• Lion

Ni som har LÅNGT hår - hur ofta har ni klippt er?

Håller på att spara ut mitt hår till midjan. Har ca en decimeter kvar eller så. Men eftersom jag har rakt, regelbundet blekt-slingat hår så blir mina toppar ofta torra och jag känner att jag nästan MÅSTE klippa dom var tredje månad (och det tycker ju frisörerna med såklart! ) . Men går jag och klipper mig så tar de ju bort 1-1,5 cm och då känns ju åtminstone den senaste månadens sparande helt förgäves...och sparandet till så långt som jag vill ha går ju SÅÅÅ långsamt!! Har alltid haft långt hår men det senaste året har jag banne mig bestämt mig att nu SKA jag ha sådär riktigt långt som jag alltid önskat mig.

Jag vet att det är flera av er här på BT som har riktigt långt hår och nu är jag ute efter era tips! :)
    Hur ofta har ni klippt er under tiden ni sparade ut? Kanske har ni bara låtit håret vara och heller inte färgat/slingat det eller något?
    Kan tillägga att jag självklart använder de bästa produkter jag kan hitta, och det senaste året har jag bara använt Redken All Soft samt deras Anti-Snap, serum...etc
    Tvättar håret bara 2 ggr/veckan.
    Just nu skulle jag behöva klippa 1 cm i topparna men det är allt jag ser är slitet, och detsamma sa min frisör för 1,5 månad sedan, så självklart skulle jag kunna vänta med klippning ett tag till (har inte toppat mig sedan slutet av juli). Men samtidigt är det ju SÅ viktigt att hålla efter topparna även fast man håller på att spara ut håret, eller ??!?

VILL HA LÅÅÅÅNGT HÅR NU!!!!! :)

Stort tack för svar :)

• Svar på tråden Ni som har LÅNGT hår - hur ofta har ni klippt er?
  • EhjärtaK = sant

Jag håller på och sparar ut mitt hår långt, och jag klipper mig var 6-8:nde vecka. Då klipper friösren bara några mm.
    På så sätt blir mitt hår aldrig speciellt slitet i topparna och jag känner mig snygg och fräsch hela tiden. Visst blir det billigare att bara gå till frisören 1 gång/år, men då får man ju gå med slitet hår i flera månader och det vill jag inte.

Men det beror ju på hur "känslig" man är.

• Pixelina

Hur slitet håret blir under vilken tid beror helt på kvaliten på håret. Jag har tjockt nordiskt hår och har alltid fått höra från frisörer att mitt hår INTE ser slitet ut när jag går och klipper mig. Visserligen fönar jag då ALDRIG mitt hår, utan låter det torka av sig självt. Använder inte heller någon platttång, locktång eller andra el-prylar. Har hemma riktiga frisörkammar och borstar och alla möjliga tänkbara produkter.

Alltså stämmer det inte helt att håret automatiskt blir slitet om man inte klipper det var 6-8 vecka. Jag vet att vissa frisörer rekommenderar denna intervall per automatik till alla kunder.. ja, dom är ju företagare och alla företagare vill tjäna pengar - glöm inte det!

Sköter man om sitt hår hemma ordentligt med shamponering & balsam, inpackning och inte utsätter håret för allt för mycket ansträngning, så klarar man gått och väl med 1-2 klippningar om året.

• Romjo

Haha Pixelina, Du är den första och förmodligen ENDA frisören som säger sådant! =D

• Lion

Jättekul med alla svar hittills! :)
    Jag SKA försöka ha lite mer tålamod och vänta iallafall till slutet av november med att toppa mig, då det är dags att göra slingor igen.
    Undrar bara hur Rocketqueen lyckades slippa kluvna toppar så länge...??? kan topparna bara vara torra utan att vara slitna alltså...?
    Jag frågade hos en frisör för ett tag sedan om man kunde göra något för att helt undvika kluvna toppar, men hon sa att det kan man inte, utan de kommer förr eller senare dyka upp, eftersom håret slits lite varje dag vid ex kammning/borstning, tvätt, utredning efter tvätt...etc.
    Så även fast jag är otroligt mån om och försiktig med mitt hår så går det bara inte att undvika att topparna på ett långt hår blir slitna efter ett par månader...
    Så du tycker ändå, Rocketqueen, att då jag ser att mina toppar blivit kluvna/slitna så är det bäst att klippa dom istället för att vänta längre?
    Vad tycker du, frisören Pixelina om det? :)
    Varje gång jag toppar mig så ber jag frisören ta MAX 1 CM! men jag tycker ändå det går långsamt att spara ut håret om jag gör detta var 3:e månad som jag kanske borde...
    Blir förvirrad! :)

• HippKarin

Var 8:e vecka ungefär.

• jocelyn

Jag klipper håret ca 2-3 ggr/år. Mitt hår växer som ogräs så jag brukar be dem klippa ca 12-15 cm varje gång och då har jag ändå långt hår kvar efter det... Håret kan aldrig "växa mer" eller "växa snabbare" pga toppning men man kan undvika att behöva klippa mycket om man håller efter topparna (uppsplittade toppar gör att man måste klippa mer för att håret inte ska se ut som en rishög). Rent allmänt tips för att undvika slitage är ju att man avstår från slingor och/eller blekning. Om man verkligen vill ha lite extra färg så använd en toning i nivå 2 (håller 6-8 veckor).

• rocketqueen

Ja, jag tycker själv att det är jättekonstigt att jag inte har haft så mycket kluvna toppar..! Är de kluvna så tycker jag nog att det är bäst att klippa bort BARA det slitna (=kluvna), men inte om de bara är torra, det kan en dunderkur råda bot på!

Man kan också tona håret för att ge extra vård, t ex ta en genomskinlig toning som lägger sig utanpå och skyddar (plus ger extra glans!).

• joer

Två till tre gåmger om året. Fast då en rejäl bit ca 5-8 cm.

• Pixelina

När jag vill ha långt hår, då sparar jag och klipper det alltså inte. Å andra sidan växer mitt hår snabbt och växer snabbt från örat ner över skuldrorna. Säg att det kanske tar ca 8 månader.

När jag går till en frisör så vill jag göra radikala förändringar. Det ska synas att man varit och klippt sig. Annars är det väl ingen vits med det hela?

Nej, helt allvarligt så köper jag inte att man MÅSTE klippa sig varannan månad för att håret ska hålla sig snyggt. Enligt mina vänner (från gymnasiet) som jobbar inom branschen idag, är det inte riktigt så. Frisörer ger detta råd med andra ord för att tjäna pengar.

Jag vet bara hur mitt eget hår är och kan bara svara för mig själv. Jag har inga kluvna toppar och ändå är det 7 månader sen jag klippte mig sist.

• Emma81

Jag klipper mig ca var 10:e vecka, det är lagom. Det blir längre och längre då, bara man ser till att frisören bara tar ca. 1 cm. Jag ÄLSKAR Redkens produkter!Håller med andra Redken-fans här, håret har verkligen blivit bättre. Och tacka för det, när man använder shampo för 235:- flaskan...

• Amy1

Jag har alltid mitt hår uppsatt, dels för att jag ogillar att ha det löst och dels för att det är i vägen då. Klipper mig ungefär 3 gånger/år och då klipper jag klanske max 3 cm! Nu klippte jag mig i början av maj och ska klippa mig nästa vecka. Det känns att jag behöver det, får hårtet börjar bli jobbigt att kamma ut i topparna, men det ser inte slitet ut. Jag tvättar håret 2-3 gånger i veckan och håller inte på med slingor, färg, fön plattång och annat som sliter på håret. Att lägga över 200 kr för en flaska shampo känns avlägset för mig faktiskt. Kör med Dove och det är fantstiskt det också

Amy

• Zyrzan

Jag kör en trimmning ibland imellan toppklippningen. Jag liksom många andra klipper mig 2-3 gånger per år för att se resultat i lägd, men anser det tillräckligt för att hålla håret i bra konditon.

Men trimma kluvna toppar gör jag genom att hålla håret slätt mellan två fingrar, pekfinger och långfinger, böja håret och sakta dra, då sticker topparna ut, sen snippar jag av kluvna topper. Tidsfördriv framför en dålig fil tex. Vissa föredrar att tvinna håret och sen klippa. Dessutom kommer man åt kluvna toppar som är i längderna tex mitt överhår blir mer slitet.

Vid vanlig klippning tar jag ett par centimer varje gång. Håret räcker till midjan nu.

• Rubella

Har precis som flera andra här hår som räcker nedanför midjan. Klipper mig 2 ggr per år hos en jättebra frisör som har inriktat sig på att jobba med långt hår.
    Mitt hår växer inte så fort, så det tog några år att få det så här långt.

• Gerda

Förra oktober hade jag kort, uppklipp precis nedanför öronen och nu har jag ca. 10cm nedanför axlarna. Jag klipper mig var 12:e vecka, så det växer otroligt snabbt. :D

Har också en kompis som får spara o spara för att få långt, men när det blir långt så är det redan slitet så hon måste toppa bra biar :(

• biancablanca

Klipper mig en till två gånger om året, men det motvilligt då jag också vill ha längre hår. Min frisör har talat om för mig att vissa hårtyper inte kan bli längre än en viss längd pga av sprödheten och att det helt enkelt går av och klyver sig. Så alla kan tyvärr inte få jättelångthår...

• linslusen

Jag toppar mitt hår var fjärde vecka, blir kanske en halv cm åt gången.. håret ser friskt o fräscht ut.
    Sen så använde ja redken produkter i håret samt en jättebra inpackning från loreal professional, Absolut repair.

• Hm..

Jag har HÖRT att håret växer fortare om man har uppsatt oftare och inte utsläppt lika mycket... jag har ju utsläppt varje dag och mitt hår växer sååå långsamt medans min syster som sätter upp sitt hår varje dag har hår som växer jätte fort... kan det ligga nån sanning i det kanske?.. hm..

• anderssonskan midsommaren 2004

man rekomenderar attklippa topparna var 8-10 vecka för att få ett friskare hår, ett normalt hår växer ca 2 cm i månaden. det tar ganska lång tid att spara ut sitt hår om man samtidigt vill att det ska se friskt ut alltså inte skadat i topparna.

• 98 grader

Klipper mitt har 2 hogst 3 ggr per ar. Slingar ibland men gor inget mer med haret. Langden ar nedanfor bh-bandet sa att saga.

Svar på tråden Ni som har LÅNGT hår - hur ofta har ni klippt er?