• Lion

Ni som har LÅNGT hår - hur ofta har ni klippt er?

Håller på att spara ut mitt hår till midjan. Har ca en decimeter kvar eller så. Men eftersom jag har rakt, regelbundet blekt-slingat hår så blir mina toppar ofta torra och jag känner att jag nästan MÅSTE klippa dom var tredje månad (och det tycker ju frisörerna med såklart! ) . Men går jag och klipper mig så tar de ju bort 1-1,5 cm och då känns ju åtminstone den senaste månadens sparande helt förgäves...och sparandet till så långt som jag vill ha går ju SÅÅÅ långsamt!! Har alltid haft långt hår men det senaste året har jag banne mig bestämt mig att nu SKA jag ha sådär riktigt långt som jag alltid önskat mig.

Jag vet att det är flera av er här på BT som har riktigt långt hår och nu är jag ute efter era tips! :)
    Hur ofta har ni klippt er under tiden ni sparade ut? Kanske har ni bara låtit håret vara och heller inte färgat/slingat det eller något?
    Kan tillägga att jag självklart använder de bästa produkter jag kan hitta, och det senaste året har jag bara använt Redken All Soft samt deras Anti-Snap, serum...etc
    Tvättar håret bara 2 ggr/veckan.
    Just nu skulle jag behöva klippa 1 cm i topparna men det är allt jag ser är slitet, och detsamma sa min frisör för 1,5 månad sedan, så självklart skulle jag kunna vänta med klippning ett tag till (har inte toppat mig sedan slutet av juli). Men samtidigt är det ju SÅ viktigt att hålla efter topparna även fast man håller på att spara ut håret, eller ??!?

VILL HA LÅÅÅÅNGT HÅR NU!!!!! :)

Stort tack för svar :)

• Svar på tråden Ni som har LÅNGT hår - hur ofta har ni klippt er?
  • Birgittabruden

Mitt hår behöver klippas ungefär var tredje månad, men det blir ungefär två gånger om året. Jag får klippa bort några centimeter då i stället. Som tur är (?) har jag riktigt torrt hår så jag behöver bara tvätta det en till två gånger i veckan. Jag fönar aldrig mitt hår eftersom det skulle slita på mitt hår och torka ut det ännu mer.
    Det är tråkigt att man måste klippa bort det som växer ut hela tiden, men jag vill nog hellre ha fint hår, än att ha det så långt som möjligt. Och lite längre blir mitt i alla fal hela tiden.

• SadPsychoBitch

Jag klipper mig när jag känner för det, jag klipte mig nu innan jag började skolan igen och då var det 2.5 år sen och innan jag klippte mig där var det 3 år sen.

• rocketqueen

Jag har klippt mig en gång var sjunde månad ungefär, oftare behövdes inte. Mitt hår räcker ner till svanken. En grej som är KANON istället för att klippa sig jätteofta är att gå och göra Redken-behandlingar på salong för att motverka torra toppar!

• vintervigsel

rocketqueen, Redken-behandling låter intressant! Vad kostar det? Vet du om det är vanligt att salonger gör det? Har inte hört talas om det innan.

• Lion

Oj, undrar hur mitt hår skulle se ut om jag inte klippte det på flera år... :S

Rocketqueen - okej det ska jag fundera på! Salongen där jag går har bara Redken produkter.
    vad kostar en sådan behandling?
    Använder du med bara Redken grejer eller?
    Har du alltid haft bra kvalitet på ditt hår? eftersom du kunnat vänta 7 månader mellan klippningarna....eller måste man helt enkelt strunta i att topparna är lite slitna under den tiden jag sparar ut? (sen när jag fått det lika långt som dig, har jag givetvis tänkt klippa mig varannan/var tredje månad). Eller gör det mer skada i längden att låta bli att klippa bort det slitna? (är vad jag har hört iallafall, att håret då bara slits uppåt ännu mer.. )

• *picoliiina*

jag har hört att alla inte kan få så där superlångt hår som räcker ner till rumpan :) beror på kvalite och hur snabbt håret växer antar jag..
    jag klipper mig ca 3ggr per år.

• tossemaja

Jag klipper mig ca var tredje månad och tvättar håret varje dag. Har slingor o färg o ändå växer håret som gräs. Antar att alla har olika kvalité men jag tror på regelbunden "toppning"!

• rocketqueen

Jag visste inte att min salong gjorde det innan jag frågade "vad de där flaskorna är till för" ;) , de skriver tydligen inte ut det i prislistan o dyl...Jag vet inte hur pass vanligt det är men eftersom det är en del i Redkens program så borde ju de flesta salonger som jobbar med Redken använda sig av detta! Behandlingarna håller sig i håret i 10-15 tvättar, att jämföra med inpackningarna i burk som håller i ca 5 tvättar. Här kostar det runt 250:- (inte mer än så) och då kan de blanda t ex Extreme och All Soft, så att håret får lite av varje.

Jag använder nästan bara Redkengrejer, har lite från Sebastian och Graham Webb också. Växlar mellan All Soft, Body Full, Color Extend, Smooth Down och Extreme. Innan jag började använda Redken var mitt hår inte alls lika fint, väldigt frissigt och stort (har självlockigt hår).
    Under tiden jag sparat ut håret har det varit torrt i topparna en stor del av tiden, men eftersom jag inte hade några kluvna toppar så har jag väntat med att klippa mig. Har man kluvna toppar så är det dock bäst att klippa bort dem så snart som möjligt då dessa annars "äter" sig upp i håret.

• Pixelina

Jag brukar klippa mig en gång om året. Som max blir det 2 gånger/år. Detta av den enkla anledningen att jag inte ser poängen med att springa hos frisören med 8 veckors mellanrum och spendera minst 280kr/klippning.. om man nu bara ska korta av topparna några millimeter.

Mitt hår mår toppen och glänser som bara den. Då kanske jag också ska tillägga att jag läst till frisör i gymnasiet.

• Jema

Jag har lååånt hår! Förbi midjan har det kommit nu.
    Jag har väldigt tunna hårstrån, då jag är blond, men väldigt många strån.

Jag duschar/tvättar håret _varje_ dag och fönar det i stort sätt varje dag.
    Kan tillägga att jag klipper mig en gång i halvåret ungefär och det tycker jag är lagom. Att klippa det var tredje månad är för ofta, trots att frisörerna självklart rekomenderar det.
    Får ofta höra att jag har fint hår.

Kan också säga att jag några få gånger har lagt lite ljusa slingor i håret.

Jema

Svar på tråden Ni som har LÅNGT hår - hur ofta har ni klippt er?