• Hannah L

Mkt pinsam fråga men men..

Känns inget vidare att behöva fråga detta men måste man så måste man. Rakt på sak.
    Jag undrar om det finns någon sorts huskur mot svamp i underlivet.
    Är en extremt bly människa och vill INTE behöva gå till apoteket och köpa någon sorts salva. Snälla finns det något annat att göra? (är inte helt 100 på att det är det men nästan).

• Svar på tråden Mkt pinsam fråga men men..
  • Nonika

Vill bara säga att det inte är varken pinsamt eller ovanligt att ha svamp. Nästan alla har det nån gång i livet. Själv har jag haft det otroligt mycket, och har det nu igen, varje månad innan mens. Jag var hos gyn idag och fick diflucan-kapslar utskrivna.

Huskur om du inte vill köpa medicin; dränk en tampong i yogurt, det går bra att smeta in hela underlivet med det. Tvätta inte för ofta.
    Använd INTE tvål i underlivet, och abslolut inte Laktacyd. Rengör med barnolja ibland, istället för vatten. Använd luftiga underkläder.
    Ha inte binda för mycket eller för länge, och inte en för tät binda.

• Nyfiken gul , nu fru

du kan inte be någon kompis eller din kille att köpa salva då?

Många många många kvinnor har svamp i samband med mens...

Så det är ju en tanke,,, att köp ett paket bindor samtidigt som du köper salvan ....

Jag hade förstått det genanta i att köpa kondomer eller dagen-efter-piller...

Men salva??

Svampsalvan kan dessutom i läkares ordination ÄVEN användas mot ANDRA saker!!!!

Så bara för att man köper salva mot svamp betyder inte det att man har svamp just "där"....

samma salva har jag använt mot fotvårtor....

• annaglitter

gå till läkaren och be om tabletter istället. Får du ofta svamp? Då är det inte bra att använda krämer alls, då dessa irriterar slemhinnorna i underlivet

• M Magdalena

Ta tjuren vid hornen!

Det är inte så farligt såsom du föreställer dig.

• cissilla

Första gången man får svamp i underlivet skall man kontakta läkare eller barnmorska, det är lättare att få svamp i underlivet när har ätit antibiotika, är gravid eller strax innan mens.
    du skall använda bomulls trosor, lufta mycket och undvik tajta kläder. Själv har jag läst att hört att använda yogurt är en myt, det är lika bra som vatten.
    Det har heller aldrig funkat på mig, men du skall veta att det är vanligare än nad man tror med svamp, nästan alla kvinnor drabbas någongång i livet av det.
    Lycka till

• Swiss!

barnolja är tydligen inte så bra, testa med apotekets intimolja istället.

• Felice

Gå till apoteket och köp Canesten. Du märker skllnad på ett dygn.

• Trancequeen

Svamp i underlivet är int alls ovanligt. Men jag kan förstå din rädsla att gå till Apoteket. Det man ska tänka på, är att pH-värdet i underlivet alltid är och ska vara surt, för att inga bakterier ska kunna leva där. Min svägerska har rekomenderat mig att smörja in Naturell Yoghurt i underlivet, vilket inte alls är farligt.

Jag har svamp lite då o då, och ofta i samband med mens, men jag använder aldrig läkemedel om det inte blir absolut nödvändigt, då det alltid kommer biverkningar. Man ska vara rädd om kroppen. Tänk på att lufta underlivet rätt ofta. Jag brukar göra det så ofta jag kan när jag är hemma. Vi är ju inte menade at ha kläder egentligen, så det kan bli instängt o fuktigt!

Lycka till!

• Swing

Apotekspersonalen finns där för rådgivning och hjälp. Inget är pinsamt! Fråga bara!
    (f.d. apoteksanställd)

• Ellte

Jag tänker bara...HUR vet du att det är svamp om du inte kollat upp det? Tänk om det är nåt annat och du behandlar för svamp :? Gå till en läkare...jag vet det är skitjobbigt...men de är ju där för precis det. :)

• Tessa30

Hej!
    Det bästa vore ju förstås att gå till apoteket.. jag brukar annars köpa ren jordnötsolja (på apoteket..)som funkar bra för torra slemhinnor. Ibland kan det ju klia för att man är torr.

• gustavaa

mjölk eftersom det innehåller mjölksyra. köp även en lotion med mjölksyra, inte pinsamt eftersom den används till allt.tvätta inte för ofta och duscha inte mer än nödvändigt. se också till att torka underlivet ordentligt torrt så det inte finns så mkt vätska efter bad och dusch. undvik simhallar och bastu en tid och tajta kläder.inte heller tampong är bra vid svamp.

• Rystall

Om du inte behandlar din svamp ordentligt så blir det bara värre och kan till slut ställa till med ännu värre problem.
    Köp nått av de receptfria läkemedel mot svamp på apoteket (var och varannan människa köper det på apoteket inget konstigt alls) och blir det inte bättre så måste du gå till din husläkare.

Svamp ger symtom med klåda, rodnad och gryniga flytningar. Det är inte farligt att testa de receptfria medlen om man tror att man har svamp. Men som sagt går det inte över kontakta din lägkare för då behöver du nog starkare grejer.

Du skall nog klara att gå till apoteket och handla.

• Malin22

Gå till en läkare eller barnmorska. Använd INTE receptfria svampmedel om du har återkommande savampinfektioner! Tvätta bara med vatten och inte upp i slidan, sov utan trosor och använd inte trosskydd annat än vid mens.

• LindyLou

Jag tycker liksom de första trådsvararna att naturell yoghurt är det allra, allra bästa. Fick tre olika preparat utskrivna av gynekologen men det hjälpe inte ett smack och i ren desperation testade jag yoghurt - och det FUNGERADE! Sån lycka! Jag som smörjt och stoppat i mig (dyra) vagitorier och tabletter åt alla håll och så behövde jag bara gå till ICA :D Myt eller inte; på vissa fungerar det :D

Jag sover alltid utan kläder och de tajta jeansen åker av så snart jag kommer innanför dörren och jag tvättar mig bara med vatten och smörjer med jordnötolja. Borde väl dra ner på sockret också men det är lättare sagt än gjort ;)

• cutti

Jag har aldrig riktigt förstått vilka symptomer det är för svamp. Kan inte någon klarlägga det för mig nu? Min gyn sa att jag hade men att det inte var något jag behövde göra åt det. Har för mig att det ska svida när man har sex pga svamp och, jo det gör det. Så om jag nu har det vill jag ha bort det! :S

• Ellebelle

Har man återkommande svampinfektioner så kan det bero på hormonella preventivmedel. Så fort jag slutade med mina p-piller så slutade mina svampinfektioner. Kanske kan vara något att tänka på?

Svar på tråden Mkt pinsam fråga men men..