 digestivekex
    75 g smör

Fyllning:
    400 g färskost naturell
    1/2 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    3 äggulor

Lägg sedan till i fyllningen krossade/finmalda polkagrisar (kanske 2 dL smaka dig fram)

Kramar o lycka till !!!!

• H & A

Flåt glömde att skicka med hur man gör om du inte visste sen tidigare... så, här kommer resten:

Ugn 175°. Krossa kexen i en matberedare eller mortel. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna. Tryck ut massan i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Mixa eller vispa samman färskost, socker, vaniljsocker och äggulor till en jämn smet. Vänd i polkagriskrosset. Bred ut massan i formen. Grädda i nedre delen av ugnen 20-30 min tills den "stannat" i mitten. Låt kallna.

Kramar

• M.G

Tack för tipsen.
    Jag gillar den kalla mer tror jag.

Är det ingen som har receptboken 'Systrar söta*?

• SaturnusElaine

De som skrivit boken "Två systrars söta" driver förövrigt "The Cookbook Café" vid Jarlaplan i Stockholm. Är du i Stockholmstrakten så gå dit kanske dom vill dela med sig av receptet! Om inte, ta ändå en fika där! Det är underbart!

• M.G

Har äntligen hittat receptet på Polkagrischeesecake. Här kommer det.
    Hör gärna av er om någon provar det. Ska göra det lite senare när vi ska ha kalas.

POLKAGRISCHEESCAKE Ugn 175°

Ca 12 digestive
    75 g smält smör

Fyllning:
    800 g cream cheese
    2 ½ dl strösocker
    2 msk vetemjöl
    2 tsk vaniljsocker
    ½ tsk salt
    4 ägg
    pepparmyntsextrakt
    röd karamellfärg

krossade polkagrisar

Kör digestivekex och smör i matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med
    Löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs.

Rör ihop cream cheese och socker. Blanda vetemjöl, vaniljsocker och salt och rör till en slät smet.
    Tillsätt äggen ett i taget, under omrörning.
    Smaksätt med pepparmyntsextrakt.

Häll en tredjedel av smeten i en separat bunke och blanda några droppar röd karamellfärg.

Varva ner fyllningarna i formen. Rör eventuellt om försiktigt i smeten så att de blandas lite lätt. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.
    Kakan kommer fortfarande att kännas lös när den tas ut men stelnar när den kallnat.

Låt kakan kallna helt och lossa den sedan försiktigt ur formen med en kniv. Kakan är godast om den får stå i kylen över natten.

Strö över krossade polkagrisar över kakan vid servering.

• - Jenny -

Åh äntligen!!!
    Hör av dig när du testat!

/Jenny

• Briderella

låter kanongott, jag kan dela med mig av en underbar coffee-cappucchino (hur det nu stavas) cheeskake recept

• Briderella

Kaffecheescake (eller kaloribomben som jag kallar den :o)):

Botten:
    250 gr digestive
    100 gr smör

Fyllning:
    450 gr philadelphia ost
    1 1/2 dl strösocker
    2 ägg
    1 1/2 dl mycket starktt bryggt kaffe eller espresso (anvönder själv vanligt bryggkaffe)

Topping:
    3 dl creme fraiche
    3 msk strösocker
    1 1/2 msk kakaopulver

Sätt ugnen på 180 grader. Smula sönder digestivekexen och blanda med smält smör. Tryck ut smuldegen i en form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 5-10 minuter.
    Blanda philadelphia och socker i en bunke. Tillsätt ägg och kaffe och blanda väl. Häll ostblandningen i formen och grädda i ca 25 minuter eller tills den har "stannat".
    Blanda toppingen och bred över kakan och grädda i ytterligare ca 5 minuter.
    Ställ kallt.

Föreslär att den serveras i väldigt små bitar, den blir väldigt "mäktig" och kan bli lite "för mycket" om man tar stor bit..

ät och njuuuuuuuuuuut :o)

• pumpa

På Nils-Emil brukade vi baka av ostmassan och sedan lägga ett lager gräddfil/strösocker och skicka in på eftervärmen i ugnen. Då stelnar det och den syrliga gräddfilen blir mycket bra brytning till den ganske stabbiga ostmassan. Övert la vi rostad mandel.

Bara en tanke. Har själv aldrig provat polka cheesecake -låter tokgott

Svar på tråden Polkagrischeesecake