• M.G

Polkagrischeesecake

Är det någon som har recept på Polkagrischeesecake? Skulle bli oerhört tacksam om någon ville dela med sig av det.

• Svar på tråden Polkagrischeesecake
  • - Jenny -

Mums vad gott det låter! Det skulle jag också vilja ha receptet på!

• M.G

Ja visst gör det! Jag vet att receptet finns i receptboken 'Två systrars söta'. Har försökt leta på nätet men hittar inget.

• - Jenny -

Hrrmmm, typiskt verkar inte finnas någonstans på nätet... testade också att söka lite på nätet. Får väl bli äppelkaka i kväll i stälet då!

• M.G

Annars kan du prova en Banoffipaj som jag just gjort. Har inte hunnit smaka den.

3 bananer
    1 burk kondenserad mjölk 225g
    100g smör
    275g digestive
    1tsk kanel
    2 1/2 dl vispgrädde
    1/2 tsk snabbkaffe
    1 tsk socker
    eventuellt mörk choklad ovanpå.

Koka (sakta) burken med kendenserad mjölk i vatten i 3 timmar. Låt svalna över natten (hm, det gick inte att göra den idag då).Smält smör, krossa digestive och blanda det tillsammans med kanel. Tryck ut i form och ställ i kylen minst 1/2 timme. Bred på kolakrämen. Skiva bananerna och lägg ovanpå. Vispa grädden och tillsätt kaffepulvret och fördela ovanpå. Dekorera med snabbkaffepulver eller choklad.
    Det låter i alla fall gott!

• M.G

Vi får fortsätta hoppas att någon har receptet!

• - Jenny -

Mmmmmm, låter smarrigt! Tyvärr hann jag påbörja äppelpajen innen jag såg ditt inlägg...
    Får testa den nån annan gång.

Ger mig inte på polkacheesecaken dock! Nån här på BT måste väl ha den där boken du skrev om?

• M.G

Hm, Banoffipajen var inte hundra. Kondenserad mjölk var inte någon höjdare. Tror däremot att den kan vara super god med vanlig kola sås.
    Polkacheescaken låter smarrigare. Skam den som ger sig.

• Johanna = en lat kock

den kondenserade mjölken ska bli som kolasås

alltså mellanbrun och kolasmak på... som vanlig toffee alltså...
    om den inte blev det så kokade den inte tillräckligt
    jag har recept där det står 5-6timmar

• M.G

Jo den blev som kolasås, men gillar inte riktigt smaken. Tycker vanlig kolasås är godare.
    3 timmar stog det på burken att den skulle koka.
    Den var lite syrliga i smaken kan man nog säga.

Svar på tråden Polkagrischeesecake