• Aqarella

Vad använder ni för hårborste?

Liten undersökning....
    Har tidigare inte brytt mig så mycket om hårborstar, men nu har jag fått för mig att såna utan piggar och helst tjock naturborst är bättre/skonsammare för håret.
    Vad använder ni?
    Långt/kort hår?

• Svar på tråden Vad använder ni för hårborste?
  • jocelyn

Med risk för att bli utröstad à la dokusåpor nu så avslöjar jag: jag använder inte borste alls. Jag har långt hår. Det här började med att min kompis alltid snodde alla borstar, kammar etc. så jag gav till sist upp...och upptäckte att jag klarar mig precis lika bra utan. Det är bara om jag ska fixa en uppsättning som jag använder kam för att reda ut håret, annars duger fingarna bra. Hm... ja då var man outad då.

• EhjärtaK = sant

Mitt hår blir sällan trassligt eller tovigt (trots att det är torrt) - så jag kammar inte heller håret varje dag.

När jag kammar håret så använder jag en bredtandad kam. Jag borstar aldrig håret. Jag har provat en sådan hårborste som TS beskriver men den ville nästan fastna i håret samt att det gjorde ont i hårbotten .

Men det är säkert väldigt olika beroende på vilken hårtyp man har!

• Nyfiken gul , nu fru

jag har tunnt hår o mycket hår o hela vägen ner till ändan..

Jag använder afrokam när håret är blött för att reda ut det värsta.. När håret sedan är torrt använder jag en plastborste med piggar o borstar ut det sista o formar frisyren...

Jag måste borsta o kamma mig flera ggr om dagen eftersom jag har uppsatt hår i jobbet o det blir risigt o fnasigt o fullt med hö o spån i... (jobbar som hästskötare)

• Brud_2005

Jag har köpt en suverän borste (naturborst) från Mason Pearson och jag ångrar mig inte en sekund- den går inte att jämföra med de borstar av sämre kvalitet jag använt tidigare. Mitt hår är lite längre än till axlarna, men relativt tjockt så det enda jag ångrar är att jag inte köpte en något större variant (men de var oerhört dyra).

• evelina.

jag borstar aldrig håret numera, eftersom det sliter. reder oftast ut det med fingrarna eller med en speciell kam utan sömmar.

• Nyfiken gul , nu fru

bara ett varningens finger till er utan borste o kam....

att _inte_ borsta håret sliter nästan mer än att man drar en kam genom håret...

Köp en glestandad kam o kamma försiktigt ut håret...

Att kamma håret en - två ggr om dagen sliter betydligt mindre än all annan påfrestning..

Tänk på alla händer med ringar, alla halskedjor, armband, klockor, axelband i väskor, hårsnoddar, styling, mössor, öronlappar, halsdukar osv....
    Det sliter 100 ggr mer än att borsta håret en gång om dagen...

• evelina.

på vilket sätt skulle det slita MER att inte borsta/kamma håret än att göra det?

du säger att halsdukar och hårsnoddar sliter mer.. men.. undkommer man det genom att borsta håret lr? nä. så då blir det ju allt dedär PLUS slitaget från borstning/kammning.

borstning sliter eftersom det är väldigt lätt att borsten fasnar i håret och drar man då för hårt töjs hårstråna ut och går lättare av. kammning sliter både på det sättet och genom dom vassa kanter som sitter på piggarna.

har själv helt slutat borsta/kamma och håret har aldrig mått bättre.

• jocelyn

Ah men ser du, jag använder inget av de där grejerna. Sedan sliter det inte på håret att ha typ mössa eller halsduk. Det är dumt att vara utan sånt på vintern.

• evelina.

jag använder inte heller nåra av domdär grejerna.

Svar på tråden Vad använder ni för hårborste?